Πέμπτη 1 Μαΐου 2014


Πρωτομαγιά: “Κύριοι δικαστές...”

Γράφει ο Νίκος Μπογιόπουλος 

Tίποτα δεν χαρίστηκε. Το δικαίωμα του ανθρώπου να δουλεύει για να ζει και όχι να ζει για να δουλεύει. Το 8ωρο και το δικαίωμα στην ξεκούραση και στον ελεύθερο χρόνο. Το δικαίωμα για μόνιμη, σταθερή, δημιουργική και αξιοπρεπώς αμειβόμενη εργασία. Οι Συλλογικές Συμβάσεις, το δικαίωμα της κοινωνικής ασφάλισης, η άδεια, η συνδικαλιστική ελευθερία στους χώρους δουλειάς.
      
Τίποτα απ’ όλα όσα κατακτήθηκαν εδώ και...
ενάμιση αιώνα και που σήμερα ο καπιταλισμός τα παίρνει πίσω με «τόκο», δεν χαρίστηκε. Είναι ποτισμένο με αμέτρητο μόχθο, ιδρώτα και αίμα. Τίποτα δεν θα επιστραφεί από μόνο του. Ο,τι κερδήθηκε κι ό,τι χάθηκε, ό,τι κλάπηκε κι ό,τι «επιστραφεί», θα έχει πάνω του την ίδια σφραγίδα: Τη σφραγίδα της θυσίας, της αγωνίας, της ενότητας των εκατομμυρίων εργαζομένων.
      
Τίποτα απ΄ όλα όσα έμειναν ανεκπλήρωτα και που σήμερα οι «δουλοκτήτες» τα παρουσιάζουν σαν «αδύνατα», δεν θα χαριστεί. Θα είναι ο καρπός μιας αδιάκοπης σποράς αγώνων. Των αγώνων ώστε το νόμιμο και το ηθικό να συμπορευτεί με το δίκιο του εργάτη. Αυτή είναι η μόνη προοπτική που πάνω της μπορεί να φυτρώσει η ελπίδα για τον λαό - εργάτη.
        
Αν ο λαός παραιτηθεί από αυτή την προοπτική, τότε από την εξέγερση του Σικάγου, από τη ματωμένη Κυριακή του 1905 στη Ρωσία, από τον Μάη του ’36 και τον «Επιτάφιο» του Ρίτσου, από τον τοίχο της Καισαριανής την Πρωτομαγιά του ’44, θα έχουν απομείνει μόνο οι αγχόνες των εκμεταλλευτών. 
      
Η Πρωτομαγιά  δεν είναι απλώς ημέρα μνήμης. Είναι ημέρα υπόμνησης των δυο δρόμων: Ο ένας (σσ: «μονόδρομο» τον αποκαλούν οι μηχανοδηγοί του «οδοστρωτήρα») είναι ο δρόμος εκείνων που γυρίζουν τη ζωή του λαού δύο αιώνες πίσω. Εκείνων που αποφάσισαν να μετατρέψουν την Ελλάδα σε εργαστήριο αγριανθρωπισμού για την εφαρμογή της πιο στυγνής πολιτικής που προσθέτει βάρη, πολλαπλασιάζει τα βάσανα, αφαιρεί δικαιώματα, διαιρεί την κοινωνία.
      
Ο άλλος δρόμος – λένε οι μηχανοδηγοί του «οδοστρωτήρα» - «δεν υπάρχει». «Δεν είναι ρεαλιστικός». «Είναι δύσκολος». Κι όμως! Ο άλλος δρόμος, η άλλη πορεία, είναι μια πορεία απείρως «ευκολότερη» και – από άποψη αποτελεσμάτων – πρόδηλα ρεαλιστικότερη, σε αντίθεση με τον αδιέξοδο δρόμο των ανυπολόγιστων, μάταιων και αβάσταχτων θυσιών στις οποίες εξαναγκάζεται ο λαός για να βγαίνουν κερδισμένοι οι δυνάστες του. Είτε όταν υπάρχει «ανάπτυξη», είτε όταν έρχεται έρχεται η κρίση.
      
Η Πρωτομαγιά είναι ένας άσβεστος φάρος που φωτίζει τη δυνατότητα, όπως την κατέγραψε ο ποιητής: Η Γη να γίνει κόκκινη από ζωή κι όχι από θάνατο. Η δυνατότητα αυτή περιγράφεται στα λόγια τουΑύγουστου Σπάις. Ήταν τα λόγια με τα οποία ο Σπάις, ένας από τους ηγέτες της εξέγερσης του Σικάγου το Μάη του 1886, απευθύνθηκε στους δικαστές την ώρα που εκείνοι τον έστελναν μαζί με τους συντρόφους του στην αγχόνη:
    
«Κύριοι δικαστές, αν σκέπτεστε σοβαρά ότι με τις κρεμάλες μπορείτε να σταματήσετε το κίνημα, που εξωθεί εκατομμύρια γονατισμένων από την καταπίεση εργατών προς την εξέγερση, είστε, μα την αλήθεια, "πτωχοί τω πνεύματι". Σε παρόμοια περίπτωση θα μας κρεμάσετε με το δίκιο σας. Έπειτα, αυτό είναι το καλύτερο που έχετε να κάμετε.
        
Κρεμάστε μας! Μα να περιμένετε το τέλος. Εάν δεν το βλέπετε, εγώ σας το αναγγέλλω. Γύρω σας, κάτω σας, δίπλα σας, πάνω σας, από όλες τις μεριές σας, θεριεύει μια φωτιά. Το έδαφος σαλεύει κάτω από τα πόδια σας. Βαδίζετε, κυριολεκτικά, επάνω σε μια υπόγεια φωτιά. Θέλετε να την αγνοείτε; Δε θα την αποφύγετε. Θέλετε να απαλλαγείτε, άπαξ διά παντός, από όλους τους "συνωμότες"; Απαλλαγείτε πρώτα από τα αφεντικά της βιομηχανίας, οι οποίοι δημιούργησαν την ανήθικη περιουσία τους από το κλεμμένο αντίτιμο της εργασίας που δεν πληρώθηκε. Είναι αυτό που εσείς αποκαλείτε "αύξηση του εθνικού πλούτου"!
      
"Εθνικού"! Τι ειρωνεία! Τη χαρά μερικών προνομιούχων του έθνους να λέτε.
Κάνετε κάτι καλύτερο. Καταργήστε τα τρένα, τον τηλέγραφο, τα τηλέφωνα, τα βαπόρια, τον εαυτό σας! Καταργήστε πρώτα από όλα εσάς τους ίδιους! Γιατί; Γιατί εσείς, με τη συμπεριφορά σας, είστε οι πρώτοι πράκτορες της επανάστασης.
        
Καταργήστε την αρπαγή και τη λεηλασία, Κύριοί μου. Αλλά, αυτή είναι η δουλειά σας. Είναι η ανήθικη αποστολή μιας εκατοντάδας ανθρώπων, οι οποίοι προτιμούν ν' απολαμβάνουν το παν, χωρίς να κάμνουν τίποτε. Από αυτήν ακριβώς την τάξη πάμε να απαλλαγούμε.
      
Κοιτάξτε το οικονομικό πεδίο της μάχης. Οι εργάτες έχουν πετσοκοφτεί και εσείς, ω Χριστιανοί μου και καλοί μου και ευγενικοί αστοί, εσείς είστε οι κοινωνικοί γύπες, που τρώνε τη σάρκα των πτωμάτων. Θέλετε να κάνουμε έναν περίπατο στα στενά δρομάκια της πολιτείας αυτής, εκεί όπου περνάνε τις μέρες τους οι αληθινοί δημιουργοί του πλούτου;
Πάμε μαζί στα ανθρακωρυχεία του Χόκιγκ - Βάλεϊ; Δε θα βρούμε ανθρώπους, θα βρούμε κινούμενα πτώματα που άρχισαν να αποσυντίθενται.
      
