Τρίτη 1 Οκτωβρίου 2019

Σαν σήμερα ναυάγησε ο “ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ” στη Ζάκυνθο και ένας Κεφαλονίτης το έκανε σύμβολο του τουρισμού!


1980, 01 Οκτωβρίου , Το μότορσιπ «Παναγιώτης», φορτωμένο με λαθραία τσιγάρα, προσαράζει σε κόλπο της Ζακύνθου. Είναι το περίφημο «Ναυάγιο», από τα τουριστικά αξιοθέατα του νησιού.  Ο επιχειρηματίας που το είχε ναυλώσει ήταν Κεφαλονίτης, ο αείμνηστος Χρήστος Λευκαδίτης και ο άνθρωπος που το ανέδειξε παγκόσμια με την προβολή του είναι ένας άλλος Κεφαλονίτης, ο Παύλος Παπαδάτος ο οποιος είχε αναλάβει την διαφημιστικη καμπάνια του ΕΟΤ!
H ιστορία του “Κεφαλονίτικου” ναυάγιου της Ζακύνθου , η Ιταλική μαφία, τα όπλα, τα λαΘραία.
Ιταλική Μαφία, όπλα και λαθραία τσιγάρα. Η άγνωστη ιστορία πίσω από το διάσημο ναυάγιο της Ζακύνθου, του πλοίο “Παναγιώτης”, όπως γράφηκε πριν ακριβώς 37 χρόνια. 5.00 της 2ας Οκτωβρίου του 1980. Η άγνωστη και απρόσιτη από την στεριά παραλία του Αγίου Γεωργίου – όπως ονομάζονταν τότε – δέχτηκε έναν απρόσκλητο επισκέπτη, που όχι μόνο δεν έφυγε, αλλά η κατάσταση του άλλαξε το όνομα της παραλίας σε Ναυάγιο και ανέβασε κατακόρυφα την Ζάκυνθο στον παγκόσμιο χάρτη του τουρισμού.
Ο λόγος για το πλοίο “Παναγιώτης” που από τα νερά της παρανομίας που ήταν βουτηγμένο παλεύοντας με την φουρτουνιασμένη θάλασσα, αβοήθητο καθώς είχε μείνει από καύσιμα, βρέθηκε για καλή του τύχη αντί για τα βράχια στην αμμουδερή παραλία που σήμερα κανείς δεν γνωρίζει ή θυμάται ότι μέχρι και πριν λίγες δεκαετίες ονομαζόταν Άγιος Γεώργιος.
Το motorship “Παναγιώτης” ξεκίνησε από το λιμάνι του Αργοστολίου, στις 9 το βράδυ της 12ης Σεπτεμβρίου σύμφωνα με τον απόπλου για Πειραιά όμως το πλοίο έβαλε ρότα για Μάλτα. Σύμφωνα με το πόρισμα του Ανακριτικού Συμβουλίου Ναυτικών Ατυχημάτων παρέλαβε περί της 2.000 κούτες ξένα τσιγάρα, φορτίο το οποίο θα παρέδιδε για λογαριασμό της Καμόρα σε ταχύπλοα ανοιχτά της Νάπολης στην Ιταλία.



Το σχέδιο κάπου στράβωσε (σ.σ. οι μαφιόζοι αρνήθηκαν να καταβάλουν τα συμφωνημένα ναύλα στον πλοιοκτήτη) και το “Παναγιώτης” αναγκάστηκε να περιμένει νεότερες διαταγές ανοιχτά της Ζακύνθου.
 Όπως είχε αναφέρει σε ρεπορτάζ της Μαρίας Καρχιλάκη για το Mega το 2000, ο Κυριάκος Βαρβατάκος, ο πλοίαρχος του “Παναγιώτης”, το πλοίο εκείνη την εποχή ήταν πειρατικό. Συνολικά πάνω στο πλοίο ήταν εννέα επιβαίνοντες, ανάμεσα τους και δύο Ιταλοί που εκτελούσαν χρέη εκπροσώπων της μαφίας.
Σύμφωνα με όσα ανέφεραν οι δύο Ιταλοί όμηροι στην καμπίνα που ήταν κλειδωμένοι για 13 ημέρες τραβούσαν γραμμές στην λαμαρίνα για να μην “χάσουν” τον λογαρισμό. Καπετάνιος και πλήρωμα συνέλαβαν με χρήση όπλου τους Ιταλούς συνοδούς του φορτίου, τους έκλεισαν σε μια καμπίνα και αφού συνεννοήθηκαν με διαφορετικούς μεσολαβητές, αποφάσισαν να πουλήσουν για λογαριασμό τους το παράνομο εμπόρευμα. Σύμφωνα με όσα ανέφεραν οι δύο Ιταλοί όμηροι στην καμπίνα που ήταν κλειδωμένοι για 13 ημέρες τραβούσαν γραμμές στην λαμαρίνα για να μην “χάσουν” τον λογαρισμό. Ο καπετάνιος οδήγησε το πλοίο στον όρμο του “Σπυριλή”, και περίμεναν.
Λόγω όμως των κακών καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν, προσάραξαν στα αβαθή του όρμου. Άρχισαν τότε να ξεφορτώνουν στη μικρή αμμουδιά τις κούτες με τα τσιγάρα, μήπως και κατορθώσουν και αποκολλήσουν το σκάφος. Όμως τα πράγματα δυσκόλεψαν, δεν μπόρεσαν να τα καταφέρουν, ενώ παράλληλα αρκετές κούτες με τσιγάρα παρασύρθηκαν από τα κύματα, με αποτέλεσμα να εκβραστούν στη γύρω περιοχή.


