Τρίτη 24 Οκτωβρίου 2017

Τσίπουρο Αδιλίνικο από Φραγκάδες με παράδοση τριών γενεών!

Αναστάσης Κουνάδης – Λάμπρος Νεόφυτος


Κάπως έτσι έχει η ιστορία του τσίπουρου της οικογένειας Νεόφυτου.    Ο παλαίμαχος Αναστάσης Κουνάδης είναι Αδιλίνης, από τα Διλινάτα δηλαδή.  Εκεί  έμαθε τη τέχνη της απόσταξης και από εκεί την εδίδαξε στα παιδιά και τα εγγόνια!
Ετσι η οικογένεια κάθε Οκτώβρη μετακομίζει από τα Φραγκάτα στα Διλινάτα για την ιεροτελεστία του τσίπουρου που ενώνει δυο χωριά, δυο οικογένειες και τρεις γενιές!!  Η “τελετη” ξεκινάει Σάββατο πρωί και ολοκληρώνεται Δευτέρα αππου σφραγίζεται το τσίπουρο και πάει Τελωνείο.
Τα καθήκοντα αυστηρά κατανεμημένα.. Οι τεχνίτες του τσίπουρου στους αποσταχτήρες και οι τεχνίτες του κάρβουνου στη ψησταριά , γιατί το τσιπουράκι θέλει και το μεζέ του, ε?  Και έχουν οι Αδιλίνάδες κάτι αγριοκάτσικα σκέτο λουκούμι!!
Ευχαριστούμε θερμά την οικογένεια Κουνάδη, την οικογένεια  Νεόφυτου και ιδιαίτερα τη Νεοφύτου Σταυρούλα που μοιράστηκαν με τους Αναγνώστες μας στιγμές της καθημερινής τους ζωής.  Τους ευχόμαστε να είναι πάντα μονιασμένοι, υγιείς και ευτυχισμένοι !

Τρείς γενιές στη τέχνη του τσίπουρου ….


Ο παππούς  Αναστάσης Κουνάδης
και ο εγγονός.. (ανω) Λάμπρος Νεόφυτος




.. και του κάρβουνου…

















 Αναδημοσιευση απο : kefaloniapress.gr

Κυριακή 24 Σεπτεμβρίου 2017

cheeselovers.gr: Τυρί, κρασί και μπόλικη…κουρλαμάδα στην Κεφαλονιά!


To δημοφιλές site cheeselovers.gr  που απευθύνεται στους λάτρεις των τυριών έχει ένα διασκεδαστικό αφιέρωμα για την Κεφαλονιά . Διαβάστε το:
Τυρί, κρασί και μπόλικη…κουρλαμάδα
Αγαπημένος προορισμός Ελλήνων και ξένων, η Κεφαλονιά καταφέρνει να συνδυάσει το πράσινο με το μπλε, το βουνό με τη θάλασσα, το φαγητό με τη διασκέδαση, τη φιλοξενία με τη χαλάρωση!
Γνωστή στους περισσότερους ξένους, λόγω του Hollywood και του Λοχαγού Κορέλι, αγαπήθηκε ωστόσο για τη φανταστική φύση και τα υπέροχα αξιοθέατά της. Είναι το μεγαλύτερο νησί του Ιονίου, με ιστορία που ξεκινάει από την προϊστορική εποχή, ενώ στα νεότερα χρόνια, έχει χαρίσει στην Ελλάδα διάσημους μουσικούς, συγγραφείς και ποιητές. Τη δόξα όμως φαίνεται ότι κλέβουν οι Κεφαλονίτες, που πάντοτε είναι ιδιαίτερα φιλόξενοι και χαμογελαστοί, με όρεξη για γλέντι ακόμα και στις πιο απίθανες στιγμές και με την «κουρλαμάδα» που τους διακρίνει να τους κάνει αγαπητούς, ακόμα και στους πιο δύσκολους…πελάτες!

Η «κουρλαμάδα» της Κεφαλονιάς δεν σταματά στους κατοίκους της. Γνωστά «κουρλά» πράγματα στο νησί είναι τα φιδάκια της Παναγίας κάθε Δεκαπενταύγουστο, το μαύρο βουνό, ο Αίνος, αλλά και οι κατσίκες με τα…χρυσά δόντια. Μην απορείτε! Τα δόντια των κατσικών είναι χρυσά λόγω του εδάφους, που είναι πλούσιο σε μέταλλα, ενώ το μαύρο βουνό οφείλει το χρώμα του στη μαύρη ελάτη, που το καλύπτει και το κάνει να φαίνεται κατάμαυρο.
Η Κεφαλονιά φημίζεται για τα κρασιά της, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα τη Ρομπόλα Κεφαλληνίας που εξάγεται σε όλον τον κόσμο. Συνοδεύει εξαιρετικά, πάντα σερβιρισμένη δροσερή, τα θαλασσινά και τα τοπικά πιάτα της Κεφαλονιάς, όπως η κρεατόπιτα. Στο νησί επίσης παράγονται Μαυροδάφνη και Μοσχάτο.
Δυναμική παρουσία στην αγροτική παραγωγή του νησιού έχουν και τα τυροκομικά προϊόντα, καθώς στην Κεφαλονιά δραστηριοποιούνται 14 τυροκομεία, στην πλειοψηφία τους οικογενειακές επιχειρήσεις. Η “φέτα” Κεφαλονιάς, όπως τη ζητούν οι περισσότεροι στο σούπερμαρκετ, (που επισήμως ονομάζεται «βαρελίσιο τυρί Κεφαλονιάς» επειδή δεν έχει κατοχυρωθεί ως ΠΟΠ) είναι το πιο γνωστό τυρί που μπορεί κανείς να δοκιμάσει και με τη μεγαλύτερη παραγωγή. Μεγαλύτερη κατανάλωση έχει η σκληρή εκδοχή του, πολλοί όμως το προτιμούν μέτριο, ή και μαλακό. Παράγονται επίσης μυζήθρακεφαλοτύριγραβιέρα αλλά και πρέντζα.

Η πρέντζα είναι αποτέλεσμα μιας παραδοσιακής μεθόδου παρασκευής τυριού, ειδικά από την Κεφαλονιά. Τα τρίμματα που έχουν περισσέψει στα βαρέλια της φέτας ή της μυζήθρας, μαζεύονται και «δουλεύονται» με ελαιόλαδο και θυμάρι μέχρι να προκύψει ένα μίγμα μαλακό και κρεμώδες, με χαρακτηριστική γεύση. Θα την βρούμε σαν συστατικό τυροσαλάτας αλλά και σαν άλειμμά σε ψωμί ή παξιμάδια.
Υπάρχει καλύτερος συνδυασμός από όλα τα παραπάνω για τις καλοκαιρινές διακοπές; Υπέροχα μέρη, φιλόξενοι άνθρωποι, ωραίο φαγητό, νόστιμα τυριά, καλό κρασί και μια δόση «κουρλαμάδας». Τι άλλο να ζητήσει κανείς;
Αναδημοσιευση απο : Kefaloniapress.gr

Παρασκευή 11 Αυγούστου 2017

Οι σεισμοί του 1953 και οι άνθρωποι. Του Ηλια Τουμασατου.