Η γενική κρατικοποίηση των μέσων παραγωγής καθίσταται αναπόφευκτη αναγκαιότητα. Αρχίζει η εποχή του σοσιαλισμού και της παγκόσμιας συνεργασίας. Οι κατέχουσες τάξεις θα απαλλοτριωθούν. Εκείνοι που λένε "τούτο είναι δικό μου", θα τα δούνε όλα κοινά. Αυτό δε θα γίνει για σκοπούς σπεκουλάντικους, θα γίνει για το καλό όλων. Τούτο εδώ δεν είναι όραμα αιθέριο καθώς νομίζετε. Είναι αναγκαιότητα. Είδαμε στην ιστορία πώς ό,τι ήταν ανάγκη να γίνει, έγινε. Αυτό είναι η λογική της ζωής...
      
Όποιος λέει ιδιωτική βιομηχανία, λέει αναρχούμενη βιομηχανία. Μετρημένα άτομα χρησιμοποιούν προς όφελός τους τις εφευρέσεις. Ο κόσμος είναι για τους λίγους. Δεξιά και αριστερά πέφτουν οι όμοιοί τους, θύματα του πλούτου και της καλοζωίας τους. Λίγο τους ενδιαφέρει. Με τις μηχανές τους μετατρέπουν το ανθρώπινο αίμα σε βώλους χρυσαφιού.
Την ίδια την υγεία των ανήλικων. Με την πολλή εργασία, δολοφονούν τα γυναικόπαιδα. Με την ανεργία σκοτώνουν. Και αυτοί οι άνθρωποι σου λέγονται Χριστιανοί! Γνήσιοι Χριστιανοί!
      
Εμείς παραβήκαμε τους νόμους σας, για να δείξουμε στο λαό σε τι αποβλέπουν όλοι σας οι θεσμοί: στο να εγκαθιδρύσουν, στη χώρα αυτή, μία ολιγαρχία, όμοια της οποίας σε κτηνωδία, δεν υπάρχει πουθενά στη Γη!
        
Αν πιστεύετε ότι με το να μας κρεμάσετε θα εξουδετερώσετε το κίνημα των εργαζομένων, το κίνημα από το οποίο εκατομμύρια ανθρώπινα πλάσματα που σέρνονται στη φτώχεια και στη μιζέρια, περιμένουν τη λύτρωσή τους -αν αυτή είναι η γνώμη σας- τότε κρεμάστε μας!
Εδώ θα ποδοπατήσετε μία μικρή σπίθα, εκεί όμως και πιο πέρα και απέναντι και γύρω μας παντού, θα ξεπεταχτούν οι φλόγες. Η φωτιά είναι υπόγεια και δε θα μπορέσετε να τη σβήσετε...». 

Από enikos

Μεγάλη π⓪υτάνα η ελπίδα

Σε μήνυμα του ο πρόεδρος του Πασόκ, Ευάγγελος Βενιζέλος, τόνισε ότι η φετινή Πρωτομαγιά αποτελεί μια νέα αφετηρία για τους εργαζόμενους και τους άνεργους. Αντίθετα η περσινή και η προπέρσινη Πρωτομαγιά δεν αποτελούσαν νέες αφετηρίες για τους εργαζόμενους και τους άνεργους. Διότι πέρσι και πρόπερσι το κράτος δεν μοίραζε πεντακοσάρικα από το πλεόνασμα του, οι πωλητές των λαϊκών αγορών δεν μοίραζαν φρούτα και λαχανικά από το πλεόνασμα τους και γενικά η λέξη πλεόνασμα ήταν άγνωστη. Ούτε ο Μπαμπινιώτης στο λεξικό του δεν την είχε συμπεριλάβει.

Φέτος όμως το πλεόνασμα...
υπάρχει παντού, ξεχειλίζει από τις τσέπες μας, αφού πλέον έχουμε βγει στις αγορές. Διότι για να βγεις στις αγορές πρέπει να έχεις πλεόνασμα. Ενώ τις προηγούμενες χρονιές που δεν είχαμε πλεόνασμα, δεν βγαίναμε στις αγορές. Καθόμασταν στα αυγά μας και περιμέναμε το πλεόνασμα.

Λογικό είναι λοιπόν ο Ευάγγελος Βενιζέλος να θεωρεί την φετινή Πρωτομαγιά ως νέα αφετηρία για τους εργαζόμενους και τους άνεργους. Οι οποίοι δώσανε τα πάντα ώστε να δημιουργηθεί το πλεόνασμα και πλέον μπορούν να ελπίζουν. Οι εργαζόμενοι μπορούν να ελπίζουν σε καλύτερες συνθήκες εργασίας και καλύτερους μισθούς ενώ οι άνεργοι μπορούν να ελπίζουν σε μια σκέτη εργασία και έναν σκέτο μισθό.

Για τους άστεγους η φετινή Πρωτομαγιά δεν θα αποτελέσει μια νέα αφετηρία αφού θα συνεχίσουν να είναι άστεγοι και αυτό τον χρόνο. Οπότε οι άστεγοι να μην ελπίζουν. Όμως η επόμενη Πρωτομαγιά ίσως να είναι μια νέα αφετηρία για τους άστεγους. Οπότε οι άστεγοι ας περιμένουν κανένα χρόνο και μετά θα μπορούν να ελπίζουν με τη ψυχή τους. Ότι από άστεγοι θα γίνουν άνεργοι και από άνεργοι, εργαζόμενοι.

Οι εργαζόμενοι και οι άνεργοι ας ελπίζουν από σήμερα.

Άλλωστε η ελπίδα πεθαίνει πάντα τελευταία. Πρώτα θα πεθάνει ο εργαζόμενος, ο άνεργος και ο άστεγος και μετά η ελπίδα.

Μεγάλη π⓪υτάνα η ελπίδα.

(Παντού υπάρχει ελπίδα. Αυτό που δεν υπάρχει παντού είναι η λύση. Οπότε χέσε μας με την ελπίδα και βρες τη λύση. Αλλιώς θα είσαι άλλος ένας που ζει και κάποτε θα πεθάνει.)

Κυριακή 27 Απριλίου 2014


Εισαγγελική έρευνα για τη μαύρη τρύπα στα ταμεία του ΠΑΣΟΚ

Το ζητούμενο της προκαταρκτικής εξέτασης είναι η διακρίβωση της τυχόν διάπραξης του κακουργήματος της υπεξαίρεσης και ο φορολογικός έλεγχος
Δαπάνες εκατομμυρίων ευρώ γίνονταν δίχως να υπάρχουν νόμιμα παραστατικά 
Aντικείμενο εισαγγελικής έρευνας το σκάνδαλο που είχε αποκαλύψει πριν από περίπου ένα χρόνο η «Εφ.Συν.» με τη «μαύρη τρύπα» στα οικονομικά του ΠΑΣΟΚ, ιδίως κατά τη χρονική περίοδο 2007-2010, οπότε διαπιστώθηκαν οι πιο σοβαρές οικονομικές ατασθαλίες.

Η υπόθεση, αφού πέρασε από τουλάχιστον δύο «βαριά» τμήματα της Eισαγγελίας Αθηνών, τους οικονομικούς εισαγγελείς και την Εισαγγελία Διαφθοράς, διερευνάται ήδη έπειτα από...
παραγγελία εισαγγελέως Πρωτοδικών.

Αφαντο το πόρισμα

Το ζητούμενο της προκαταρκτικής εξέτασης είναι -ευλόγως- η διακρίβωση της τυχόν διάπραξης του κακουργήματος της υπεξαίρεσης καθώς και ο φορολογικός έλεγχος. Για το θέμα έχει κάνει δύο φορές επώνυμη έγγραφη αναφορά-καταγγελία στη Δικαιοσύνη ο νόμιμος ελεγκτής- ορκωτός λογιστής Π.Ν. (τα πλήρη στοιχεία του είναι στη διάθεση της «Εφ.Συν.»). Πλην όμως, μέχρι και σήμερα το επίμαχο πόρισμα δεν έχει παραδοθεί στις δικαστικές αρχές, παρά τα αιτήματα που έχουν υποβληθεί.