Στη συνέχεια, οι ναυτικοί του πλοίου, αφού ελευθέρωσαν τους δύο Ιταλούς, το εγκατέλειψαν και σκαρφαλώνοντας την απόκρημνη πλαγιά βρήκαν τρόπο να φθάσουν στην πόλη της Ζακύνθου. Στο μεταξύ και αφού είχε πλέον ξημερώσει, οι κάτοικοι των Βολιμών είδαν τα επιπλεόντα τσιγάρα στη θάλασσα και άρχισαν να τα μαζεύουν και να τα μεταφέρουν στα χωριά τους. Πρέπει να αναφερθεί ότι τα πακέτα ήταν με τέτοιο τρόπο συσκευασμένα, ώστε να μη καταστρέφεται το περιεχόμενό τους από το θαλασσινό νερό, αν για κάποιο λόγο κατέληγαν στη θάλασσα.
Αποθήκευσαν τα τσιγάρα λοιπόν όπου μπορούσαν, σε αποθήκες, κατοικίες, φούρνους, στάβλους, λινούς.Σαν μαθεύτηκε το γεγονός από τις Αρχές, οι ναυτικοί συνελήφθησαν και ύστερα από έρευνες εντοπίστηκαν και τα τσιγάρα στα σπίτια των χωρικών και από εκεί μεταφέρθηκαν στο τελωνείο του νησιού. Αργότερα ακολούθησε δίκη, κατά την οποία καταδικάστηκαν ο πλοιοκτήτης και οι πειρατές – λαθρέμποροι, τα δε τσιγάρα πουλήθηκαν σε πλειστηριασμό και οι Ιταλοί απελάθηκαν στην πατρίδα τους.
Το ρεπορτάζ του Μega και της Μαρίας Καρχιλάκη για το “Παναγιώτης το 2000 Ακολούθησε στη συνέχεια η λεηλασία του πλοίου. Όποιος ήθελε, πήγαινε στο προσαραγμένο πλοίο και αποσπούσε ό,τι μπορούσε να μεταφερθεί από αυτό. Τα πάντα έγιναν φύλλο και φτερό. Έμεινε σκέτο κουφάρι, να χτυπιέται από τον αγέρα, να σκουριάζει και να κατατρώγεται από την αλμύρα του θαλασσόνερου. Παράλληλα, τα κύματα συσσώρευαν σιγά σιγά όλο και περισσότερα βότσαλα μεγαλώνοντας την σπιάντσα και αποκόβοντας την επαφή του πλοίου με τη θάλασσα.


Πριν από λίγα χρόνια και καθώς το Ναυάγιο είχε γίνει το απόλυτο και παγκόσμιο τοπόσημο της Ζακύνθου οι αρχές του νησιού αποφάσισαν να εξετάσουν τρόπους συντήρησης του σε συνεργασία με το ΤΕΙ Ιονίων Νήσων μέσω του τμήματος Συντήρησης Πολιτιστικής Κληρονομιάς.
Νωρίτερα φέτος υπήρξε δικαστική διαμάχη μεταξύ του Δήμου Ζακύνθου και της οικογένειας Σουλάνη, συνιδιδιοκτητών του “Παναγιωτης”. Μέσω ασφαλιστικών μέτρων η οικογένεια Σουλάνη ζητούσε να μην υπάρξει καμία παρέμβαση στο πλοίο καθώς της ανήκει.Σύμφωνα με όσα ακούστηκαν στο Ειρηνοδικείο Ζακύνθου ο φερόμενος ως συνιδιοκτήτης του 30%, είναι ο Αλέξανδρος Σουλάνης ενώ οι υπόλοιποι φερόμενοι ως συνιδιοκτήτες είναι οι Παναγιώτης-Γεράσιμο Λυσικάτος με ποσοστό ιδιοκτησίας 50%, και ο Ευστράτιος-Λαμπρινός Σταυράκης, με ποσοστό 20%.
Όπως και να έχει τον περασμένο Ιούλιο με απόφαση του το Ειρηνοδικείο δεν έκανε δεκτά τα ασφαλιστικά μέτρα ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για την συντήρηση του “Παναγιώτη”. – Φωτογραφίες από την εφημερίδα “Τα Νέα” της 11ης και 12ης Οκτωβρίου 1980