Το 1953 ήταν μια χρονιά μεγάλης σεισμικής καταστροφής για την Κεφαλονιά, τη Ζάκυνθο και την Ιθάκη. Την Κυριακή, 9 Αυγούστου γίνεται ο πρώτος μεγάλος σεισμός με επίκεντρο τον Σταυρό Ιθάκης (6,4 R). Ο δεύτερος, (6,8 R) στις 11 Αυγούστου με δέκα μετασεισμούς την ίδια μέρα (οι δύο μεγάλύτεροι 5,3 και 5,1 R). Στις 12 Αυγούστου το πρωί, ημέρα Τετάρτη, ένας ισχυρός σεισμός 5,2 R είναι απλώς το προμήνυμα 

60 χρόνια μετά τους σεισμούς του 1953
Το κείμενο εκφωνήθηκε στην εκδήλωση μνήμης με αφορμή την επέτειο 60 χρόνων από τους σεισμούς του 1953 που διοργανώθηκε από την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, Π.Ε. Κεφαλληνίας,  στην Πλατεία Βαλλιάνου (Αργοστόλι) στις 11-8-2013:




Στη μακριά και αργόσυρτη πορεία του χρόνου, χρειάζονται μερικές στιγμές μονάχα, στιγμές κυριολεκτικά, για να συνειδητοποιήσει ο άνθρωπος ότι δεν είναι ο παντοδύναμος αφέντης αυτού του κόσμου. Ότι η δύναμη της φύσης, μια δύναμη έξω από την ανθρώπινη λογική, είναι τέτοια που μπορεί να εξαφανίσει σε μερικές μόνο στιγμές, όλα όσα εκείνος χρειάστηκε εκατοντάδες χρόνια να δημιουργήσει. Τέτοιες είναι οι στιγμές που έζησαν, εξήντα χρόνια πριν, οι κάτοικοι της Κεφαλονιάς, της Ιθάκης και της Ζακύνθου. 1953,
ελάχιστα μετά τις σκληρές δοκιμασίες της ιταλικής και γερμανικής κατοχής αλλά και του εμφυλίου πολέμου, ο εγκέλαδος, ένα φυσικό φαινόμενο, θα φέρει στα νησιά πολύ μεγαλύτερες καταστροφές από εκείνες που είχαν επιφέρει οι ίδιοι οι άνθρωποι με τα όπλα.

Σαν σήμερα, 60 χρόνια πίσω, βράδυ 11 Αυγούστου του 1953, ημέρα Τρίτη, οι Κεφαλονίτες, οι Θιακοί και οι Ζακυνθινοί απόψε δεν θα κοιμηθούν στα σπίτια τους. Έχουν συγκεντρωθεί σε ανοιχτούς χώρους, πλατείες και χωράφια, κανείς δεν τολμά να μπει μέσα. Δυο μέρες πριν, την Κυριακή 9 Αυγούστου έχει γίνει ο πρώτος μεγάλος σεισμός, μεγέθους 6,4 της κλίμακας Ρίχτερ, με επίκεντρο τον Σταυρό της Ιθάκης. Ο σεισμός είχε προκαλέσει σοβαρές ζημιές στην Ιθάκη και τη Βόρεια Κεφαλονιά, και είχε ανησυχήσει τους κατοίκους… Μα και το χάραμα εκείνης της Κυριακής, σαν σήμερα, ένας ακόμη σεισμός, μεγέθους 6,8, με διαφορετικό επίκεντρο αυτή τη φορά, κοντά στη νοτιοανατολική Κεφαλονιά, θα προκαλέσει εκτεταμένες καταστροφές, αλλά και νεκρούς και τραυματίες, κυρίως στην περιοχή του Ελειού και των Πρόννων. Η γη δεν σταματούσε να τρέμει, δέκα τουλάχιστον ισχυροί μετασεισμοί έχουν καταγραφεί στη διάρκεια της ημέρας.

Σαν σήμερα λοιπόν, οι άνθρωποι περνούν μια αγωνιώδη νύχτα. Όλοι κάτω από τον καλοκαιρινό ουρανό, πλούσιοι και φτωχοί, υγιείς και τραυματίες, ακόμη και οι κρατούμενοι των φυλακών βρίσκονται έξω και περιμένουν…  Όλοι ξέρουν καλά ότι ο τόπος αυτός στο πέρασμα των αιώνων είχε γνωρίσει δεκάδες σεισμικές καταστροφές – δεν είχαν περάσει ούτε σαράντα χρόνια από τον καταστροφικό σεισμό του Ασπρογέρακα (1912, μέγεθος 6,8) και λιγότερο από αιώνας από εκείνον του 1867 (μέγεθος 7,4) στην περιοχή της Παλικής, ενώ μόλις το 1949 η γειτονική Λευκάδα είχε δεχθεί και αυτή την επίσκεψη του Εγκέλαδου (μέγεθος 6,5, με επίκεντρο την περιοχή της Βασιλικής). Και τώρα οι ειδήσεις, συγκεχυμένες και ανακατεμένες με ποικίλου περιεχομένου φήμες, που φτάνουν από τα άλλα σημεία του νησιού επιτείνουν ακόμη περισσότερο την αγωνία για ένα άγνωστο κακό που κανείς δεν μπορεί εκ των προτέρων να προσδιορίσει το μέγεθός του. 

Το τέλος της αγωνίας θα είναι και το τέλος ενός ολόκληρου κόσμου. Τετάρτη, 12 Αυγούστου 1953, ώρα 11.24 το πρωί, θα συμβεί η μεγαλύτερη σεισμική καταστροφή στην ιστορία της Κεφαλονιάς. Το μέγεθος του σεισμού, 7.2 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ είναι απλά ένας αριθμός που δεν μπορεί να περιγράψει ούτε τον τρόμο εκείνων των στιγμών, ούτε το μέγεθος της καταστροφής, που θα είναι σχεδόν ολοκληρωτική για τα νησιά Κεφαλονιά, Ιθάκη και Ζάκυνθο. Το επίκεντρο του σεισμού, διαφορετικό από εκείνα των δύο προηγούμενων, ήταν νότια της Κεφαλονιάς. Οι Κεφαλονίτες που έζησαν εκείνες τις τρομακτικές στιγμές τις περιγράφουν ως βίωμα πραγματικά ασύλληπτο, ως απόλυτη καταστροφή. Πολλές από τις μαρτυρίες αυτές έχουν καταγραφεί, και έτσι διασωθεί στην ιστορική μνήμη, μαζί με φωτογραφικό υλικό εκείνων των ημερών, στα βιβλία του Αγγελο-Διονύση Δεμπόνου («Το Χρονικό των Σεισμών του 1953»), της Μπέτας Γαλιατσάτου  («Στις ώρες των σεισμών της Κεφαλονιάς»), στο μυθιστόρημα της Καίης Τσιτσέλη «Ο θάνατος μιας πόλης», σε ξένα βιβλία, αλλά και σε πολλά ντοκιμαντέρ, άρθρα και αφιερώματα σε ξένα  και ελληνικά περιοδικά. 

Όταν το σφυροκόπημα από τα έγκατα της γης σταματάει, και τα τεράστια σύννεφα σκόνης που είχαν σηκωθεί κατακαθίζουν, αποκαλύπτεται το μέγεθος της καταστροφής. Τα τρία νησιά, με εξαίρεση μεμονωμένα κτίρια και οικισμούς στη Βόρεια Κεφαλονιά έχουν ισοπεδωθεί κυριολεκτικά, ενώ την πόλη της Ζακύνθου θα αποτελειώσει και μια μεγάλη πυρκαγιά. Περίπου 28000 οικοδομές έχουν καταρρεύσει, μόλις 467 έχουν σωθεί, ενώ οι υπόλοιπες έχουν σοβαρές ζημιές. Ο συνολικός αριθμός των νεκρών ανήλθε σύμφωνα με τις επίσημες πληροφορίες της εποχής σε 455, αναφέρονται 21 αγνοούμενοι και 2412 τραυματίες, ωστόσο πιστεύουμε ότι είναι καιρός να γίνει πλέον συστηματική προσπάθεια εξακρίβωσης του πραγματικού αριθμού των νεκρών μέσα από αρχειακή έρευνα. 