Να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο ζήτημα προκάλεσε αντιπαράθεση μεγατόνων στο ΠΑΣΟΚ μεταξύ Ευάγγελου Βενιζέλου και Γιώργου Παπανδρέου, με την πλευρά τού νυν προέδρου του κόμματος να διαμηνύει αρχικά ότι θα φτάσει την υπόθεση μέχρι τέλους αλλά στην πορεία να κάνει στροφή 180 μοιρών, «κλειδώνοντας» στο συρτάρι το πόρισμα, χάριν διατήρησης των εύθραυστων εσωκομματικών ισορροπιών, αφού τυχόν διασάλευσή τους ίσως είχε σοβαρό αντίκτυπο και στο κυβερνητικό σχήμα. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή για να εξηγηθεί και το γεγονός της καθυστέρησης στην εξέλιξη της δικαστικής έρευνας για ένα τόσο σοβαρό ζήτημα.

Τον περασμένο Απρίλη με σειρά δημοσιευμάτων η «Εφ.Συν.» έφερε στα φως τα «σημεία και τέρατα» για την οικονομική διαχείριση του ΠΑΣΟΚ, τα οποία περιλαμβάνονται στο πόρισμα που συνέταξαν κατόπιν εντολής της σημερινής ηγεσίας του κόμματος πέντε διεθνούς κύρους ιδιωτικές ελεγκτικές εταιρείες ορκωτών λογιστών, και πιο συγκεκριμένα οι Grant Thorton, Ernst and Young, KPMG, Deloitte Touche και PWC Greece. Οι ορκωτοί ελεγκτές είχαν στην κυριολεξία εγκατασταθεί στο κτίριο της οδού Ιπποκράτους προκειμένου να διενεργήσουν εξονυχιστικό έλεγχο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανέφερε η εφημερίδα μας, η «μαύρη τρύπα» φέρεται να υπερβαίνει το ιλιγγιώδες ποσόν των 100 εκατομμυρίων ευρώ, χωρίς να υπολογίζονται περίπου 14,5 εκατ., τα οποία υπήρχαν στο αποθεματικό του ΠΑΣΟΚ το 2007 και, για λόγους που δεν έχει καταστεί δυνατόν να εξηγηθούν, έκαναν «φτερά».

Με βάση τα ίδια συνταρακτικά στοιχεία, 500.000 ευρώ εμφανίζονται ως δαπάνες που έχουν εγκριθεί με την υπογραφή του πρώην πρωθυπουργού και προέδρου του κόμματος, Γιώργου Παπανδρέου. Επίσης, ποσό περίπου 800.000 ευρώ φέρεται να εμφανίζεται στο όνομα του Νίκου Αθανασάκη, διευθυντή την επίμαχη περίοδο του πολιτικού γραφείου του κ. Παπανδρέου και μετέπειτα διευθυντή του πρωθυπουργικού γραφείου.

Δαπάνες ύψους 1,5 εκατ. ευρώ αποδίδονται στο όνομα «Καλογεροπούλου», η οποία είχε διατελέσει συνεργάτιδα του Γιώργου Παπανδρέου στο υπουργείο Εξωτερικών και αργότερα μετακόμισε στο γραφείο του πρώην γενικού διευθυντή του ΠΑΣΟΚ Ροβέρτου Σπυρόπουλου, με δικό της γραφείο και αρμοδιότητα τις μετακινήσεις και τις αποστολές του προέδρου και των κομματικών στελεχών.

Για ταξίδια…

Επιπλέον, για την ίδια τριετία, στα 53,5 εκατ. ευρώ ανέρχονται οι δαπάνες προς γνωστό ταξιδιωτικό πρακτορείο με το οποίο συνεργαζόταν το ΠΑΣΟΚ για αποστολές στελεχών του Κινήματος, ενώ εντοπίστηκαν να έχουν εκδοθεί 45.000 αεροπορικά εισιτήρια για μόνο ένα χρόνο. Ολα τα παραπάνω ποσά εμφανίζονται να φέρουν και την υπογραφή του κ. Σπυρόπουλου, διευθυντή σήμερα του ΙΚΑ, που συνυπέγραφε με τη θεσμική ιδιότητα του γενικού διευθυντή.

Το εντυπωσιακό στοιχείο της έρευνας είναι ότι για τις δαπάνες που εντόπισαν οι ορκωτοί λογιστές φέρεται να μην υπάρχουν νόμιμα παραστατικά, καθώς όλες οι υπογραφές έμπαιναν σε ανεπίσημα έγγραφα.

Το ίδιο χρονικό διάστημα βεβαίως, 2007-2010, το ΠΑΣΟΚ συνέχιζε να δανειοδοτείται (με τα περίφημα… θαλασσοδάνεια των κομμάτων), προκειμένου να καλύπτει τις αυξημένες οικονομικές του υποχρεώσεις. Η δε διαφαινόμενη -με βάση το πόρισμα- κατασπατάληση αφορά μια εποχή «γαλαντομίας» εκ μέρους του Κινήματος, κατά την οποία έγινε η μετακόμιση στα πολυτελή γραφεία της Ιπποκράτους με τις υπερβολικές ανέσεις και το γυμναστήριο, αυξήθηκε εντυπωσιακά ο αριθμός των απασχολουμένων στο κόμμα, ενώ το ίδιο γενναιόδωρες ήταν και οι δημοσιογραφικές αποστολές.
……………………………………………………

Υπό εξέλιξη η δικαστική έρευνα

Λίγο μετά τις αποκαλύψεις της «Εφ.Συν.» έγινε η πρώτη καταγγελία στη Δικαιοσύνη, και συγκεκριμένα προς τους τότε οικονομικούς εισαγγελείς, Γρηγόρη Πεπόνη και Σπύρο Μουζακίτη, οι οποίοι όμως αντικαταστάθηκαν τον περασμένο Μάιο από τους Παναγιώτη Αθανασίου και Γαληνό Μπρη.

Η δικογραφία που είχε σχηματιστεί διαβιβάστηκε από τους αποχωρήσαντες οικονομικούς εισαγγελείς, μαζί με ακόμα δεκάδες σοβαρές υποθέσεις, στην Εισαγγελία Διαφθοράς. Από εκεί διαβιβάστηκε αρμοδίως στην Εισαγγελία Πρωτοδικών της Αθήνας, όπου η προϊσταμένη, Παναγιώτα Φάκου, τη χρέωσε προς διερεύνηση στην εισαγγελέα Πρωτοδικών, Καλλιόπη Νταγιάντα.

Η εισαγγελέας αναζήτησε το πόρισμα από την ελεγκτική αρχή (σώμα ορκωτών λογιστών), η οποία απέστειλε μόνο κάποιες εκθέσεις με ελλιπή στοιχεία, επικαλούμενη μάλιστα ως εξήγηση κώλυμα το οποίο προκύπτει από το γεγονός ότι επρόκειτο για έρευνα που είχε παραγγελθεί από ιδιώτη.

Πολύ πρόσφατα, στις 6.4.2014, δόθηκε παραγγελία από την κ. Νταγιάντα στον 24ο πταισματοδίκη της Αθήνας για τη διενέργεια συγκεκριμένων προανακριτικών πράξεων. Η πρώτη πράξη που παραγγέλλεται είναι να ζητηθεί εκ νέου το πόρισμα, ακόμα και από το ίδιο το ΠΑΣΟΚ. Λίγες ημέρες όμως αργότερα, στα μέσα του τρέχοντος μήνα, ο καταγγέλλων μη γνωρίζοντας ότι πλέον… το νερό έχει μπει στο αυλάκι, απέστειλε νέα καταγγελία στα γραφεία των οικονομικών εισαγγελέων, κυρίων Αθανασίου και Μπρη, στα γραφεία τους στο ΣΔΟΕ.

Θα γίνει πλέον συσχετισμός με την ήδη σχηματισθείσα δικογραφία και σε εύλογο χρόνο θα κληθούν σε εξέταση οι πρώτοι μάρτυρες.