Δευτέρα 23 Σεπτεμβρίου 2019

Ανοιχτή Συνέλευση Κεφαλονιάς-Ιθάκης ενάντια στην Εξόρυξη Υδρογονανθράκων


Στα πλαίσια της 6ης Ανοιχτής Συνέλευσης κατοίκων Κεφαλονιάς και Ιθάκης ενάντια στην εξόρυξη υδρογονανθράκων η οποία συγκροτήθηκε το Σάββατο 21 Σεπτεμβρίου 2019, αποφασίστηκαν μεταξύ άλλων και τα εξής:
- Στηρίζουμε και συμμετέχουμε στις αυριανές (24/9) κινητοποιήσεις στο Αργοστόλι στις 10.00 π.μ., τις οποίες διοργανώνει το Εργατικό Κέντρο Κεφαλονιάς και Ιθάκης και στις οποίες συμμετέχουν τα σωματεία του νησιού μας, κατά του φερόμενου ως "αναπτυξιακού" νομοσχέδιου της Κυβέρνησης που συζητείται στο ελληνικό Κοινοβούλιο. Με τις διατάξεις αυτές, εκτός των άλλων, προωθούνται χαριστικές παροχές, επιδοτήσεις και ελαφρύνσεις για τα συμφέροντα εκείνα που θα δραστηριοποιηθούν στον εξορυκτικό και παράλληλο κλάδο, εις βάρος των τοπικών κοινωνιών του Ιονίου και αλλού. Και φυσικά "χαλαρώνουν" ακόμη περισσότερο τις δεσμεύσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας. Δεν θα επιτρέψουμε στην "ανάπτυξη" και στα κέρδη τους να λεηλατήσουν την δική μας ζωή και το δικό μας μέλλον.- Καλούμε τα Δημοτικά Συμβούλια της Κεφαλονιάς (των νέων δήμων) και της Ιθάκης και μάλιστα ΑΜΕΣΑ ενόψει της έναρξης των ερευνητικών εργασιών τους πρώτους μήνες του 2020 στα θαλάσσια οικόπεδα της Κεφαλονιάς, εκείνα που διατρέχουν τους νέους δήμους Σάμης και Αργοστολίου, να ανταποκριθούν στην παλλαϊκή απαίτηση των κατοίκων των νησιών μας και να συμμετέχουν πιο δραστικά στον αγώνα μας για ένα Ιόνιο χωρίς τις -αναμφίβολα- καταστροφικές εξορύξεις υδρογονανθράκων.
Στην συνέχεια, καλούμε τα ίδια αυτά Δημοτικά Συμβούλια σε μια από κοινού ιστορική συνεδρίασή τους, με σκοπό να ανανεωθεί και να προσαρμοστεί στις σημερινές απαιτήσεις η προηγούμενη Απόφαση του Δ.Σ. του ενιαίου δήμου Κεφαλονιάς, όπως και της Ιθάκης, πιέζοντας την ελληνική Κυβέρνηση να σταματήσει τον εξορυκτικό όλεθρο που πλησιάζει.
Τέλος, καλούμε όλους τους κατοίκους των νησιών μας να μπουν μπροστά στον αγώνα για ένα Ιόνιο παντοτινό και ελεύθερο από το μαύρο της καταστροφής.
(Μένουμε... συντονισμένοι, θα ακολουθήσουν ανακοινώσεις για σημαντικές δράσεις μας με αφορμή την κύρωση στη Βουλή των νέων συμβάσεων παραχώρησης τα επόμενα 24ωρα).
Κεφαλονιά, 23.09.2019

- Καλούμε τα Δημοτικά Συμβούλια της Κεφαλονιάς (των νέων δήμων) και της Ιθάκης και μάλιστα ΑΜΕΣΑ ενόψει της έναρξης των ερευνητικών εργασιών τους πρώτους μήνες του 2020 στα θαλάσσια οικόπεδα της Κεφαλονιάς, εκείνα που διατρέχουν τους νέους δήμους Σάμης και Αργοστολίου, να ανταποκριθούν στην παλλαϊκή απαίτηση των κατοίκων των νησιών μας και να συμμετέχουν πιο δραστικά στον αγώνα μας για ένα Ιόνιο χωρίς τις -αναμφίβολα- καταστροφικές εξορύξεις υδρογονανθράκων.
Στην συνέχεια, καλούμε τα ίδια αυτά Δημοτικά Συμβούλια σε μια από κοινού ιστορική συνεδρίασή τους, με σκοπό να ανανεωθεί και να προσαρμοστεί στις σημερινές απαιτήσεις η προηγούμενη Απόφαση του Δ.Σ. του ενιαίου δήμου Κεφαλονιάς, όπως και της Ιθάκης, πιέζοντας την ελληνική Κυβέρνηση να σταματήσει τον εξορυκτικό όλεθρο που πλησιάζει.
Τέλος, καλούμε όλους τους κατοίκους των νησιών μας να μπουν μπροστά στον αγώνα για ένα Ιόνιο παντοτινό και ελεύθερο από το μαύρο της καταστροφής.
(Μένουμε... συντονισμένοι, θα ακολουθήσουν ανακοινώσεις για σημαντικές δράσεις μας με αφορμή την κύρωση στη Βουλή των νέων συμβάσεων παραχώρησης τα επόμενα 24ωρα).
Κεφαλονιά, 23.09.2019






Σάββατο 27 Ιουλίου 2019

Μια στάση μνήμης για τον μπαρμπα Σπύρο Βουτσινά. Ο τελευταίος μπουτιέρος (Βαρελοποιός) του Γερασιμου Σωτ.Γαλανου


Γεράσιμος Σωτ. Γαλανός

Κατά πως ανέβαινε, τη δεκαετία του 2010 τη ανηφοριά στα Ραζάτα, κάπου δεξιά του δρόμου, μια πινακίδα ενημέρωνε τον κάθε περαστικό, πως στην περιοχή υπήρχε ένας βαρελάς, ο μπαρμπα –Σπύρος Αντωνίου Βουτσινάς από τα Φάρσα.
Το επάγγελμα του βαρελά ή βαρελοποιού ή βαγενά το είχε λόγω της οικογενειακής επιχείρησης που είχαν οι πρόγονοί του, ο παππούς του Βαγγέλης και ο πατέρας του Αντώνης. Είχαν βαρελοποιείο στο Αργοστόλι, στη Σιτεμπόρων, το οποίο διατηρήθηκε περίπου έως το 1960. ‘Έφτιαχναν όλα τα είδη των βαρελιών, κρασοβάρελα, σταφιδοβάρελα, σκίτσες, ορνέλες, τυροβάρελα, βουτσέλες, κάδους καρδάρες και άλλα
Τα βαρέλια ποικίλουν στο ξύλο κατασκευής τους ανάλογα για τη χρήση που τα προόριζαν. Για το κρασί και τα ποτά ήταν δρύινα, από οξιά για το τυρί, από κέδρο και έλατο ή πεύκο για το νερό.
Ο Σπύρος Βουτσινάς συνέχισε την οικογενειακή επιχείρηση του βαρελοποιού, έχοντας το δικό του βαρελάδικο, στις βινάριες, στη Σιτεμπόρων Αργοστολίου, στην παραλία απέναντι από τα ΚΤΕΛ. Τα τελευταία χρόνια πριν φύγει από τη ζωή δεν έφτιαχνε βαρέλια, λόγω που η βιομηχανία εκτόπισε αυτό το επάγγελμα. Υπάρχουν τα πλαστικά και τα ανοξείδωτα μεταλλικά, μα και τα ξύλινα που χρησιμοποιούμε έρχονται από την Γαλλία ή από αλλά κράτη κατασκευασμένα εκεί από μηχανοποιημένα βαρελοποιεία.