Οι εικόνες της καταστροφής, καταγεγραμμένες από το φακό του Μαρίνου Κοσμετάτου, των φωτογράφων της πόλης αλλά και των φωτορεπόρτερ, Ελλήνων και ξένων, αδιάψευστοι μάρτυρες της απελπιστικής κατάστασης στην οποία βρέθηκαν τα νησιά μας εκείνες της μέρες βρίσκονται στα μουσεία της πόλης μας (Κοργιαλένειο και Ίδρυμα Φωκά-Κοσμετάτου), έχουν περιληφθεί στις  λευκωματικές εκδόσεις του Κοργιαλενείου Ιδρύματος («Αργοστόλι 1953, το τέλος και η αρχή μιας πόλης»), και του Δήμου Αργοστολίου («Ημέρες Οργής», επιμ. Ευρυδίκης Λειβαδά – Γερ. Γαλανού), αλλά και φιλοξενούνται σε περιοδικές εκθέσεις, και εύγλωττα αποτυπώνουν την έκταση της καταστροφής: Κατοικίες και δημόσια κτίρια, υποδομές του νησιού (δρόμοι, γέφυρες, λιμάνια, δεξαμενές, ηλεκτροδότηση, ύδρευση) έχουν καταστραφεί. Η γη συνεχίζει να τρέμει, πολλοί από τους ανθρώπους θέλουν να φύγουν από το νησί, κυκλοφορούν φήμες ότι το νησί βουλιάζει. Οι άνθρωποι ξαφνικά βρίσκονται ξένοι στον τόπο τους. Βλέπουν το ίδιο πανέμορφο φυσικό τοπίο, μα ό,τι είχαν δεν υπάρχει πια, εξαφανίστηκε από την οργή της φύσης. Έχουν χάσει τους ανθρώπους τους, δεν έχουν στέγη, δεν έχουν ρούχα, νερό, τροφή, εκεί που μέχρι χθες ο καθένας είχε φτιάξει όπως όπως τη ζωή του, τώρα κανείς δεν έχει απολύτως τίποτα. Είναι πολύ σκληρό να φεύγεις από έναν τόπο, αλλά ακόμα πιο σκληρό να κοιμάσαι έξω το βράδυ λίγα μέτρα μακριά από το γκρεμισμένο σου σπίτι, τους χαμένους σου ανθρώπους, την κατεδαφισμένη σου ζωή. 
Εκείνες τις φοβερές στιγμές που η ζωή του ανθρώπου φτάνει στο μηδέν, που κυριολεκτικά δεν έχει απολύτως τίποτα, ο άνθρωπος συνειδητοποιεί ότι ο χρόνος δεν έχει σταματήσει μαζί με τη μεγάλη καταστροφή. Ότι μέσα στα συντρίμμια είναι επιτακτική ανάγκη να ξεκινήσει τη ζωή του από την αρχή, πρώτα πρώτα για να μπορέσει στοιχειωδώς να επιβιώσει σε ένα περιβάλλον που από οικείο έχει γίνει πλέον απολύτως εχθρικό. Ο μόνος δρόμος για να το καταφέρει αυτό είναι οι άλλοι άνθρωποι. Από τη μία, οι άνθρωποι που βρίσκονται στην ίδια δύσκολη θέση, οι συντοπίτες του. Κι από την άλλη, οι άνθρωποι που θα προστρέξουν από μακριά για να προσφέρουν βοήθεια.

Οι δύσκολες καταστάσεις φέρνουν τους ανθρώπους πιο κοντά – κι αυτό αποδείχθηκε από τα πρώτα λεπτά μετά τους σεισμούς. Όταν οι άνθρωποι έπρεπε να συνέλθουν από το σοκ, να ψάξουν να βρουν τους δικούς τους μέσα στη σκόνη και τα ερείπια, να παρηγορήσουν ο ένας τον άλλον για την εξώλογη αυτή καταστροφή, αλλά και να κάνουν τις πρώτες κινήσεις για να προστατευτούν από την οργή της φύσης, αλλά και για να προχωρήσει η ζωή, που, όπως είπαμε, δεν έχει την πολυτέλεια να σταματήσει. Σ’ αυτές τις στιγμές το ένστικτο της επιβίωσης δεν αρκεί για τον άνθρωπο – για να μπορέσει να διατηρηθεί η κοινωνία σε μια στοιχειώδη λειτουργία απαραίτητο στοιχείο αποτελεί και η αλληλεγγύη, η οποία είχε αρχίσει να εκδηλώνεται και κατά τους πρώτους σεισμούς. Είναι η στιγμή που οι άνθρωποι μαθαίνουν να μοιράζονται εκείνο το ελάχιστο, εκείνο το τίποτα που τους έχει απομείνει. Τα ελάχιστα σκεύη ή φαγώσιμα που μπόρεσαν να σώσουν, ο,τιδήποτε θα μπορούσε να φανεί χρήσιμο για να μπορέσουν απλά να σταθούν όρθιοι μετά από μια τέτοια καταστροφή. Θα συνεργαστούν για να μπορέσουν να απεγκλωβίσουν ανθρώπους, να σώσουν κάποια αντικείμενα από την κατεστραμμένη περιουσία τους, να φτιάξουν, ξηλώνοντας υλικά από τα ερείπια, κάτι πρόχειρο για να στεγαστούν. Θα προσφέρουν ο ένας στον άλλον μια αγκαλιά παρηγοριάς, πολύ πιο εύκολα απ’ ό,τι στην καθημερινή ζωή. Μέσα στις σκόνες και τα ερείπια οι άνθρωποι θα αισθανθούν πιο δυνατή την αναγκαιότητα του «μαζί».

Από την άλλη, είναι συγκινητική και η συνεισφορά, εκείνες τις μέρες, όλων εκείνων των ανθρώπων που προσέτρεξαν, τόσο από την Ελλάδα όσο και από διάφορες χώρες της γης, για να προσφέρουν βοήθεια, τόσο τις πρώτες ώρες μετά την καταστροφή, όσο και κατά το χρονικό διάστημα που ακολούθησε.  Οι ανάγκες είναι τεράστιες: Άνθρωποι πρέπει να απεγκλωβιστούν από τα ερείπια, πρέπει να εντοπιστούν οι νεκροί και να γίνει η κατάλληλη φροντίδα για τις σορούς, πρέπει να γίνουν εργασίες καθαρισμού προκειμένου να δημιουργηθούν εστίες υποδοχής, πρέπει να δημιουργηθούν οι πρώτες στοιχειώδεις υποδομές για την παροχή τροφής (πρόχειρα μαγειρεία, μονάδες απόσταξης νερού, κινητά αρτοποιεία, ιατρεία και σταθμοί πρώτων βοηθειών), πρέπει να δημιουργηθεί ένα στοιχειώδες διοικητικό κέντρο για να αποκατασταθεί η επικοινωνία με τον υπόλοιπο κόσμο και να συντονιστούν οι προσπάθειες, πρέπει να παρασχεθούν με οργανωμένο τρόπο σκηνές, τρόφιμα, νερό, ιματισμός, φάρμακα στους σεισμόπληκτους Κεφαλονίτες, να οργανωθεί η διακομιδή των τραυματιών, και αργότερα να δημιουργηθούν οι πρώτοι οργανωμένοι καταυλισμοί παραπηγμάτων. Είναι τεράστιος ο όγκος των εργασιών που απαιτούνταν για την άμεση ανακούφιση των ανθρώπων, πριν καλά καλά προχωρήσει κανείς στη διαδικασία της αποκατάστασης.

 Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε με ιδιαίτερη συγκίνηση και ευγνωμοσύνη το γεγονός ότι πολεμικά πλοία ξένων χωρών που βρίσκονταν  στην ευρύτερη περιοχή προσέτρεξαν άμεσα και «άδειασαν» κυριολεκτικά τα αποθέματά τους σε τρόφιμα, ιματισμό και φάρμακα, ενώ το προσωπικό τους, με αξιοζήλευτη προθυμία συνέδραμε τον κεφαλονίτικο λαό. Τα πλοία από το Ηνωμένο Βασίλειο, το Ισραήλ, τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, την Ιταλία και τη Γαλλία απέδειξαν από την πρώτη κιόλας στιγμή την αλληλεγγύη των λαών της Ευρώπης στη δοκιμασία του Κεφαλονίτικου λαού. Αυτή η αλληλεγγύη συνεχίστηκε και διευρύνθηκε και κατά τους επόμενους μήνες, όταν και αυτές αλλά και άλλες χώρες συμμετείχαν ενεργά στη διαδικασία της ανοικοδόμησης των νησιών μας. Είναι συγκινητικά τα δημοσιεύματα του γαλλικού και βρετανικού τύπου και οι πρωτοβουλίες που αναλήφθηκαν από εράνους  και αποστολές για την ενίσχυση των σεισμοπλήκτων, τη δημιουργία υποδομών, ακόμη και για την ανοικοδόμηση ολόκληρων οικισμών, όπως συγκινητική είναι και η συνεισφορά χωρών όπως η Σουηδία και η Νορβηγία, η Ελβετία, η τότε Γιουγκοσλαβία και άλλες. Ο τόπος μας οφείλει ένα μεγάλο ευχαριστώ στους λαούς των χωρών αυτών που, την ίδια εποχή που γεννιόταν το όραμα μιας ενωμένης Ευρώπης που θα εξασφάλιζε την ειρήνη και την ευημερία στους κατοίκους της, απέδειξαν ότι μπορεί να υπάρχει έμπρακτη και ουσιαστική αλληλοβοήθεια ανάμεσα στις χώρες της Ευρώπης και του κόσμου ολόκληρου.