Της Κατερίνας Κατή από efsyn

Οι Φάροι στην Κεφαλλονιά

Φάρος Αγ.Θεοδώρων
Φάρος Αγ.Θεοδώρων
Ο φάρος των Αγίων Θεοδώρων, το γνωστό Φανάρι, στο Αργοστόλι όπου συγκεντρώνει πολλούς από του τουρίστες.
Ο φάρος αυτός έχει χαρακτηριστεί σαν ένα μνημείο της Κεφαλονιάς.
Αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα αξιοθέατα αλλά και μνημείο της Κεφαλονιάς.
Πρόκειται για έναν παλιό ανεμόμυλο που μετατράπηκε σε ένα κυκλικό κτίσμα δωρικού ρυθμού, με είκοσι κολώνες και στεγάζεται από έναν μικρό πύργο.
Το όνομά του οφείλει στην μικρή εκκλησιά των Αγίων Θεοδώρων, που υπάρχει κοντά σε αυτό.
Α Γ Ι Ο Ι   Θ Ε Ο Δ Ω Ρ Ο Ι   Kοντινό με κύμα.
Χτίστηκε στις αρχές του 19ου αιώνα (1828 ) από τον J.P.Kennedy, όταν το νησί βρισκόταν υπό την διοίκηση του Άγγλου Καρόλου Νάπιερ. Εγκαινιάστηκε τον Μάϊο του 1829. Είχε πυργίσκο 8μ. και αποτελούσα οικία του φαροφύλακα. Με τους σεισμούς του 1953 καταστράφηκε ολοσχερώς και ξαναχτίστηκε το 1964. Σήμερα αποτελεί ένα από τα πλέον επισκέψιμα σημεία του νησιού της Κεφαλονιάς.
Ο φάρος του Γερογόμπου.
Γ Ε Ρ Ο Γ Ο Μ Π Ο Σ    1
Ο φάρος του Γερόγομπου με τη δική του ιστορία.
Στη χερσόνησο της Παλικής και στην άκρη του ομώνυμου ακρωτηρίου, σε μικρή απόσταση από το χωριό Χαβριάτα, βρίσκεται ο φάρος του Γερογόμπου. Ο παλαιός χτίστηκε το 1906 όπου και τον ίδιο χρόνο λειτούργησε για πρώτη φορά με πηγή ενέργειας το πετρέλαιο, ως περιστροφικός φάρος ορατός από απόσταση 23ν.μ. Ο πύργος του είχε ύψος 13μ και το εστιακό του ήτανε 58μ. Κατά την αποχώρησή τους από την Κεφαλονιά, οι Γερμανοί ανατίναξαν τον φάρο.
Γ Ε Ρ Ο Γ Ο Μ Π Ο Σ   Κ Ε Φ_ 2
Ο φάρος όπως χτίστηκε  μετά την καταστροφή του από τους Γερμανούς.
Στη θέση του, το 1945 χτίστηκε νέος κυλινδρικός πύργος από μπετόν ύψους 13μ. και κατοικία φαροφυλάκων. Το 1979 ο νέος φάρος ηλεκτροδοτήθηκε ενώ το 1990 μετατράπηκε σε αυτόματο ηλεκτρικό.
Ο φάρος στο Φισκάρδο.
Φ Α Ρ Ο Σ   Φ Ι Σ Κ Α Ρ Δ Ο
Ένα υπέροχο αξιοθέατο ο παλιός  φάρος στο Φισκάρδο.
Στο πανέμορφο Φισκάρδο και πασίγνωστο λόγω μαντολίνου Κορέλι αλλά και λόγω τόπου καταγωγής του μεγάλου Νίκου Καββαδία, βρίσκεται ο ομώνυμος φάρος. Κατασκευάστηκε το 1892 με κυλινδρικό πύργο και κατοικία φαροφυλάκων. Το ύψος του πύργου είναι 14,2μ. και το εστιακό του 17μ. Και αυτό επίσης κατά την διάρκεια του Β! Παγκοσμίου πολέμου παρέμεινε σβηστός.
Bενετσιάνικος Φάρος
Εκεί στέκουν πλάι  πλάι  ο παλιός φάρος με τον καινούργιο.
Το 1945 επαναλειτούργησε με πηγή ενέργειας το πετρέλαιο και ως επιτηρούμενος. Με τους σεισμούς του ΄53 καταστράφηκε και εγκαταλείφθηκε. Όμως σύντομα χτίστηκε νέος, με τετράγωνο πύργο ύψους 14,2μ. και κατοικία φαροφυλάκων. Κοντά στον φάρο σώζεται σε καλή κατάσταση ο παλιός  βενετσιάνικος φάρος.
Ο Φάρος των Βαρδιάνων.
Β Α Ρ Δ Ι Α Ν Ο Ι
Ο φάρος των Βαρδιάνων με τη δική του ιστορία.
Στην είσοδο του κόλπου του Αργοστολίου βρίσκεται η νησίδα Βαρδιάνοι. Πάνω σ΄αυτή υπάρχει ο φάρος που έχει και το όνομά της. Ο φάρος αυτός κατασκευάσθηκε το 1824 από τους Άγγλους για λογαριασμό της Ιόνιας Πολιτείας.
Αποτελείται από κυλινδρικό πύργο και κατοικία φαροφυλάκων. Λειτούργησε με πετρέλαιο από το 1890 μέχρι το 1950 οπότε και αντικαταστάθηκε με πυρσό ασετιλίνης. Με τους σεισμού του ΄53 καταστράφηκε ενώ μόνο ένα τμήμα του επισκευάσθηκε και μειώθηκε το ύψος του σε 8,5μ.
Ο φάρος στη Διχάλια
Δ Ι Χ Α Λ Ι Α
Ένα μνημείο για την Κεφαλονιά είναι και ο φάρος στο ακρωτήρι Διχάλια.
Τελειώνουμε με τους φάρους της Κεφαλονιάς με μια επίσκεψη στο φάρο που βρίσκεται στο ακρωτήρι Διχάλια, στον κόλπο της Σάμης και πού έχει το όνομά του. Πρωτολειτούργησε με πηγή ενεργείας το πετρέλαιο εκπέμποντας σταθερό σήμα σε απόσταση 7ν.μ. Κατά τη διάρκεια του Β! Παγκοσμίου πολέμου παρέμεινε σβηστός.
Επαναλειτούργησε το 1945 με πετρέλαιο και ως επιτηρούμενος. Το 1953 εξοπλίστηκε με αυτόματο πύργο ασετιλίνης.
Πηγή άρθρου: eftanhsa.blogspot.gr/
- See more at: http://www.kefaloniatoday.com/kefalonitika/afieromata/i-fari-stin-kefallonia-62355.html#sthash.SdbtB9Rq.dpuf

Τρίτη 22 Απριλίου 2014


Από την ανίερη πασοκοσυρροή ετερόκλητου πλήθους ιδεών και τάσεων στην υπερσυγκέντρωση ετερόκλητων ατόμων και αποχτημάτων (κολυμπήθρα του Σιλωάμ της Κουμουνδούρου) ίνα πληρωθή το ρηθέν υπό του προφήτου Ομφαλοσκόπου : "κουτσοί στραβοί στον Άγιο Τσιπρο-ελεήμονα τον Συριζαίον"

"Στοχαστικά Γονατογραφήματα"

Κάποτε λέγαμε «τα γραπτά μένουν».

Σήμερα επικαλούμαστε και τα βίντεο που είναι αδιάψευστος μάρτυρας των πεπραγμένων μας.
Και στην προκειμένη περίπτωση παραθέτουμε ένα βίντεο του διορισμένου, στο Ευρωκοινοβούλιο, από τον Γιώργο Παπανδρέου, Κρίτωνα Αρσένη που σήμερα βρήκε «θαλπωρή» στην πρόθυμη «αγκαλιά»...
του Σύριζα.

Θα τον ακούσετε, απευθυνόμενος στους τότε ομοϊδεάτες του, να στηρίζει με κάθε τρόπο την μνημονική ταξική πολιτική που οδήγησε στην κοινωνική καταστροφή, στα ερείπια του κοινωνικού κράτους, σε χιλιάδες αυτοκτονίες.

Σήμερα αναβαθμισμένος στην κολυμπήθρα του Σιλωάμ, που διαθέτει η Κουμουνδούρου. αυτός ο ανάλγητος, πορθυρογεννημένος τύπος ζητάει την ψήφο των αριστερών πολιτών.