Συχνά αστειευόταν ο μπάρμπας Σπύρος και κάθε τόσο ξεστόμιζε την παροιμία
«Οι μπουτιέροι και οι γάιδαροι, ένα μήνα έχουν τη χάρη», δηλαδή ήθελε να πει πως το επάγγελμα του ήταν εποχιακό. Ωστόσο, έλεγε τη γνώμη του για τα νέα βαρέλια που υπάρχουν στην αγορά, τα πλαστικά, ότι είναι ανθυγιεινά, λόγω που το πλαστικό φτιάχνεται από το πετρέλαιο. Ενώ, το ξύλινο βαρέλι, κρατά δροσερό το κρασί.
Τα ξύλα που χρησιμοποιούσαν στο νησί μας πριν λίγες δεκαετίες, ήταν δρυς, εισαγόμενο από την Ευρώπη, που ήταν καλύτερης κατηγορίας και πιο ανθεκτικό, ενώ το ελληνικό ήταν κατώτερης ποιότητας. Χρησιμοποιούσαν όμως και το ξύλο καστανιάς που είναι καλό και σκληρό και γίνεται με αυτό γερό το βαρέλι, το έφερναν δε από την Ήπειρο.
Το επάγγελμα του βαρελοποιού, ωστόσο εξαρτιόταν από την παραγωγή της κάθε χρονιάς σε σταφύλια. Είχε δε και συνεργασία με τον σιδερά, ο οποίος του έφτιαχνε τα στεφάνια για να «δέσει» το βαρέλι του.
Πολλές σελίδες θα γιόμιζαν για να περιγράψουμε πως φτιάνεται ο κάθε τύπος του διαφορετικού βαρελιού. Ένα βαρέλι αποτελείται από τις σανίδες του, τις λεγόμενες δούγες που σχηματίζουν καμπυλωτό μέρος, το φούντι ή μπάζος, που είναι ο πάτος και τα στεφάνια. Τις δούγες τις έκαναν σχιστές, «τσεκουράτες», ποτέ με το πριόνι για να μην ανοίγουν «τα αγγεία του» και όταν μπει ο μούστος να τρέχει.
Το σχήμα των βαρελιών ήταν κόλουρου κώνου, ώστε οι δούγες να κλειδώνουν στις στενά άκρα
Έπαιρνε την σκερπάνα του, η οποία είναι σαν κανονικό σκερπάνι με πολύ πλατιά και κυρτή κόψη για να μπορεί -να φάει – το ξύλο εκεί που χρειαζόταν. Ο πάτος κατασκευαζόταν από σανίδες που μεταξύ τους ήταν ενωμένες με δίμιτα καρφιά. Εσωτερικά καρφιά, ώστε να μην έρχεται σε επαφή το κρασί με το σίδερο. Χρησιμοποιούσε τον διαβήτη ή κουμπάσο για να σχεδιάσει το μπάζο του βαρελιού, δηλαδή τον πάτο. Έπειτα πλάνιζε τον κύκλο, ώστε οι σανίδες να έχουν το ίδιο πάχος.
Την περιφέρεια του πάτου πελεκούσε με την ταλιαδούρα για να πάρει το πάχος που έχει γίνει με τη γραδωτή στο εσωτερικό τοίχωμα του βαρελιού.
Από το μέγεθος του πάτου υπολόγιζε πόσο κρασί θα χωρούσε το βαρέλι.
Σειρά έχουν οι δούγες και η κατασκευή τους. Σε πολλά βαρελοποιεία οι δούγες, αλλά και άλλα υλικά για τα βαρέλια, «έρχονταν», τις αγόραζαν έτοιμες από τη Σερβία, όπως στη βαρελοποιεία του Τρομπέτα στο Ληξούρι.
Με την ταλιαδούρα ή πελέκι, ο τεχνίτης πελεκούσε τις δούγες στα τέσσερα σημεία τους έως να πάρουν ένα σχήμα οβάλ, στενότερες στα κεφάλια και πλατύτερες στα άκρα Έπειτα τις πήγαιναν στην πλάνη για να τις πλανιάρουν. Ο σκοπός ήταν να τις πλανιάρουν, έτσι, ώστε, όταν ήταν στη σειρά να εφάπτεται η μία δούγα με την άλλη και να μην αφήνουν κενά.