Δεν θα πρέπει να λησμονηθεί και η αποφασιστική συμβολή των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων σε όλες αυτές τις επιχειρήσεις διάσωσης, μεταφοράς, ανακούφισης των σεισμοπλήκτων και αποκατάστασης, όπως και η συμβολή της κοινωνίας των πολιτών, μέσω των οργανώσεων των Κεφαλονιτών, αλλά και άλλων οργανώσεων όπως ο Ερυθρός Σταυρός, αλλά και της Εκκλησίας, καθώς και ευεργετών της Κεφαλονιάς, όπως η οικογένεια Βεργωτή, ο Ευάγγελος Τυπάλδος Μπασιάς και άλλοι, σε όλες αυτές τις προσπάθειες.  Στις αφηγήσεις των σεισμών μπορεί να διακρίνει κανείς μια πικρία για την καθυστέρηση της ελληνικής κρατικής μηχανής να ανταποκριθεί με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα στις απίστευτου μεγέθους ανάγκες που προέκυψαν, καθώς και σε κακούς γραφειοκρατικούς χειρισμούς στη διαδικασία της ανοικοδόμησης, και στην αμεριμνησία να διαφυλαχθεί, κατά την ανοικοδόμηση, η αρχιτεκτονική κληρονομιά των νησιών μας, που αποτύπωνε τις επιδράσεις των διαδοχικών δυτικών κυριάρχων τους κατά τους προηγούμενους αιώνες. Πολλοί επίσης υποστηρίζουν ότι η Κεφαλονιά, με τους σεισμούς δεν υπέστη μόνο μια βίαιη διακοπή της αρχιτεκτονικής και πολιτισμικής της συνέχειας, αλλά έχασε και μια ευκαιρία να ανοικοδομηθεί από το μηδέν, με σύγχρονο τρόπο. Θα πρέπει ασφαλώς να λάβουμε υπόψη μας το μέγεθος των απαιτούμενων ενεργειών (μια μελέτη το 1954 ανέφερε ότι θα χρειάζονταν …150 χρόνια για να επανέλθει η Κεφαλονιά στους προ του πολέμου ρυθμούς ζωής), και τις εγγενείς και διαχρονικές δυσκολίες της ελληνικής κρατικής μηχανής. 

Ωστόσο, η μεγαλύτερη απώλεια από τους σεισμούς είναι το μεγάλο ρεύμα μετανάστευσης που θα δημιουργηθεί στην αμέσως επόμενη περίοδο. Πολλοί είναι εκείνοι που εξ αρχής θα θελήσουν να εγκαταλείψουν οριστικά το νησί, καθώς η σεισμική καταστροφή ολοκληρώνει την οικονομική καταστροφή που είχαν φέρει ο πόλεμος και ο εμφύλιος. Οι Κεφαλονίτες αυτή τη φορά θα μεταναστεύσουν τόσο προς μεγάλα αστικά κέντρα (κυρίως Αθήνα και Πάτρα), όσο και προς τα πιο απομακρυσμένα μέρη του πλανήτη (Η.Π.Α., Καναδάς, Νότια Αφρική, Αυστραλία) και λιγότερο προς χώρες της Ευρώπης, έχοντας πάντα στο μυαλό τους την Κεφαλονιά που άφησαν, αλλά και την τρομακτική εμπειρία των σεισμών.

Υπάρχουν όμως κι εκείνοι που έμειναν πίσω. Και θέλησαν να ξαναχτίσουν τη ζωή τους μέσα από τα ερείπια, να ξαναστήσουν τις επιχειρήσεις τους, να ξαναδώσουν ζωή στο νησί. Η διαδικασία της ανοικοδόμησης, που κράτησε σχεδόν μια δεκαετία, ήταν αργή, με πολλές δυσκολίες. Η Κεφαλονιά ξανάζησε. Πληγωμένη, με το αρχιτεκτονικό της παρελθόν χαμένο, με πολλά από τα παιδιά της ξενιτεμένα, αλλά ξανάζησε. Δεν θα πρέπει να λησμονήσουμε την καθοριστική συμβολή στην ανοικοδόμηση του νησιού του αείμνηστου πολιτικού μηχανικού Δημητρίου (Τάκη) Παυλάτου. 

Πολλοί υποστηρίζουν ότι οι σεισμοί «έθαψαν» στα ερείπιά τους και τον πολιτισμό του νησιού. Προσωπικά δεν συμφωνώ με αυτή την άποψη. Ο πολιτισμός ενός τόπου, πέρα βέβαια από την αρχιτεκτονική του κληρονομιά, δεν «θάβεται» στα ερείπια, αλλά «είναι» αυτό που είναι μέσα στην ίδια την εποχή του – και αυτό το «είναι» καθορίζεται αποφασιστικά από δυο άλλα «είναι», κυρίως το «κοινωνικό» είναι, την κοινωνία της εποχής και το οικονομικό «είναι», τις διαστάσεις της οικονομικής ζωής ενός τόπου. Ό,τι έμεινε πίσω λοιπόν, δεν το πήρε μαζί του ο σεισμός, το άφησε εκεί η κοινωνία, όπως εξελίχθηκε μέσα από δεδομένες οικονομικές σχέσεις στα μετασεισμικά χρόνια. Υπήρξαν και οι άνθρωποι που προσπάθησαν να διασώσουν την ιστορική μνήμη, όπως ο Μαρίνος και η Ελένη Κοσμετάτου, οι οποίοι μετά τους σεισμούς κατέβαλαν τεράστιες προσπάθειες και δημιούργησαν το Κοργιαλένειο  Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο, ενώ, μαζί με άλλους Κεφαλονίτες και τη συμβολή των ευεργετών του τόπου διέσωσαν το πολύτιμο υλικό των βιβλιοθηκών και του ιστορικού αρχείου του νησιού. Η ιστορική μνήμη λοιπόν γίνεται προσπάθεια να διασωθεί, όσο είναι δυνατόν. Για να καταστεί όμως η μνήμη αυτή κομμάτι του παρόντος αυτού του τόπου, θα πρέπει η σύγχρονη κοινωνία να αισθανθεί ότι το έχει ανάγκη. Δεν χρειάζεται η αναβίωση του παρελθόντος σε κανέναν. Το παν είναι να νιώσεις ότι ένα κομμάτι από τη χαμένη σου κληρονομιά είναι δικό σου, είναι το παρόν σου, και να το εντάξεις αυτό το παρόν και ζωντανό κομμάτι στη ζωή σου.

 Σήμερα είναι μέρα μνήμης, μνήμης για όλους εκείνους που έχασαν τη ζωή τους στους σεισμούς, εκείνες τις φοβερές στιγμές του Αυγούστου του 1953, ενός Αυγούστου, ενός καλοκαιριού, που δεν τέλειωσε ποτέ. Είναι όμως και μέρα μνήμης για την αλληλεγγύη των ανθρώπων. Γι’ αυτό που μπορεί να κρατήσει όρθιο και ζωντανό έναν άνθρωπο και μια κοινωνία, ακόμα και στην απόλυτη καταστροφή, στο απόλυτο μηδέν. Είναι μέρα για να θυμάται κανείς ότι η μεγαλύτερη περιουσία του ανθρώπου είναι η ανθρωπιά του. Αν κάτι θα πρέπει να μας έμαθε η εμπειρία αυτής της σεισμικής καταστροφής είναι ότι ανά πάσα στιγμή μπορούμε να χάσουμε τα πάντα, κυριολεκτικά τα πάντα. Τα πάντα, εκτός από την ανθρωπιά μας. Σ’ αυτούς τους δύσκολους καιρούς που ζούμε σήμερα, ας κρατήσουμε την ανθρωπιά μας, κι όπως και οι άνθρωποι εκείνες τις μέρες, όλοι στερημένοι και βασανισμένοι στήριξαν τους συνανθρώπους τους, ας κάνουμε την ανθρωπιά μας αυτή αλληλεγγύη για τον συνάνθρωπο. Αυτή η αλληλεγγύη, το να είμαστε κοντά ο ένας στον άλλον, βοηθάει να επουλωθούν και τα τραύματα εκείνου, αλλά και τα τραύματα τα δικά μας. Βοηθάει την κοινωνία μας να σταθεί όρθια. Και, κυρίως, βοηθάει, ό,τι γκρέμισε κάθε είδους σεισμός, να το χτίσουμε ξανά. Και να το χτίσουμε καλύτερο. Γιατί θα το χτίζουμε μαζί.