Η κολυμπήθρα του Σιλωάμ της Κουμουνδούρου στο .. όνομα της "διεύρυνσης"  

Οι καλοί, οι κακοί και οι πασόκοι του ΣΥΡΙΖΑ
Σκιώδη κυβέρνηση προσπαθεί να φτιάξει ο Τσίπρας. Από τις επιλογές των προσώπων που ανέλαβαν χρέη κοινοβουλευτικών εκπροσώπων διασαφηνίζεται ποιες είναι οι τρεις «ομάδες» στο εσωτερικό του κόμματος, οι οποίες και θα καθορίζουν το μείγμα της αντιπολίτευσης
 Ίσως η απάντηση να είναι «Το ΠΑΣΟΚ πέθανε… Ζήτω το νέο ΠΑΣΟΚ!»…

"Κοινωνική Συμφωνία", "Κοινωνία Πρώτα", "Αριστερή Προοπτική" και προσωπικότητες



Του Ανεκδιήγητου

Κάποιοι λένε ότι όλος ο οχετός των βολεμένων κρατικοδίαιτων στελεχών του ΠΑΣΟΚ «μετανάστευσε» σε μία νύχτα από το κόμμα του Ανδρέα Παπανδρέου στο κόμμα της αριστερής εξουσίας, το ΣΥΡΙΖΑ. Πάμε να δούμε, λοιπόν, αν αυτές οι φήμες αληθεύουν!

Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είναι με διαφορά πρώτο κόμμα στους δημόσιους υπαλλήλους, με 22%, ενώ το ΠΑΣΟΚ είναι πέμπτο, πίσω ακόμη και από τη Χρυσή Αυγή. Αυτό, με την πρώτη ματιά, σημαίνει πως όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι που τόσα χρόνια ψήφιζαν ΠΑΣΟΚ –σε σχεδόν όλες τις πρωτοβάθμιες και δευτεροβάθμιες οργανώσεις των συνδικαλιστών στο Δημόσιο το ΠΑΣΟΚ είναι εδώ και μία εικοσαετία πρώτη δύναμη με ποσοστά σε πολλές περιπτώσεις άνω του 70%– μετακινούνται και κάνουν πρώτη δύναμη τον ΣΥΡΙΖΑ. Άραγε το ίδιο συμβαίνει και με τα στελέχη του ΠΑΣΟΚ;

Οι ΠΑΣΟΚοι που γίνανε ΣΥΡΙΖΑίοι

Συζητιέται έντονα στα γραφεία του ΣΥΡΙΖΑ και του Συνασπισμού ότι πλέον το κόμμα «προσλαμβάνει» έμπειρους ΠΑΣΟΚους, δοκιμασμένους σε όλα τα μήκη και πλάτη της πολιτικής. Ο ΣΥΡΙΖΑ θέλει μεγαλοστελέχη που γνωρίζουν τα κόλπα, αλλά που πάνω από όλα ξέρουν πώς να τιθασεύουν το κομματικό ακροατήριο. Μια ομάδα έμπειρων «αμαρτωλών» πρασινοφρουρών που τώρα πλέον αρχίζουν να αποτελούν τα στελέχη πρώτης γραμμής του Συνασπισμού:
  • Νίκος Κοτζιάς: είναι αυτό που λέμε «πασπαρτού της πολιτικής». Ένας από τους καλύτερους κειμενογράφους και αρθρογράφους στην Ελλάδα, Πανεπιστημιακός, με αντιδικτατορική δράση, στέλεχος του ΚΚΕ, βρέθηκε από τη μια στιγμή στην άλλη να είναι ο μυστικοσύμβουλος του Γιώργου Παπανδρέου λίγο πριν αναλάβει ο Γ.Α.Π. το υπουργείο Εξωτερικών. Διετέλεσε πρόεδρος του ΙΣΤΑΜΕ και έμεινε δίπλα στον Γιώργο Παπανδρέου μέχρι τη στιγμή που ο Γιώργος υποχώρησε στο Μνημόνιο. Οι κοντινοί συνεργάτες του Γιώργου Παπανδρέου ισχυρίζονται πως ο Νίκος Κοτζιάς είναι ο άνθρωπος που καθοδήγησε τον Γιώργο Παπανδρέου στην προεκλογική περίοδο του 2009 υποστηρίζοντας την πολιτική του «λεφτά υπάρχουν». Αυτοί που ξέρουν καλά το παρασκήνιο λένε πως σήμερα ο κ. Κοτζιάς φέρεται να είναι σύμβουλος του κ. Τσίπρα σε θέματα διεθνούς και οικονομικής πολιτικής.
  • Ευάγγελος Χωραφάς: για πάνω από 25 χρόνια ήταν στέλεχος κορυφής του ΠΑΣΟΚ και σύμβουλος του Άκη Τσοχατζόπουλου. Τα τελευταία δύο χρόνια βρίσκεται στο πλευρό του Αλέξη Τσίπρα.
  • Γιώργος Ραφτόπουλος: πρώην πρόεδρος της ΓΣΕΕ, ο οποίος επί Ανδρέα Παπανδρέου έδωσε το δικαίωμα σε στελέχη του ΠΑΣΟΚ να φτιάξουν την αντι-ΓΣΕΕ με το περίφημο άρθρο 4. Είχε αποτελέσει στόχο της 17Ν –είχε πυροβοληθεί στο κεφάλι και επέζησε– και πρόσφατα προσχώρησε στον ΣΥΡΙΖΑ.
  • Σπύρος Κοτσιάς: πρώην πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών. Είναι ο γνωστός τύπος του «δώσ’ τα όλα για τον ΟΣΕ». Ήταν από τα πιο σκληρά συνδικαλιστικά στελέχη του ΠΑΣΟΚ και από τους ανθρώπους που δεν επέτρεψαν να γίνει η παραμικρή κίνηση για να μειωθεί το όργιο σπατάλης στον ΟΣΕ. Να θυμίσουμε ότι ο ΟΣΕ κόστιζε το 2009 1 δισ. ευρώ το χρόνο στο Δημόσιο. Και αυτός είναι σήμερα σύμβουλος του Αλέξη.
  • Παναγιώτης Κουρουμπλής: πρώην βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας του ΠΑΣΟΚ και τώρα βουλευτής με το κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ. Έφτιαξε μια ενωτική κίνηση μαζί με άλλα στελέχη του ΠΑΣΟΚ, αλλά στο τέλος μπήκε στο μαντρί του Τσίπρα. Θέλει να έχει τη δική του συνιστώσα, αλλά οι νέοι σύντροφοί του στον ΣΥΡΙΖΑ γελάνε.
  • Λούκα Κατσέλη: από το πουθενά έγινε η στενότερη συνεργάτιδα του Γιώργου Παπανδρέου, ο οποίος την επέβαλε στο κόμμα με το «έτσι θέλω» και μάλιστα την έκανε και υπουργό. Φίλοι, γνωστοί και εχθροί υποστηρίζουν σε πηγαδάκια ότι η Λούκα Κατσέλη είναι από τους χειρότερους υπουργούς που έχουν περάσει από τη χώρα. Δεν έκανε κυριολεκτικά τίποτα, έλαμψε διά της απουσίας της. Το κόμμα που σύστησε με τον Χάρη Καστανίδη ( βεβαίως) «πάτωσε» στις εκλογές και, όπως όλα δείχνουν, η ίδια στο εξής θα πορεύεται με τον κ. Τσίπρα. Μάλιστα, ο πρόεδρος του Συνασπισμού πρότεινε τον Γεράσιμο Αρσένη, σύζυγο της Λούκας Κστσέλη και για 30 χρόνια υπουργό του ΠΑΣΟΚ, για τη θέση του υπηρεσιακού πρωθυπουργού.
Φυσικά δεν είναι μόνο αυτά τα στελέχη που έχουν μεταφερθεί στον ΣΥΡΙΖΑ. Είναι δεκάδες τα συνδικαλιστικά στελέχη του ευρύτερου δημόσιου τομέα που πριν από έναν χρόνο «προσκυνούσαν» το ΠΑΣΟΚ και τώρα μετακομίζουν ομαδικώς στο νέο κόμμα εξουσίας, τον ΣΥΡΙΖΑ.
Ερώτημα: ο Αλέξης Τσίπρας με αυτά τα κατακάθια της πολιτικής ζωής θα κυβερνήσει; Με αυτή την καμαρίλα και με αυτά τα κρατικοδίαιτα ερπετά, που εδώ και χρόνια πίνουν το αίμα του ελληνικού λαού, θα στελεχώσει την κυβέρνησή του;

Από το "Στοχασμός-Πολιτική" μέσω "Σίβυλλα"