Ζέσταιναν τη δούγα στη μέση, λύγιζε εύκολα και αμέσως την έβαζε ανάμεσα σε καρφωμένα σε τοίχο παλούκια για να πάρει, καθώς θα κρύωνε, το σχήμα που ήθελε. Βασικά η σανίδα κύρτωνε και έτσι θα σχημάτιζε το κοίλο του βαρελιού, δηλαδή θα έκανε την κοιλιά μπακωτή. Αυτός ο τρόπος με το ζέσταμα και το κύρτωμα έπρεπε να γίνει για όλες οι δούγες, που αφού κρύωναν στα δυνατά αυτά καρφιά έπαιρναν το σχήμα του καμπυλωτού ξύλου και όλες μαζί πλάι η μία στην άλλη θα σχημάτιζαν το βαρέλι
Ο βαρελοποιός έβρισκε, έφτιαχνε ή αγόραζε, κατάλληλα στεφάνια ανάλογα με το πάχος που ήθελε να έχει το βαρέλι. Κάθε στεφάνι έχει και το δικό του όνομα. Το πάνω που έμπαινε στο βαρέλι λεγόταν κεφαλάρι, το δεύτερο σεκόντο, το τρίτο φινταμέντο, και το τέταρτο βραέρι. αν έβαζαν και άλλα στεφάνια αυτά δεν είχαν όνομα. Βέβαια τα στεφάνια τοποθετούνται συμμετρικά.
.
Σχεδόν όλοι οι βαρελοποιοί είχαν και βοηθούς, γιατί είναι δύσκολο να τοποθετήσει μόνος του ένας όλα αυτά τα ξύλα μαζί με τα στεφάνια, δηλαδή να στήσει ένα βαρέλι.
Ανάμεσα στις δύο δούγες έβαζε ψαθί, όπως αυτό που χρησιμοποιούσαν οι καρεκλάδες, που με το βρέξιμο φούσκωνε και έκλεινε τα κενά. Έβαζε τον πάτο και χάραζε μια στρογγυλή αυλακιά στο κάτω μέρος της σανίδας ως υποδοχή για να στερεώνονται καλύτερα και να δένουν μεταξύ τους.
Έχοντας ένα στεφάνι στην αρχή για να γίνει το στήσιμο, τοποθετούσαν την πρώτη δούγα έπειτα δίπλα της η άλλη και συνέχιζαν να κολλούν τις δούγες ακολουθώντας το κυκλικό του στεφανιού και έτσι συμπληρώνονταν ο γύρος του βαρελιού.
Έβαζαν τα υπόλοιπα στεφάνια εκεί που ήταν απαραίτητα. Σε ορισμένα βαρελοποιεία είχαν το γαλβανισμένο υλικό του στεφανιού, το πήγαιναν στο αμόνι και με το ζουμπά ή τρυπητήρι, αφού το είχαν μετρήσει, έβαζαν τα πριτσίνια και έπειτα το τοποθετούσαν στο βαρέλι.

Στη συνέχεια τοποθετούσε το πρώτο στεφάνι έπειτα το δεύτερο και ακολουθούσαν και τα άλλα. Με το πίσω μέρος του στεφανιού χτυπούσε τα στεφάνια για κα πάρουν τη θέση τους.
Όταν έφτανε στο πάνω μέρος πριν καλά βάλει το τελευταίο στεφάνι έβαζε και τον άλλο πάτο και χτυπώντας το στεφάνι έσφιγγε, «δενόταν» το βαρέλι. Το βαρέλι ήταν έτοιμο. Τελευταία του έκανε μια τρύπα στο κάτω μέρος του μπάζου για να τοποθετήσει την κάνουλα. Στο πάνω μέρος από την κάνουλα άνοιγε το πύρο, που ήταν χρήσιμος για να δοκιμάζει το κρασί , χωρίς να ανοίγει το βαρέλι. Σε μια πλευρά του βαρελιού ανοιγόταν μια καλή τρύπα για να μπορεί να γεμίζει το βαρέλι.
Υπήρχε και ο τρόπος που έβαζαν το υπό κατασκευή βαρέλι με δυο στεφάνια μέσα σε ένα καζάνι με νερό που βράζει για δέκα περίπου λεπτά, για να αποκτήσουν τα ξύλα ευκαμψία. Με αυτό τον τρόπο διαμόρφωναν τις δούγες και έβαζαν επί πλέον στεφάνια αν ήταν αναγκαίο.
Ακολουθεί η διαδικασία του καπακιού, του πάνω μέρους του βαρελιού, που ο τεχνίτης βαρελοποιός με το κουμπάσο, θα διαιρέσει την περιφέρεια του αυλακιού του βαρελιού σε ίσα έλη μέρη και με αυτή την ακτίνα θα φτιάξει το καπάκι. Το καπάκι, το πάνω φούντι, είναι φτιαγμένο από σανίδες που ενώνονται μεταξύ τους με δίμιτες πρόκες και είναι αυτό που θα εφαρμόσει απόλυτα και θα σφραγίζει το βαρέλι.
Για να πετύχει αυτή η διαδικασία με το φούντι, θα χρησιμοποιήσει ο βαρελάς κοκκινάβαρι, (χρώμα κόκκινο), για να σημαδέψει καλύτερα τα όρια και να κόψει ότι είναι περιττό, με το κατάλληλο πριόνι, το λεγόμενο ξεγυριστάρι.
Αφού τελειώσει το βαρέλι για να γίνει όμορφο χρειάζεται το φινίρισμα, το οποίο γίνεται με μια στρογγυλή πλάνια. Με αυτήν παίρνονται οι κόστες και γίνεται λείο.
Ο Σπύρος Βουτσινάς, όσο ήταν στη ζωή, ιδίως τα τελευταία πέντε χρόνια του, καθόταν με πολλή υπομονή και αναλογιζόταν το παρελθόν, τα χρόνια τα δύσκολα, που το επάγγελμά του είχε περάσει στη λήθη και σκεφτόταν πως χάθηκαν από το νησί μας οι βαρελάδες. Είχε μείνει ο τελευταίος, έως το 2010, για να μας θυμίζει, όσα παλιά συμβαίνανε πριν λίγες δεκαετίες σε μια βιοποριστική πάλη για το μεροκάματο.