   Αναδημοσιευση απο το Blog  του Ηλια τουμασατου : http://eliaswords.blogspot.gr



Τετάρτη 2 Αυγούστου 2017

Μια νότα ιδιαίτερη για τον Μικελάκη Άβλιχο στα «Λασκαράτεια Δρώμενα» στο Ληξούρι


Με  επιτυχία πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση στις 31-7-2017  στα  «Λασκαράτεια Δρώμενα» για τον Μικελάκη  Άβλιχο, λόγω που φέτος συμπληρώνονται 100 χρόνια από το θάνατό του.  Συγκεκριμένα στο εξοχικό σπιτάκι του Ανδρέα Λασκαράτου,  στα  Ριτσάτα  Παλικής  και κάτω από την αιγίδα της Κ.Ε.ΔΗ.ΚΕ  με την επιμέλεια του  Γεράσιμου Σωτ. Γαλανού,  έγινε η όμορφη βραδιά  που ήταν αφιερωμένη σε αυτόν τον αξιόλογο λυρικό ποιητή της Σολωμικής Σχολής, τον Μικελάκη  Άβλιχο.

Ο αντιδήμαρχος Παλικής Γιώργος Κατσιβέλης  άνοιξε την εκδήλωση με ενημέρωση για την προσπάθεια του Δήμου προς αποκατάσταση του ιστορικού σπιτιού του ποιητή Ανδρέα Λασκαράτου  και τον αγώνα που κάνει προσωπικά για να τακτοποιηθεί σωστά ο χώρος αυτός, ώστε να αποτελέσει κέντρο πολλαπλών Πολιτιστικών Εκδηλώσεων.   
Ο Γεράσιμος  Σωτ.  Γαλανός παρουσίασε τον ποιητή μέσα από οπτικό υλικό, σπάνιες φωτογραφίες, αναφορά στις  δράσεις του  και  πρωτίστως τα ποιήματά του, που τόσο γλαφυρά σκιαγραφεί ο ποιητής τα κακώς κείμενα της εποχής του. 
Η φιλόλογος Ευαγγελία Ανδρ.  Δελλαπόρτα παρουσίασε με όμορφο κατατοπιστικό λόγο τον Άβλιχο,  μέσα από τις κοινωνικές δομές και καταστάσεις της ζήσης του. 
Στις απαγγελίες ήταν η Ελένη Κουνάδη που με βελούδινες φωνητικές αποχρώσεις απήγγειλε αρκετά ποιήματα του σπουδαίου ποιητή.
Η εκδήλωση έκλεισε με την προσφορά στους ακροατές,  διακοσμημένων κεραμικών με διάφορά θέματα, φωτογραφίες και ποιήματα που αφορούσαν στον Άβλιχο, τα οποία κεραμικά τα είχαν επιμεληθεί  οι κυρίες από το καλλιτεχνική ομάδα  Ληξουρίου «Μορφές».
Αξίζουν πολλά μπράβο σ’  όλους  για αυτήν την προσπάθεια της συνέχισης του θεσμού των «Λασκαράτειων Δρώμενων» , που σκοπό έχουν κάθε φορά να τιμούν πρόσωπα ιστορικά και γεγονότα της τοπικής  ιστορίας μας. 
            Από το Γραφείο Τύπου της Κ.Ε.ΔΗ.ΚΕ.                      

Τρίτη 1 Αυγούστου 2017

Τσου μαθαίνει σκορδαλιά και τον κάνουν βασιλιά…!


Αντιγραφη απο το site του Δημητρη Γιαννατου " Κεφαλονιτικον "



Νανούρισμα   για μωρά και γέρους (ποίηση Νίκου Καββαδία)Πρώτη μέρα του Μαγιού
πάει   το clipper του τσαγιού.
Να προλάβει τη Σαγκάη,
να φορτώσει το άσπρο τσάι.
Μα στου νότου τα νησιά,
στο στενό του Μακασάρ,
το κουρσεύουν πειρατές,
και δε γύρισε ποτές.
Στέρνουν ένα μπριγκαντίνι,
όλο ασένιο, στο καντίνι.
Μα όξω από τη Βαρκελώνα
το   μπατάρει μια χελώνα,
μια χελώνα θηλυκιά,
γκαστρωμένη και κακιά.
Μα ένας Κεφαλλονίτης,
κει οπίσω απ’ τη Δολίχα,
τραμπάκουλο αρματώνει
και   το βαφτίζει «Τρίχα».
Καβατζάρει το Σχινάρι,
τονε κλαίγαν κι οι γαϊδάροι.
Βγαίνει από τη Τζιμπεράλτα
δίχως μπούσουλα και χάρτα.
Όξω απ’ τη Μαδαγασκάρη
ο   καιρός έχει λασκάρει.
Κατεβάζει τα πινά του
και   ψειρίζει τ’ αχαμνά του.
Τονε πιάνουνε κουρσάροι
μα   τους τάραξε στο ζάρι.
Μαχαιρώνει τη χελώνα
και   ξορκίζει τον κυκλώνα.
Αριβάρει στο Μακάο
μ’   ένα φόρτωμα κακάο.
Όμως βρέθηκε στ’ αμπάρι
όλο   φούντα και μπουμπάρι.
Αφού το μοσχοπούλησε
στη   λίρα κολυμπάει,
τσου χαιρετάει κινέζικα
και   παει για τη Μπομπάη.
Τονε πιάνουν Μουσουλμάνοι
του   φορέσανε καφτάνι,
τον βαφτίζουν Μουχαμέτη
και   του κάνουνε σουνέτι.
Τσου μαθαίνει σκορδαλιά
και   τον κάνουν βασιλιά.
Το `σκασε νύχτα με μουσώνα
μ’   όλο το βιός σε μια κασώνα.
Το μωρό μας με κλωτσάει,
τι θα γίνει με το τσάι;
Πνίξε πια τον βασιλιά.
Α! Το πίνουν οι Κινέζοι
σιωπηλοί γουλιά γουλιά.
Συχνά σε κάθε ταξίδι μου στην Κεφαλονιά, η   γωνιά του λιμανιού που φιλοξενεί το άγαλμα του Νίκου Καββαδία, αποτελεί   σταθερό σημείο αναφοράς.  Εκεί στην   άκρη του Μέτελα, στέκει γερμένος στην κουπαστή παλιού σκαριού, πότε   καλωσορίζοντας και πότε αποχαιρετώντας τους ντόπιους και τους μουσαφιραίους.«Νανούρισμα για μικρούς και γέρους»… Μνήμες   και εικόνες του …Κεφαλλονίτη. Τετραπέρατος και σουλατσαδόρος, πότε   μπαγαπόντης, πάντα πειρατής και τυχοδιώκτης. Ανακατεμένη ιδιοπροσωπία των   οικογενειακών αφηγήσεων για τους Κεφαλλονίτες.  Ριζοσπάστες και αντάρτες, μέσα στην   αποθέωση του συλλογικού αγώνα και συνάμα μοναχικοί βιοπαλαιστές και ναυτικοί   στα πέρατα του κόσμου, που σε …πουλάν και σ’αγοράζουν στο πι και φι. Πότε   Μαρίνος Αντύπας και Μομφεράτος και πότε Κωνσταντίνος Γεράκης, πρωτοσύμβουλος και πρωθυπουργός στην   αυλή του Σιάμ τον 15οαιώνα.  
Πρώτοι στις αγροτικές και λαϊκές   εξεγέρσεις, μα και εφοπλιστάδες, γιατροί και …τζογαδόροι ολκής.
Καλή ακρόαση!