Δευτέρα 21 Απριλίου 2014


Γρηγόρης Λαμπράκης: Η «άλλη» 21η Απριλίου

Σήμερα συμπληρώνονται 51 χρόνια από την «άλλη» 21η Απρίλη. Την 21η Απριλίου του 1963, όταν πραγματοποιήθηκε η πρώτη πορεία Ειρήνης, με τον Γρηγόρη Λαμπράκη να ξεδιπλώνει το λάβαρο από τον Τύμβο του Μαραθώνα.
   21 ΑΠΡΙΛΗ 1963, η ώρα είναι 8 το πρωί: Ο Γρηγόρης Λαμπράκης, ο βουλευτής της Αριστεράς, ξεδιπλώνει το λάβαρο της ειρήνης και ξεκινά από τον Τύμβο του Μαραθώνα. Παντού η περιοχή είναι «σπαρμένη» με ασφαλίτες και χωροφύλακες για τη διαφύλαξη «του νόμου και της τάξης». Σύμφωνα με το «νόμο», όπως τον έχει υπαγορεύει η κυβέρνηση Καραμανλή, η μαραθώνια πορεία ειρήνης είναι«παράνομη» και η τέλεσή της έχει απαγορευτεί. Ρητά...
   ΤΡΑΜΠΟΥΚΟΙ και παρακρατικοί με πολιτικά έχουν φτάσει στη στροφή της Ραφήνας, για να προστεθούν στις...
τάξεις των χωροφυλάκων. Εκεί ακριβώς ο Λαμπράκης δέχεται το πρώτο χτύπημα. Τραμπούκοι και ένστολοι πέφτουν επάνω του με λύσσα. Ο Λαμπράκης συνεχίζει. Ξεδιπλώνει την αφίσα με το σύνθημα «42 χιλιόμετρα Μαραθώνας - Αθήνα». Και προχωρά...
   ΣΤΟ ΠΙΚΕΡΜΙ, ο Λαμπράκης και οι μαραθωνοδρόμοι που τον συνοδεύουν, αποτίουν φόρο τιμής στον τάφο των πατριωτών που εκτελέστηκαν από τους Γερμανούς. Οι χωροφύλακες επιτίθενται στους δημοσιογράφους που καλύπτουν την πορεία. Ο Λαμπράκης συνεχίζει...
   ΩΡΑ 10 π.μ.: Οι χωροφύλακες συλλαμβάνουν τους μαραθωνοδρόμους που πορεύονται μαζί με τον Λαμπράκη. Ο βουλευτής συνεχίζει μόνος του. Στο 14ο χιλιόμετρο, 30 χωροφύλακες ορμούν επάνω του. Ο εισαγγελέας αποφαίνεται: «Η πορεία ειρήνης συνιστά αδίκημα εις βαθμόν πλημμελήματος, διωκόμενον επ' αυτοφώρω»! Ο βουλευτής της ΕΔΑ, ο εκλεγμένος εκπρόσωπος του λαού, πέφτει θύμα απαγωγής από ασφαλίτες!
   ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΩΡΕΣ περιπλάνησης οι απαγωγείς του Λαμπράκη τον αφήνουν κάπου στη Ν. Ιωνία. Το τηλεγράφημα που αποστέλλει  ο βουλευτής προς τις εφημερίδες ξεκινά ως εξής: «Πόθος δημοκρατικού λαού μας διά πορείαν Ειρήνης "Μαραθών - Αθήναι" επραγματοποιήθη». Το τηλεγράφημα: «Δυστυχώς διεπίστωσα ότι δημοκρατία δεν υπάρχει εις την Ελλάδα, όταν εκλεκτοί του λαού κυριολεκτικώς καταρρακώνονται».
   Ο ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ, μετά και από εκείνη την ημέρα,  είναι πια εξαιρετικά «ενοχλητικός» για το αμερικανόδουλο μετεμφυλιακό κράτος. Η συνέχεια θα δοθεί ένα μήνα αργότερα...

   22 ΜΑΗ 1963: Η επιτροπή Θεσσαλονίκης για τη Διεθνή Ύφεση και Ειρήνη οργανώνει εκδήλωση στις 7.30 μ.μ. Ομιλητής ο Γρηγόρης Λαμπράκης. Η τρομοκρατία ξεπερνά κάθε προηγούμενο.Τραμπούκοι και αστυνομία προσπαθούν να ματαιώσουν την εκδήλωση.
   ΩΡΑ 8.20 μ.μ. Ο Λαμπράκης ξεκινά από το ξενοδοχείο που διαμένει για να φτάσει στο χώρο της εκδήλωσης. Στη διαδρομή, σε μια απόσταση μόλις 80 μέτρων, δέχεται επίθεση από παρακρατικούς. Οι χωροφύλακες παρακολουθούν...
   Ο ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ εισέρχεται στο χώρο της εκδήλωσης. Παρακρατικοί και τραμπούκοι λιθοβολούν το χώρο της συγκέντρωσης. Η αστυνομία παρακολουθεί...
   Ο ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ διακόπτει την ομιλία του. Καταγγέλλει «σχέδιο δολοφονικής απόπειρας» εναντίον του. Καθιστά υπεύθυνη την κυβέρνηση και τις αρχές. Η Αστυνομία παρακολουθεί...
   ΩΡΑ 10.15 μ.μ. Ο Λαμπράκης κατεβαίνει από την αίθουσα της συγκέντρωσης. Η κυκλοφορία στο δρόμο έχει απαγορευτεί. Παντού ασφαλίτες και χωροφύλακες. Κινείται προς το ξενοδοχείο. Απόσταση 80 μέτρα. Σε απόσταση 8 μέτρων από το βουλευτή ακούγεται το μαρσάρισμα μοτοσικλέτας. Ο οδηγός του τρίκυκλου με σκεπασμένο τον αριθμό, πέφτει πάνω στον Λαμπράκη. Ο συνεργός του στην καρότσα χτυπά το βουλευτή στο κεφάλι. Τον ρίχνουν στην άσφαλτο. Στο σημείο σχηματίζεται μια λίμνη αίματος…
   27 ΜΑΗ 1963Μετά από άνιση μάχη που κράτησε 5 μέρες στην εντατική, , στη 1.22 τα ξημερώματα, ο υφηγητής της Ιατρικής, ο πρωταθλητής στους στίβους, ο μάρτυρας της Ειρήνης και της Δημοκρατίας, ο βουλευτής της Αριστεράς, ο Γρηγόρης Λαμπράκης, αφήνει την τελευταία του πνοή.
   Το κράτος που είχε δολοφονήσει τον Λαμπράκη, το κράτος που είχε στηθεί πάνω στις βόμβες ναπάλμ, που έχτιζε «Νέους Παρθενώνες» στη Μακρόνησο, που στις εκλογές του ψήφιζαν και τα «δέντρα», τέσσερα χρόνια αργότερα, ανήμερα της πρώτης πορείας Ειρήνης, θα παραχωρούσε την διαχείριση των υποθέσεων των προυχόντων του στους Παττακούς, στους Παπαδόπουλους και στους Μάλλιους...
Νίκος Μπογιόπουλος

Ηλιοβασιλεμα στο Ιονιο.