Αναδημοσιευση απο : https://www.kefaloniamas.gr

Δευτέρα 13 Μαΐου 2019

Η πρώτη συνάντηση μαρκόνηδων στο Αργοστόλι.


ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΗΚΕ  Η ΠΡΩΤΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΩΝ ΚΕΦΑΛΗΝΩΝ ΜΑΡΚΟΝΗΔΩΝ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΜΕΣΤΗ ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΠΑΛΑΙΟΥ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟΥ ΣΤΟ ΑΡΓΟΣΤΟΛΙ

. ΜΕ ΕΜΦΑΝΗ ΣΥΓΚΙΝΗΣΗ ΟΙ ΠΑΛΑΙΜΑΧΟΙ ΑΣΥΡΜΑΤΙΣΤΕΣ ΑΚΟΥΣΑΝ ΤΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΟ ΚΛΗΣΗΣ ΤΟΥΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΡΑΔΙΟΕΡΑΣΙΤΕΧΝΗ Κον. ΠΑΝΑΓΗ ΣΚΛΑΒΟ Ο ΟΠΟΙΟΣ ΜΕ ΔΕΞΙΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΙΣΤΗΚΕ ΤΟ ΜΟΡΣΙΚΟ ΧΕΙΡΙΣΤΗΡΙΟ.

 ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΑΡΙΣΤΑΜΕΝΟΥΣ ΑΠΑΓΓΕΛΘΗΚΑΝ ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΘΑΛΑΣΣΑ ΕΝΩ ΤΟΝ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟ ΤΗΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ, ΕΙΧΑΝ Ο ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ Κος ΚΕΚΚΑΤΟΣ ΚΑΙ Η ΜΑΡΚΟΝΙΣΣΑ Κα ΜΑΡΙΑ ΚΟΛΑΊ΄ΤΗ. ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ, ΠΡΟΣΦΕΡΘΗΚΑΝ ΚΕΡΑΣΜΑΤΑ, ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΟΥ Κου ΣΙΜΟΥ ΜΑΡΚΑΝΤΩΝΑΤΟΥ......

ΣΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ, ΠΗΡΑΝ ΕΝΕΡΓΟ ΜΕΡΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΤΡΕΙΣ ΜΑΡΚΟΝΗΔΕΣ ΧΑΡΙΣΑΝ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΑΛΙΕΣ ΣΥΣΚΕΥΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ. 









http://sppantelios.blogspot.com/

Κυριακή 12 Μαΐου 2019

Το παλιο λιμανι στο Αργοστολι. Γράφει η Μαρία Μαρκάτου-Αλυσανδράτου



Συνεχίζοντας τον περίπατό μας από την Ιονική Τράπεζα προς Μέτελα, θα συναντήσουμε το παλιό λιμάνι της πόλης μας, το οποίο ήταν τότε παλιότερο κι από την ίδια την πόλη γιατί βρισκόταν εκεί, πριν η πρωτεύουσα μεταφερθεί στο Αργοστόλι.







Περατζάδα στην αποβάθρα





Ήταν εκείνα τα χρόνια ένας εμπορικός σταθμός για τις Βενετσιάνικες αρχές που ήθελαν μεγαλύτερο έλεγχο από αυτόν που μπορούσε να γίνει από το Κάστρο του Αγίου Γεωργίου ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες των ανθρώπων, της αγοράς και του χρήματος της εποχής.










Μαρία Μαρκάτου – Αλυσανδράτου





Γράφει η Μαρία Μαρκάτου-Αλυσανδράτου


Αυτός ήταν ο λόγος που το λιμάνι έγινε ουσιαστικά η μετέπειτα πρωτεύουσα κι όλη η πόλη μαζεύτηκε σαν μυρμηγκιά γύρω του και φυσικά γύρω από την αποβάθρα του.








Άποψη του λιμανιού και της πόλης από ψηλα


Ένας παλιός μας γνώριμος, ο Άγγλος αρμοστής Τσαρλς Τζέημς Νάπιερ είχε βάλει το χέρι του και στο λιμάνι μιας κι ήταν εκείνος που διαμόρφωσε ολόκληρη την ακτογραμμή της παραλίας γύρω στο 1825 και κατασκεύασε ένα μεγάλο υπόστεγο για τα εμπορεύματα.




Άποψη του λιμανιού με τα κριπιδώματα του Νάπιερ και το υπόστεγο στο βάθος δεξιά





Αρχές του 19ου αιώνα εκείνο το υπόστεγο κατεδαφίστηκε από τον Δήμαρχο Σπυρίδωνα Φωκά-Κοσμετάτο και την θέση του πήρε η γνωστή σε όλους τότε Ντουγάνα ή Ντογκάνα όπως έμεινε στην συνείδηση του κόσμου.