Τρίτη 23 Μαΐου 2017

Saristra Festival OPEN CALL 2017 . Ανοιχτό Κάλεσμα σε Καλλιτέχνες της Κεφαλονιάς



Το Saristra Festival δέχεται προτάσεις από καλλιτέχνες που είναι μόνιμοι κάτοικοι της Κεφαλονιάς για την έκθεση έργου τους στα πλαίσια της διοργάνωσης του Saristra Festival 2017 στις 4, 5, και 6 Αυγούστου.

Το Saristra Festival αναδιπλώνεται στα ερείπια του ορεινού χωριού Παλιά Βλαχάτα, Σάμη, Κεφαλλονιά, το οποίο εγκαταλείφθηκε από τους κατοίκους του μετά τον καταστροφικό σεισμό του 1953. Το Saristra Festival ενεργοποιεί τον εγκαταλελειμένο χώρο δημιουργώντας μία γιορτή όπως αυτές που συνέβαιναν στην κεντρική πλατεία του χωριού, την ‘Σαρίστρα’.

1. Βράβευση: 
>>> Ο Καλλιτέχνης θα εκθέσει το έργο του τις ημέρες του φεστιβάλ 4,5,6 Αυγούστου 2017.
>>> Τρεις διανυκτερεύσεις στις 4, 5 και 6 Αυγούστου σε δωμάτιο στην περιοχή Σάμης.  

2. Όροι συμμετοχής:  
Κάθε καλλιτέχνης που είναι κάτοικος Κεφαλονιάς μπορεί να συμμετέχει ανεξάρτητα από την εθνικότητα, το φύλο ή την ηλικία. 
Οι καλλιτέχνες καλούνται να πραγματευτούν θεματικές χωρίς περιοριστικές αναφορές και χωρίς περιορισμούς στο μέσω έκφρασης ή σε συνδιασμούς μέσων. 
Α. Ολοι οι καλλιτέχνες καταθέτουν ένα αρχείο (doc ή pdf) με το ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ τους, τα ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ, το  ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ, τις ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΕΡΓΩΝ και την ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΡΟΠΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ. Αν η παρουσίαση χρειάζεται ειδικό τεχνικό εξοπλισμό, αυτό πρέπει να αναφέρεται. Ονομασία αρχείου σε λατινικούς χαρακτήρες: yoursurname_yourname_title01 πχ. damianidou_veroniki_Mylittlezen
Β. Ολοι οι καλλιτέχνες καταθέτουν ένα φάκελο με 5 εως 12 εικόνες του έργου και να μην ξεπερνάει τα 10ΜΒ. Επίσης καταθέτουν link ή στέλνουν το αρχείο με wetransfer στο saristrafestival@gmail.com όσοι θέλουν να στείλουν video ή multimedia. 
 Ονομασία φακέλου σε λατινικούς χαρακτήρες: yoursurname_yourname_title02 και ονομασίες εικόνων: yoursurname_yourname_αρίθμηση 
Προτάσεις κατατίθενται από τις 25 Μαΐου έως και τις 25 Ιουνίου (23:59 UTC +1) 2017 στο saristrafestival@gmail.com με τίτλο OPEN CALL SARISTRA 2017. 

3.Σημαντικές Ημερομηνίες:

Προθεσμία κατάθεσης προτάσεων έως και τις 25/06/2015.
Τελική ειδοποίηση συμμετοχής μέσω email στις 05/07/2015.
Στήσιμο έργων στις 03/08/2015.

4. Ασφάλιση:

Το Saristra Festival δεν θα ασφαλίσει τα έργα ούτε τους καλλιτέχνες. Κατά τις βραδινές ώρες θα υπάρχει γενική φύλαξη του χώρου. Για ατύχημα, ζημιά ή απώλεια το Saristra Festival δεν φέρει καμία ευθύνη. 



Δευτέρα 22 Μαΐου 2017

«Η ΑΛΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΑ ΤΗ ΧΩΡΑ ΤΩΝ ΘΑΥΜΑΤΩΝ» ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΡΓΟΣΤΟΛΙΟΥ




Μια μουσικοθεατρική παράσταση με μουσική από την όπερα για μικρούς αλλά και για μεγάλους θα φιλοξενηθεί στις 2 Ιουνίου στο Θέατρο «Ο ΚΕΦΑΛΟΣ» στο Αργοστόλι. Πώς βλέπει τον κόσμο ένα παιδί; Μα φυσικά, με τα μάτια της φαντασίας όπως η Αλίκη. Η Αλίκη μας παρουσιάζει το δικό της μοναδικό κόσμο, αποτελούμενο από φωτεινές και ονειρικές εικόνες, που πλαισιώνονται από σπουδαία μουσικά κομμάτια της οπερετικής παράδοσης.


Τα πρόσωπα της όπερας παίρνουν σάρκα και οστά, ταξιδεύοντας από το σανίδι του θεάτρου στις καρέκλες της πλατείας με στόχο να φέρουμε την όπερα πιο κοντά στο ευρύ κοινό. Η Αλίκη ξεκινά το ταξίδι της με σκοπό να γνωρίσει καινούργιους τόπους και να συναντήσει τα μαγικά πλάσματα των παραμυθιών που τόσο αγαπά.


Με τη βοήθεια ενός μάγου βρίσκεται σ’ ένα μακρινό κάστρο όπου μοναδικός κάτοικος είναι ένας μοναχικός πρίγκιπας! Μέσα από το ταξίδι ανακαλύπτει τη δύναμη της αγάπης και με τη βοήθεια της μουσικής καλείται να ξεπεράσει τις δυσκολίες που παρουσιάζονται ώστε να βρει το δρόμο του γυρισμού… «Και μην ξεχνάς πότε πότε να κλείνεις τα μάτια σου και να ακούς τη μουσική. Έτσι όποιος μαγικός τόπος θελήσεις, θα είναι εκεί».


Ώρα έναρξης: 19:00

Τιμή εισιτηρίων: € 6,00

Προπώληση εισιτηρίων στο Θέατρο «ΚΕΦΑΛΟΣ»

Τιμή εισιτηρίου προπώλησης: € 5,00

Πληροφορίες στα τηλέφωνα: 2106980978 – 6949784684


ΧΟΡΗΓΟΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: KEFALONIA PHOTO


21 Μαη. Μαυρη μερα για τα Επτανησα !!!



Σήμερα γιορτάζουμε την κατάργηση του Κράτους μας, το κλείσιμο του πανεπιστημίου μας, την κατάργηση της γλώσσας μας, την αλλοτρίωση της κουλτούρας μας, την παρακμή των νησιων μας, το θάνατο της μουσικής μας, της ναυτιλίας μας... ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΜΑΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ!


Πέμπτη 18 Μαΐου 2017

Πλατεία Βαλλιάνου-Ιστορικά γκρεμίσματα... εκούσια και ακούσια! Της Ρενατας Χαλιωτη.

Αναδημοσιευση απο : https://www.inkefalonia.gr

Μια ιστορική αναδρομή στην Κεντρική πλατεία του Αργοστολίου 




Η πλατεία Βαλλιάνου , σε αντίθεση με την πλατεία του Μέτελα που είχε συνδεθεί προσεισμικά κυρίως με αθλητικές δραστηριότητες και θαλάσσια μπάνια , υπήρξε ανέκαθεν το επίκεντρο της κοσμικής, κοινωνικής και καλλιτεχνικής ζωής τ΄Αργοστολιού και αναμφίβολα του φλέρτ! Το δε πεπρωμένο της συνδέθηκε στενά με εκείνο των εκάστοτε δικαστηρίων.