11.4.1876: Κυριακή του Πάσχα. Διχοστσία ανάμεσα σε Βαλσαμάτα και Φραγκάτα


Άγιος Γεράσιμος
Άγιος Γεράσιμος
Πολεμική ατμόσφαιρα επικρατούσε στα Βαλσαμάτα και στα Φραγκάτα. Φανερή αιτία ήταν θρησκευτικοί λόγοι.
Πραγματική αιτία όμως ήταν λόγοι πολιτικοί. Κοινωνικές διακρίσεις μεταξύ των προνομιούχων κτηνοτρόφων από τα Βαλσαμάτα και των μη προνομιούχων γεωργών των Φραγκάτων.
Ο Αγγελο-Διονύσης Δεμπόνος γράφει για αυτό το γεγονός:
«Περί των διατρεξάντων της 11ης Απριλίου 1876 μεταξύ των χωριών Βαλσαμάτων και Φραγκάτων». Ο τίτλος δεν είναι δικός μου. Τον αντιγράφω αυτούσιο από την 3200/1420/21 Απρ. 1876 αναφορά του Νομάρχη Κεφαλλονιάς Κων. Δημητριάδη στο Υπουργείο Εσωτερικών. Πρόκειται για τη διαπίστωση μιας διχοστασίας με φαινομενικά θρησκευτικά κίνητρα ανάμεσα σε δυο γειτονικά χωριά, για την διεκδίκηση ενός προνομίου θρησκευτικού, που παρολίγο να καταλήξει σε ένοπλη σύρραξη.
«… εδώ και πολλούς χρόνους οι εδώ χωρικοί Βαλσαμάδες, οπού κάθε χρόνο την ημέρα της Λαμπρής παίρνουν την Ανάστασή τους και τον θρόνο τους και τον πηγαίνουν εις την Μονή του Αγίου Γερασίμου και την ερχομένη Κυριακή κατεβαίνουν όλοι οι χωρικοί Βαλσαμάδες και όλοι οι άνθρωποι της περιοχής συνάζονται και από άλλες περιοχές και παίρνουν τον θρόνο τους οι Βαλσαμάδες και τον επάγουν εις το χωρίον τους…» (2).
Η εκδήλωση αυτή κατέληγε σε λαϊκό πανηγύρι και σύμφωνα με τα επικρατούντα έθιμα δεν έλειπαν οι πυροβολισμοί και για το λόγο αυτό η επαγρύπνηση της αστυνομίας.
Γειτονικό προς τα Βαλσαμάτα είναι το χωριό Φραγκάτα που με το ορεινό Απανωχώρι, τα Τρωγιαννάτα και τους γύρω οικισμούς με πληθυσμό, τα χρόνια εκείνα 3.250 κατοίκους, συνέθεταν τον Δήμο Ομαλών με έδρα τα Βαλσαμάτα. Οι κάτοικοι των Βαλσαμάτων, ορεσίβιοι, στην πλειονότητα κτηνοτρόφοι, βρίσκονται σε μόνιμη αντιδικία με τους Φραγκάδες που, εγκατεστημένοι στις ομαλές πλαγιές του βουνού, ήταν γεωργοί. Ο κάμπος με τα πηγάδια και τις εγκαταστάσεις του αποτελεί μοναστηριακή περιουσία από δωρεές και κληροδοσίες στην Μονή του Αγίου Γερασίμου. Στο πλείστο του δουλεύεται από Φραγκάδες, ενώ οι ράχες και τα οροπέδια, αποτελούσαν το βασίλειο των Βαλσαμάδων. Ουσιαστικά τα δυο χωριά αποτελούσαν μια ευρύτερη οικογένεια, τόσο πλησιόχωρα κτισμένα και με τους κατοίκους τους εργάτες της ίδιας μοναστηριακής περιουσίας.
Μέσα όμως στον ιερό χώρο της Νέας Ιερουσαλήμ θέριευε η προαιώνια έχθρα των καλλιεργητών προς τους κτηνοτρόφους. Γιατί, όχι λίγες φορές τα κοπάδια των ορεινών αφάνιζαν την παραγωγή της πεδιάδας και συχνά τα ξεστρατισμένα ζωντανά των τσοπάνηδων Βαλσαμάδων, αντί να επιστραφούν στους ιδιοκτήτες τους, γινόντανε από τους καλλιεργητές Φραγκάδες, θυσία στο βωμό της πείνας. Αυτή η διμέτωπη πάλη … ανάγκαζε τα δυο αντιμαχόμενα γειτονικά χωριά να χρησιμοποιήσουν από την απειλή μέχρι τη θεία επίκληση.
Αυτή τη φορά οι Φραγκάδες, αποτόλμησαν το αποφασιστικό βήμα. Να σπάσουν το προνόμιο των Βαλσαμάδων, ακριβώς γιατί ένοιωθαν πως σαν προνόμιο τους στερούσε ένα δικαίωμα. Κι έτσι αποφασίσανε: «Να μετάφέρωσιν εις την μονήν του Αγίου Γερασίμου τον θρόνον (προσκυνητάριον) του ναού των, ίνα συνοδεύσωσι δι αυτού και ούτε ως πράττουσιν οι γείνονές των Βαλσαμάδες την λιτανείαν του Ιερού λειψάνου του Αγίου Γερασίμου. Αλλ’ επειδή οι κάτοικοι του χωρίου Βλσαμάτων αξιούσιν αποκλειστικήν προνομίαν εις την συνοδίαν ταύτην, αφεύκτως θα επέλθη μεταξύ των δυο χωρίων ένοπλος ρήξις, ως συνέβη προ τινών χρόνων, ότε πολλοί επληγώθησαν εκατέρωθεν».
Ο Νομάρχης πιστοποιεί με επιτόπια έρευνα την κρίσιμη κατάσταση και διατάζει τον μοίραρχο να ενισχύσει τη δύναμη των Ομαλών με ένα ενωματάρχη «μετά δέκα οπλιτών προς τήρησιν της τάξεως». Πρώτη του ενέργεια είναι να έλθει σε προσωπική επαφή με τα δυο χωριά. Το μόνο που κατορθώνει είναι να πεισθεί ο ίδιος ότι «ο μεταξύ των δυο χωρίων φανατισμός ένεκα της δια των οικείων των εικόνων συνοδείας του ιερού λειψάνου καταντά αδιάλλακτος». Έρχεται σε επαφή με τους εξέχοντες των χωρίων «ίνα συμβιβάση τα διεστώτα, αλλά δυστυχώς δεν κατώρθωσε τί διότι, οι μεν Βαλσαμάδες αξιούσιν ότι έχουν προνόμιον να μεταφέρωσιν από της εορτής του Πάσχα τον θρόνον των εις την μονήν και δι΄αυτού να συνοδεύωσι το ιερόν λείψανον μέχρι του φρέατος πυροβολούντες κατά το προ πολλών ετών έθιμον, οι δε Φραγκάδες διισχυρίζονται επίσης ότι και αυτοί έχουσιν το ίδιον δικαίωμα και ότι ουδείς δύναται να τους εμποδίσει από την προς τον θεόν και τον Άγιον λατρείαν και ευλάβειάν των» .
Το ζήτημα είναι πολιτικό. Πρόκειται για την αιώνια πολιτική των κοινωνικών διακρίσεων που με τις ευλογίες της Εξουσίας δημιουργεί προνομιούχους για να υπάρχουν δικαιωματούχοι. Με την ανάλογη παρέμβαση μπορεί να ελέγχει και τους δυο.
Σε μια ατμόσφαιρα πολεμική αποφασίζεται να μην πραγματοποιηθεί η λιτανεία μέχρι το πηγάδι του Αγίου όπως πάντα, «εάν δεν πεισθώσιν αμφότερα τα μέρη να συμβιβασθώσιν» Σύγχρονα εντέλλεται ο εφημέριος των Φραγκάδων να «μείνη εν τη Μονή, ίνα ούτω υποχρεθώσιν οι ενορίται του να μη άρωσι τον θρόνον εκ του ναού των» ενώ ο θρόνος των Βαλσαμάδων είχε ήδη μεταφερθεί στη Μονή. Έτσι τα τακτοποίησε ο Νομάρχης και επειδή δεν είχε άλλο να κάμει, απήλθε «ελπίζων ότι τα πράγματα ήθελον αποβή κατ’ ευχήν».
Την Κυριακή του Πάσχα χτύπησαν γιορταστικά οι καμπάνες του Αγίου προετοιμάζοντας τον λαό για την γιορτή. «Πρό της ενάρξεως της τελετής οι Βαλσαμάδες ένοπλοι … κατήλθον εις την μονή ίνα συνοδεύσωσι τον θρόνον μετά του ιερού λειψάνου, οι δε Φραγκάδες από άλλον μέρος παραλαβόντες άνευ ιερέως εκ του ναού τον θρόνον των, ήγαγον αυτόν ένοπλοι προς την μονήν. Αλλά, προτού φθάσωσι τους εκλείσθη η θύρα υπό των Βαλσαμάδων. Τότε εξήλθεν ο Ειρηνοδίκης μετά της στρατιωτικής δυνάμεως και διαφόρων άλλων προσώπων και προέτρεψεν αυτούς να οπισθοδρομήσωσιν ηναγάσαντες αυτούς δια πολλών εντόνων παρατηρήσεων να επανέλθωσιν μέχρι του φρέατος όπου έμειναν σταθεροί απειλούντες ότι θέλουσι προχωρήσει εις την μονήν εάν και οι Βαλσαμάδες δεν επανέλθωσιν εις τα ίδια. Επιμενόντων δε των Βαλσαμάδων ηανάγκασθηκαν οι Φραγκάδες να πολλαπλασιασθώσιν ένοπλοι και να φέρωσι και ούτοι το τηλεβόλο των μέχρι του φρέατος. Τότε ο Ειρηνοδίκης… ο Οικονόμος της μονής και άλλοι έλαβον το μέτρον του να μη τελεσθή εφέτος η μέχρι του φρέατος λιτανεία…». Έτσι οι Βαλσαμάδες και οι Φραγκάδες αναγκάστηκαν να επαναφέρουν τους θρόνους τους στις μονές τους.
Με την ματαίωση της λιτανείας δεν τερματίσθηκε όπως θα πρόδιδε μια επιπόλαιη επισκόπηση του θέματος. Από την πλευρά της Διοίκησης μεθοδεύεται η νεκρανάσταση της κανονικής διάταξης 493/537/4.12.1872 του μητροπολίτη Σπυρίδωνα που απαγόρευε τις λιτανείες, ακριβώς γιατί είχαν παρουσιασθεί παρόμοια έκτροπα και σε άλλες περιοχές. Τρείς μέρες μετά τα γεγονότα, στις 14 Απριλίου, οι δημοτικοί σύμβουλοι των Ομαλών, κάτοικοι Φραγκάτων, υποβάλλουν στη Νομαρχία τη δική τους αναφορά: «… οι κάτοικοι αμφοτέρων των χωρίων ευρισκόμεθα ούτως ειπείν εις εμπόλεμον θέσιν και οι κάτοικοι Βαλσαμάτων απειλούσιν εκδίκησιν καθ’ ημών… ουδείς των κατοίκων Φραγκάτων νομίζει ότι δύναται να προσέλθη εις το χωρίον Βαλσαμάτα ακινδύνως…» .
Και επειδή και οι ίδιοι είναι κάτοικοι Φραγκάτων, κατά τη δήλωσή τους, και κινδυνεύουν να μεταβούν στα Βαλσαμάτα μετά τα γεγονότα, για την άσκηση των δημοτικών καθηκόντων τους «μάλιστα κατ’ αυτάς τας ημέρας καθ’ ας πρόκειται περί των στρατιωτικών καταλόγων και των επί τούτων ενστάσεων» ζητούν να μεταφερθεί η έδρα του Δήμου στο δικό τους χωριό. Στα Φραγκάτα «αναλαμβάνομεν πάσαν εγγύησιν και πάσαν ευθύνην ότι ουδείς εκ των συμβούλων των άλλων χωρίων θέλει ενοχληθεί». Και αν αυτό είναι αδύνατο ζητούν να ορισθεί ως έδρα το οίκημα Αναστασίου Μεταξά «το κείμενον μεταξύ των δύο χωρίων» φθάνει να φύγει το διοικητικό κέντρο από το εχθρικό χωριό.
Το ζήτημα ξεκίνησε θρησκευτικό και στην πορεία αποκαλύφθηκε στην εξέλιξή του αυτό που έκρυβε η επιφάνειά του: η πολιτική του υπόσταση.
Πηγή άρθρου: Εφημερίδα των Κεφαλλήνων
- See more at: http://www.kefaloniatoday.com/kefalonitika/11-4-1876-kiriaki-tou-pascha-dichostsia-anamesa-se-valsamata-ke-fragkata-94052.html#sthash.4qcoyDAl.dpufhttp://sppantelios.blogspot.gr/2014/04/11.html#links