Άποψη του λιμανιού και στο βάθος η Ντουγάνα







Κι άλλη άποψη της αποβάθρας στο βάθος


Μπορεί το λιμάνι να μην ήταν πολύ μεγάλο αλλά τότε στο Αργοστόλι έπιαναν από βαρκούλες και καϊκια μέχρι μεγάλα επιβατηγά πλοία που λόγω των ρηχών νερών του λιμανιού έδεναν μακριά από την αποβάθρα κι αναλάμβαναν οι λεμβούχοι να βγάλουν ανθρώπους κι εμπορεύματα στην πόλη.




Ένα από τα πλοία της οικογένειας των Λυκιαρδόπουλων σε μικρή απόσταση από το λιμάνι







Οι μικρέΣτα χρόνια της κατοχής η Ντουγάνα κι η αποβάθρα ερήμωσαν, η μικρή πλατεία απέναντί της με την κρήνη Τουλ σιώπησε, το υπόστεγο τραυματισμένο με κάποια μπάζα γύρω του βυθίστηκε στη σιωπή κι ο κόσμος περνούσε από μπροστά του βιαστικός και σκυθρωπός ταυτόχρονα. Πέρασαν χρόνια ώσπου να αποκτήσει πάλι τη ζωντάνια του.ς βάρκες των λεμβούχων διάσπαρτες


Γύρω από την αποβάθρα είχαν συγκεντρωθεί πλήθος από αποθήκες, απαραίτητες για την εμπορική κίνηση αλλά και καφενεία όπως του Μάντουκα και του Ανθέμιου και φυσικά το γνωστό ξενοδοχείο ‘Aκταίον’, πλαγίως απέναντι από τη θέση που βρίσκεται σήμερα το ξενοδοχείο Kefalonia Grand, το παλιό ‘ Όλγα’.




Δεξιά το ξενοδοχείον ‘Ακταίον’


Ανάμεσα τους, σπίτια και καταστήματα όπως το διώροφο του Σάββα Άννινου από τα Πουλάτα της Σάμης που χτίστηκε το 1875 και στο ισόγειο του στέγασε κατά καιρούς καταστήματα, την Αγροτική Τράπεζα, την Χωροφυλακή, την Καθολική Σχολή Καλογραιών πριν εγκατασταθει στην οδό Ριζοσπαστών και ένα φεγγάρι και το ίδιο το ξενοδοχείο Ακταίον.




Δεξιά το διώροφο του Σάββα Άννινου


Προχωρώντας, η ματιά σου έπεφτε στο ποδηλατάδικο του Μπεκατώρου και στο εστιατόριο ‘Ιόνιον’ στο ισόγειο του κτιρίου Δεστούνη. Λίγο μετά τα καφενεία του Ανθέμιου, του Μάντουκα και του Κανάκη, στο ύψος που σήμερα βρίσκεται το εστιατόριο Captain’s.




Το κτίριο 1 είναι το λιμεναρχείο, στο 2 το καφενείο του Κανάκη και στο 3 το καφενείο του Μάντουκα


Εκεί, κάποιοι απολάμβαναν το καφέ ή την τζιτζιμπίρα τους, ένα υπέροχο δροσιστικό ποτό με άρωμα τζίτζερ (η Κέρκυρα συνεχίζει να το παράγει και σήμερα), ενώ δίπλα τους χαλούσε ο κόσμος από τις φωνές.




Τα καφενεία του Μάντουκα και του Κανάκη με τα τραπεζάκια τους στην παραλία


Λίγο πιο πέρα ξεκινούσε το κτίριο του Λιμεναρχείου με τα καμαρίνια στη στέγη και δίπλα του το συγκρότημα Τελωνείου –Ταχυδρομείου. Το Τελωνείο, φημισμένο για την εποχή του, τύχαινε να έχει καλλιμάρμαρα αποχωρητήρια, τα οποία μάλιστα ήταν δέκτης πολλών επαίνων από τις δημοτικές αρχές. Και τα δυο κτίρια το ένα δίπλα στο άλλο, αν υπήρχαν ακόμα σήμερα, θα ξεκινούσαν από την γωνία απέναντι από το εστιατόριο Captain’s μέχρι και το παλιό κτίριο της Αστυνομίας.




Από αριστερά το καφενείο του Μάντουκα,μετά του Κανάκη, στον αριθμό 1 το Λιμεναρχείο και στο 2 το Τελωνείο


Άνθρωποι πηγαινοέρχονταν με αποσκευές στο χέρι, χειράμαξες και ένστολοι λιμενικοί περιδιάβαιναν, εμπορεύματα κατά μεσής του δρόμου, μικροπωλητές και πλανόδιοι, εφημεριδοπώλες, πιτσιρίκια που βαστούσαν σφικτά τα χέρια των γονιών τους, μπαούλα, κόφες, βαρκάρηδες, κόρνες αυτοκινήτων και η μπορού από τα καράβια να σου τρυπάει τα αυτιά.




Άποψη του λιαμανιού με την συνήθη κίνηση της εποχής


Αλλά έτσι είναι τα λιμάνια ακόμα και σήμερα σε όλο τον κόσμο, ένα πολύβουο μελίσσι. Από εκείνο το λιμάνι έφυγαν για στρατιώτες τα νιάτα του νησιού για τους Βαλκανικούς Πολέμους το 1912, εκεί κατέφτασε ο Βασιλιάς Γεώργιος Β’, ο διάδοχος Παύλος, ο Ιωάννης Μεταξάς κι αργότερα οι κατακτητές του Γερμανικού Άξονα.




Στο ίδιο λιμάνι κατέφτασαν οι συμμαχικές δυνάμεις και τα πρώτα πλοία με την απελευθέρωση με τον κόσμο να ξεχύνεται χαρούμενος στους δρόμους για να τα υποδεχθεί.