1825 (ή 1829)







Ανεγείρεται από τον άγγλο αρμοστή Νάπιερ , σε σχέδια του μηχανικού του αγγλικού στρατού Κέννεντυ, όπως άλλωστε το Μαρκάτο και το φανάρι των Βαρδιάνων, το παλαιό δικαστικό μέγαρο και δίνει το όνομα του στην πλατεία . Επίσης φυτεύονται πλησίον του δύο πλατάνια. Εκτός όμως από τα δικαστήρια στεγάζει το ενεχειροδανειστήριο και το Λανκαστεριανό (αλληλοδιδακτικό) σχολείο. Εκάλυπτε την βορεινή πλευρά της πλατειάς , με την κύρια είσοδο και πρόσοψη στον σημερινό δρόμο με τους φοίνικες .







Οι κακές γλώσσες ( ένα είδος πανταχού παρόν και σχολιάζον στο πέρασμα των αιώνων) ανέφεραν πως επίτηδες ο Νάπιερ έστρεψε τα τσιμεντένια οπίσθια του κτηρίου προς το λιθόστρωτο , για να περιορίσει την θέα και έτσι να τιμωρήσει έναν ντόπιο άρχοντα , του οποίου το σπίτι βρισκόταν εκεί. 1866



1866







Ο διευθυντής δημοσίων έργων Τηλέμαχος Βλασσόπουλος εξωραίζει την πλατεία και προτείνει να κατεδαφιστεί το κτήριο του Νάπιερ ως αντιαισθητικό για το περιβάλλον του. Ορισμένοι ενοχλούνταν από το αρχιτεκτονικό του στυλ, το οποίο πρόδιδε την αρχαιολατρεία του Νάπιερ αλλά ταυτόχρονα δημιουργούσε αντίθεση με τα παρακείμενα αρχοντικά, άλλοι πάλι οραματίζονταν μια μεγαλοπρεπέστερη πλατεία.


1867


Σεισμός 7,4 R ταρακουνά την κεφαλλονίτικη γη με επίκεντρο την Παλική, ωστόσο και το <<παλάτιον της δικαιοσύνης>> στο Αργοστόλι υφίσταται σοβαρές ζημιές, που οδηγούν στην μεταφορά των υπηρεσιών του μέχρι την αποκατάσταση τους. Επανέρχονται οι σκέψεις για την κατεδάφιση του.


1895







Μετά από πολλά χρόνια καθυστέρησης τοποθετείται στο άνω πίσω μέρος του δικαστικού μεγάρου το <<ρολόι του Πόγγη>>, που είχε δωρίσει ο οφθαλμίατρος από την Μασσαλία Σταύρος Μεταξάς. Ο μηχανισμός του περιελάμβανε καμπάνες και βαρίδια βάρους σχεδόν 700 κιλών. Τα τελευταία κρεμάστηκαν ακριβώς μέσα στην αίθουσα των συνεδριάσεων και παρότι δεν υπήρχε φόβος πτώσης τους εντούτοις η θέα τους και μόνο προκαλούσε τρόμο! Τραγική ειρωνεία ,ο Μεταξάς μαζί με τα αδέλφια του είχαν αγωνιστεί εναντίον της αγγλικής κατοχής και τελικά το δώρο του εντοιχίστηκε στο κτήριο, που έφερε την σφραγίδα του επισήμου εκπροσώπου της.


1906







Ο δήμαρχος Σπύρος Κοσμετάτος κατεδαφίζει τελικά ,επικαλούμενος λόγους ρυμοτομίας ,το δικαστικό μέγαρο του Νάπιερ . Ταυτόχρονα αγοράζει τον κήπο Αμπατιέλου, για να ανεγείρει το καινούργιο και προβαίνει στον χαρακτηρισμό της πλατειάς ως δημοτικής .








Μία από τις 4 συνολικά μαρμάρινες κρήνες ( δύο από αυτές υπάρχουν ακόμη, στην πλατεία της πρώην αγροτικής τράπεζας η μιά και λίγο πιο πάνω από τον Ν.Ο.Α η άλλη ) , του γλύπτη Μπονάνου που δώρισαν οι κληρονόμοι Τούλ στον δήμο Αργοστολίου στα 1903 και ήταν τοποθετημένη στην κεντρική πλατεία, μεταφέρεται και εντοιχίζεται στο πρώτο γωνιακό κτήριο της οδού Λάσσης, απέναντι από τον κήπο του Νάπιερ. Δεν αποτελούσε όμως την μοναδική πηγή νερού καθώς επί αγγλοκρατίας ,πιθανότατα ,είχαν ανοιχτεί 2 πηγάδια για δημόσια χρήση στην πλατεία, τα οποία συντηρούνται κατά διαστήματα. Το <<ρολόι του Πόγγη>> δεν <<σωπαίνει>>. Απλά συνεχίζει την μελωδική του λειτουργία από λίγο μακρύτερα και συγκεκριμένα από τον δεξιό πύργο του θερινού θεάτρου Απόλλων (όπου περίπου σήμερα το ξενοδοχείο Castelo) , επίτευγμα του Κοσμετάτου της ίδιας χρονιάς για την τόνωση της θερινής θεατρικής κίνησης .








1928








Το καλοκαίρι μπαίνει ο θεμέλιος λίθος του νέου δικαστικού μεγάρου ,σε σχέδια του αρχιτέκτονα Αναστασίου Μεταξά . Την κατασκευή ανέλαβε ο αθηναικός οίκος Καλκάνη . Δήμαρχος ήταν τότε ο Βασίλειος Βανδώρος. Εκεί θα φιλοξενηθούν και το δημαρχείο και το ταχυδρομείο.



1953








<< Η πλατεία γεμάτη ρωγμές! Το κατάστρωμα της κυματιστό , αλλού βυθισμένο, αλλού υψωμένο , έμοιαζε περισσότερο με φρεσκοοργωμένο χωράφι . Κάπου – κάπου από την άσφαλτο ξεπεντιώντανε μέσα από της γης τα σπλάχνα , ντουβάρια και πωριά…. Ήταν τα θεμέλια του παλιού δικαστηρίου που ΄χε χτίσει ο Νάπιερ και είχε κατεδαφίσει ο Κοσμετάτος, για ν΄ανοίξει την πλατεία . Το κλώτσισμα της γης τα ξέρασε από τα σωθικά της>> Αγγελοδιονύσης Δεμπόνος



<<Το χρονικό του σεισμού>>








Όσο για την μοίρα του δικαστικού μεγάρου και των ενοίκων του την μοιραία μέρα , γνωστή και τραγική! Κατασκευαστικά λάθη και κρατική αναλγησία!


Μια νέα σελίδα







Τί και αν το <<ρολόι του Πόγγη>> δεν μετρά πιά την ώρα, η πλατεία λίγο μετά την καταστροφή ξαναπαίρνει ζωή, ξαναπαίρνει μορφή! Και ο Παναγής Βαλλιάνος να μας θωρεί τότε και τώρα αφ΄υψηλού , ελαφρά γερμένος προς τα μπρός και καταδικασμένος σαν άλλος Σίσιφος , να αφουγκράζεται τις χαρές , τις λύπες, τους ευγενείς θορύβους της σύγχρονης ζωής μα και τα παράπονα και τις γκρίνιες μας!!!