Πέμπτη 17 Απριλίου 2014

Τα Ευαγγελια που εγιναν 13 ...


Τα Ευαγγέλια που έγιναν 13 και η αληθινή ιστορία

Παπάς διαβάζει Ευαγγέλιο
Παπάς διαβάζει Ευαγγέλιο
Κεφαλλονίτικος παπάς διαβάζει με σοφία, τα Δώδεκα Ευαγγέλια τα βγάζει Δεκατρία. Τούτη η «παροιμιακή» πλέον φράση η οποία λέγεται και από μη Κεφαλλονίτες αλλά και που διατηρείται στο νησί και ως αριέττα, διακωμωδεί ένα γεγονός που γινόταν στο νησί παλιά.
Ο Ληξουριώτης Ιερέας Χαράλαμπος Μαρκέτος  ασχολήθηκε με την εξήγηση αυτής της παροιμιακής φράσης και δημοσίευσε την ιστορική εξήγησή της, που δείχνει πως δε βγήκε από ένα σκωπτικό ή τυχαίο γεγονός.
Σύμφωνα, με τον Ιερέα Χαράλαμπο Μαρκέτο αφορά την Εορτή του Ευαγγελισμού (το Ευαγγέλιο του Ευαγγελισμού) όταν η εορτή αυτή σύμφωνα με το παλαιό ημερολόγιο έπεφτε μέσα στην Μεγάλη Εβδομάδα.
Η περίπτωση αυτή είναι καταγραμμένη στο μεγάλο Διονυσιακό τυπικό της Μονής του Αγ. Παύλου στο Άγιο Όρος. Έτσι λοιπόν… «Εάν τύχει η Εορτή του Ευαγγελισμού την Αγία και Μεγάλη Παρασκευή, η ακολουθία ψάλλεται ούτως.
Το πρωί της Μ. Πέμπτης η θεία λειτουργία του Μ. Βασιλείου, εις δε την τράπεζαν καταλύουμεν οίνον και έλαιον. Το απόγευμα, αφού ψαλλεί το απόδειπνο και ενώ έχει προχωρήσει η ημέραν προς το βράδυ, αρχίζει ο Μ. Εσπερινός της Εορτής του Ευαγγελισμού να ψάλλεται, ως έχει, μετά λιτής και ευλογίας άρτων».
Στην ουσία ψάλλονται δύο εσπερινοί. Ο ένας το πρωί της Μ. Πέμπτης με τη λειτουργία του Μ. Βασιλείου ως συνήθως και ο άλλος της εορτής του Ευαγγελισμού, την Μ. Πέμπτη το βράδυ πριν αρχίσει η ακολουθία των δώδεκα Ευαγγελίων. Περίπτωση πράγματι σπάνια και δυσκολότατη. Στο τέλος του δεύτερου Εσπερινού, που είναι ο του Ευαγγελισμού αρχίζει ο όρθρος της εορτής να συμψάλλεται με τον όρθρο της Μ. Παρασκευής, που είναι η γνωστή σε όλους ακολουθία των δώδεκα Ευαγγελίων ως εξής:
«Μετά το έβδομο Ευαγγέλιο ψάλλεται ο πολυέλαιος και τα καθίσματα της Εορτής, ακολουθούν τα αντίφωνα και το προκείμενο Ευαγγέλιο του Ευαγγελισμού και στην πορεία ο πεντηκοστός ψαλμός και το στιχηρό ιδιόμελο.
Μετά δε το «Σώσον, ο Θεός, τον λαόν σου” λέγεται το όγδοο Ευαγγέλιο της ακολουθίας των Παθών».
Η περίπτωση αυτή συνέβαινε παλιά στο Μοναστήρι που είναι Σταυροπήγιον και Πατριαρχικό των Κηπουραίων που τιμάται η εορτή της Υπ. Θεοτόκου της Ευαγγελίστριας. Όταν άλλαξε το ημερολόγιο μετά το 1924, η Εορτή του Ευαγγελισμού σπάνια συμπέπτει μέσα στη Μ. Εβδομάδα. Έτσι τα Δώδεκα (12) Ευαγγέλια γίνονταν Δεκατρία (13).
Kείμενο Γεράσιμος Σωτ. Γαλανός για την ΟΔΥΣΣΕΙΑ
- See more at: http://www.kefaloniatoday.com/kefalonitika/ta-evangelia-pou-eginan-13-ke-i-alithini-istoria-72130.html#sthash.NRUDgvgX.dpuf