Το ανθρώπινο μελίσσι στη Ντουγάνα




Ιστιοφόρο στο λιμάνι και το Τελωνείο πίσω του




Ιστιοφόρο στο λιμάνι και το Τελωνείο πίσω του


Στα χρόνια της κατοχής η Ντουγάνα κι η αποβάθρα ερήμωσαν, η μικρή πλατεία απέναντί της με την κρήνη Τουλ σιώπησε, το υπόστεγο τραυματισμένο με κάποια μπάζα γύρω του βυθίστηκε στη σιωπή κι ο κόσμος περνούσε από μπροστά του βιαστικός και σκυθρωπός ταυτόχρονα. Πέρασαν χρόνια ώσπου να αποκτήσει πάλι τη ζωντάνια του.




Το λιμάνι στα χρόνια της Κατοχής με την κρήνη Τουλ στο βάθος, εκεί που σήμερα είναι το ξενοδοχείο ‘Φωκάς’


Ωστόσο, εκτός από τη Ντουγάνα υπήρχαν κι άλλες αποβάθρες, όπως ήταν αυτή της οικογένειας Τουλ με την ξακουστή Οινοποία, ο Πόντες του Σώντερς αλλά και πολύ μικρότερες καθώς πριν κατασκευαστεί η προκυμαία το 1825, τα περισσότερα σπίτια είχαν την δική τους μικρή αποβάθρα μπροστά από τα σπίτια τους που ήταν πάνω στην ακτή.




Η αποβάθρα του Σώντερς


Προχωρώντας με κατεύθυνση την πλατεία του Μέτελα, συναντούσες τα σπίτια του Μπρουντζά με τις αποθήκες και του Λοβέρδου Δοττοράτου, που ουσιαστικά ήταν δυο σπίτια μεσοτοιχία, με δυο τριγωνικές στέγες κατά την Ιταλική του αρχιτεκτονική.


Επειδή το σπίτι κάποτε το χρησιμοποίησαν οι φραμασόνοι είχε και το περίεργο όνομα ’casa di diabolo’ δηλαδή το σπίτι του διαβόλου αλλά αυτό δεν του στερούσε από την ομορφιά του.


Λίγο πιο πέρα, μπορούσες να δεις το ναό του Αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου, ο οποίος καταστράφηκε από τους βομβαρδισμούς, πολύ πριν χτυπήσει ο εγκέλαδος το νησί. Η εκκλησία κτίστηκε με χρηματοδότηση της οικογένειας Βαλλιάνου και βρισκόταν περίπου εκεί που σήμερα υπάρχει το γωνιακό άδειο οικόπεδο απέναντι από το Ναυτικό Όμιλο Αργοστολίου.


Στην αρχή έγινε για να εκκλησιάζονται οι φαντάροι που έμεναν στους στρατώνες της πλατείας του Μέτελα αλλά αργότερα επετράπει και στους πολίτες να εκκλησιάζονται εκεί. Σήμερα, κιονόκρανο από την γκρεμισμένη εκκλησία του Άη Γιάννη της Παλιάς Πλάκας βρίσκεται στο ναό των Αρχαγγέλων μετά τη δωρεά των οικογενειών Βουτσινά, Σπυροπούλου, Σταθάτου και Μήλα, στων οποίων το οικόπεδο βρέθηκε.




Η εκκλησία του Αγίου Ιωάννη, τέρμα δεξιά


Στην συνέχεια, αφού η ακτή αναδιπλωνόταν στο σημείο που σήμερα βρίσκεται το άγαλμα του Καββαδία, ανοιγόταν μπροστά σου η πλατεία του Μαίτλαντ ή Μέτελα όπως έφτασε μέχρι τις μέρες μας κι εκεί χανόσουν σε άλλες διαδρομές, εξίσου όμορφες και φορτισμένες από αναμνήσεις.




Στο βάθος η στροφή πριν την πλατεία Μαίτλαντ και το σημείο που σήμερα βρίσκεται το άγαλμα του Καββαδία


Τα χρόνια, οι σεισμοί κι η εξέλιξη άλλαξαν την όψη του λιμανιού, το Λιμεναρχείο ξαναχτίστηκε απέναντι από το παλιό κι από την μεριά της θάλασσας αυτήν την φορά.




Το λιμάνι στο ύψος του Λιμεναρχείου τη δεκαετία του 1960




Αριστερά το Λιμεναρχείο σήμερα, ακριβώς απέναντι από εκεί που ήταν προσεισμικά


Το λιμάνι μεταφέρθηκε λίγο πιο πέρα, οι ανάγκες κι οι ρυθμοί της ζωής μας άλλαξαν επίσης και συμπαρέσυραν οτιδήποτε υπήρξε και θύμιζε μια άλλη, πολύ παλιά και μοναδικά όμορφη εποχή…




Άποψη του λιμανιού σήμερα


√ Οι φωτογραφίες είναι από το ιστορικό αρχείο του Κοργιαλένειου Λαογραφικού Μουσείου, από τον ιστότοπο Κομπόγιο Ιστορίας Κεφαλονιάς και Ιθάκης και το Ριφόρτσο ενώ πηγή και έμπνευση του άρθρου εκτός άλλων ιστορικών αναφορών, αποτέλεσε η συλλεκτική έκδοση Η ΠΑΛΙΑ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ ΕΝΑΣ ΑΤΕΛΕΙΩΤΟΣ ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ. Tόμος πρώτος. Έκδοση της Κοργιαλένειου Βιβλιοθήκης.






Αναδημοσιευση απο : Kefaloniapress