( ένα μεγάλο ευχαριστώ στο πάντα πρόθυμο προσωπικό της κοργιαλενείου βιβλιοθήκης για την πολύτιμη βοήθεια του)


Ρενάτα Χαλιώτη


Βιβλιογραφία 1. Η παλαιά Κεφαλονιά-Ένας ατέλειωτος Αύγουστος <<Σταθμοί>> Αγγελοδιονύσης Δεμπόνος 3.Λογοδοσία Σπύρου Κοσμετάτου , δημάρχου Αργοστολίου 4.<<Η γένεση και τα πάθη μιας πολιτείας>> Αγγελοδιονύσης Δεμπόνος 5.<<Το χρονικό του σεισμού>> Αγγελοδιονύσης Δεμπόνος <<Εικόνες και θύμησες από την παλιά Κεφαλονιά – Βιώματα μαρτυρίες>> Γεράσιμος Λουκάτος
Αναδημοσιευση απο το : https://www.inkefalonia.gr/koinonia/52683-plateia-vallianou-istorika-gremismata-ekoysia-kai-akoysia-spanies-fotografies

http://sppantelios.blogspot.gr/

Τρίτη 9 Μαΐου 2017

9 Μάη 1945 – 72 Χρόνια . Του Σπύρου Δαράκη


«Ο φασισμός είναι μια ιστορική φάση όπου μπήκε τώρα ο καπιταλισμός, κι έτσι είναι κάτι το καινούρ­γιο και παλιό μαζί. Ο καπιταλισμός στις φασιστικές χώρες υπάρχει πια μονάχα σαν φασισμός κι ο φασι­σμός δεν μπορεί να πολεμηθεί παρά σαν καπιταλι­σμός στην πιο ωμή και καταπιεστική του μορφή, σαν ο πιο θρασύς και ο πιο δόλιος καπιταλισμός».
Μπ. Μπρεχτ


Ήταν πριν από 72 χρόνια όταν η Ιστορία σφραγίστηκε από το κόκκινο του αίματος. Από το χρώμα του δίκιου και της αλήθειας. Από το κόκκινο της σημαίας με το σφυροδρέπανο. Με αυτό το «μελάνι» γράφτηκε η Ιστορία στην αναμέτρηση του ανθρώπου με το τέρας και με το έγκλημα. Με την απανθρωπιά και την κτηνωδία. Ήταν 9η Μάη 1945. Ήταν η ημέρα που η σημαία που ήδη κυμάτιζε στο Ράιχσταγκ, η σημαία του στρατού των εργατών, των αγροτών, των κολασμένων της γης, επέφερε το οριστικό πλήγμα στο φίδι του ναζισμού. Πριν από 72 χρόνια ενώπιον του στρατάρχη Γκιόργκι Κονσταντίνοβιτς Ζούκοφ, η ναζιστική Γερμανία υπέγραφε την άνευ όρων συνθηκολόγησή της. Η νίκη του Ανθρώπου εναντίον του Φασισμού, η Αντιφασιστική Νίκη των Λαών ήταν γεγονός. Αυτό το πανανθρώπινο επίτευγμα σφραγίστηκε με το ίδιο εκείνο κόκκινο χρώμα που δέσποζε στα οδοφράγματα της Παρισινής Κομμούνας. Με το χρώμα το βγαλμένο από το ηφαίστειο της ελπίδας που εξερράγη τον Οκτώβρη του 1917 στην Πετρούπολη.

Σε αυτή η Νίκη – σταθμό, που κατορθώθηκε με τις ανείπωτες θυσίες εκατομμυρίων ανθρώπων σε όλα τα μήκη και πλάτη της Γης, χωρίς προηγούμενο υπήρξε η συμβολή της Σοβιετικής Ένωσης και του Κόκκινου Στρατού.
  • Σ’ ένα μέτωπο, το μήκος του οποίου κυμαινόταν από 3,000 έως 6.200 χιλιόμετρα, ο Κόκκινος Στρατός έδωσε ενάντια στην ναζισμό αδιάλειπτα μάχες για 1.418 μερόνυχτα.
  • Κάθε λεπτό του πολέμου, η Σοβιετική Ένωση θρηνούσε κατά μέσο όρο 9 νεκρούς. Κάθε ώρα 507 νεκρούς. Κάθε μέρα 1.400 νεκρούς.
  • Σε έναν πόλεμο που η Βρετανία θρήνησε 375.000 νεκρούς και οι ΗΠΑ περίπου 400.000, η ΕΣΣΔ προσέφερε πάνω από 20 εκατομμύρια παιδιά της.
  • Πάνω από 10 εκατομμύρια οι ανάπηροι και οι τραυματίες με τον ανθό του σοβιετικού λαού να φράζει με τα στήθια του το Στάλινγκραντ, το Λένινγκραντ, τη Μόσχα, το Κουρσκ, τη Σεβαστούπολη.
  • Ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος στοίχισε στην ΕΣΣΔ σε
    υλικές ζημιές το κολοσσιαίο ποσό των 485 δισεκατομμυρίων δολαρίων, μεγαλύτερο απ’ αυτό που κατέβαλαν ΗΠΑ, Αγγλία και Γαλλία μαζί.
  • Πάνω από 1.700 πόλεις, πάνω από 70.000 χωριά, πάνω από 30.000 βιομηχανικές επιχειρήσεις, πάνω από 100.000 συνεταιριστικές μονάδες; αμέτρητες χιλιάδες νοσοκομεία, σχολεία, βιβλιοθήκες έγιναν στάχτη στο έδαφος της ΕΣΣΔ από τους ναζί.
Έτσι γράφτηκε η Ιστορία μέχρι τις 9 Μάη. Αυτά πρόσφεραν οι κομμουνιστές στον πόλεμο κατά του φασισμού. Αυτή είναι η «σχέση» του σοσιαλισμού και των κομμουνιστών με το φασισμό: «Σχέσεις» που το έχουμε τονίσει και θα το επαναλάβουμε: Τις χωρίζει αίμα! Το περισσότερο αίμα που χύθηκε ποτέ στην ανθρωπότητα!
Η Ιστορία γράφτηκε:
Την πιο σκληρή, την πιο ανιδιοτελή, την πιο καθοριστική μάχη για τη νίκη κατά του φασισμού την έδωσε στην ανθρωπότητα το πρώτο εργατικό κράτος στην Ιστορία του ανθρώπινου πολιτισμού. Παρόντες, πρωτομάρτυρες και πρωταγωνιστές αυτού του αγώνα ήταν οι κομμουνιστές. Παντού. Και στην Ελλάδα. Είναι εδώ, στην πατρίδα μας, που η 9η Μάιου:
  • Είναι η Μέρα που η Γκουέρνικα και το Δίστομο, τα Καλάβρυτα και η Ακροναυπλία, η Μακρόνησος, το Στάλινγκραντ και η Αθήνα του Μεγάλου Δεκέμ­βρη, γίνονται τραγούδι στα χείλη του Ρίτσου και του Μπρεχτ, του Νερούδα και του Λειβαδίτη, του Μίκη και του Σοστακόβιτς, γίνονται κραυγή στα χέρια του Πικάσο και του Φαρσακίδη.
Όταν ο στρατιώτης του Κόκκινου Στρατού κάρφωνε τη σημαία της Επανάστασης στην καρδιά του ναζι­σμού, στα Ράιχσταγκ, σφράγιζε για πάντα και με την πιο αντιπροσωπευτικό τρόπο την Ιστορία. Αυτή την αλήθεια δεν θα καταφέρουν ποτέ να τη «σβήσουν» από την Ιστορία εκείνοι που βουτάνε την «πένα» τους στην «κοιλιά» του Γκαίμπελς για να ξα­ναγράψουν και να ξεγράψουν την Ιστορία. Για τους «δεξιούς» και τους «αριστερούς», για τους φιλελεύθερους και τους σοσιαλδημοκράτες υπηρέτες των «Κρουπ» και των «Ροκφέλερ», για τους «δη­μοκράτες» της άθλιας θεωρίας των «δυο άκρων» που με όχημα την ΕΕ προσπαθούν να συσχετίσουν το ναζισμό και το φασισμό με τον κομμουνισμό, η ιστο­ρική αλήθεια είναι αμείλικτη. Απέναντι στη φρίκη του ολοκαυτώματος, στην απανθρωπιά του ρατσισμού, στο ναζιστικό εσμό που γεννιέται και εκτρέφεται στα ταξικά χαμαιτυπεία των μονοπωλίων, θα υπάρχει αυτή η ημερομηνία, θα υπάρχει αυτή η φωτογραφία – παράσημο της Ανθρωπότητας στον αγώνα ενάντια στην κτηνωδία, που θα θυμίζει στους αιώνες.
Σπυρος Δαρακης.
 π. Κοινοτάρχης Μαρτυρικής Μαλαθύρου, π. Δήμαρχος Μηθύμνης,
Ιδρυτικό μέλος του Δικτύου Μαρτυρικών Πόλεων και Χωριών της Ελλάδας Περιόδου 41 – 45 «Ελληνικά Ολοκαυτώματα»
Αναδημοσιευση απο : http://agonaskritis.gr/9-%CE%BC%CE%AC%CE%B7-1945-72-%CF%87%CF%81%CF%8C%CE%BD%CE%B9%CE%B1/