Τρίτη 15 Ιουλίου 2014

O Kεφαλονίτης Μαρίνος Αντύπας – Ελευθερία, Ισότητα, Αδελφότητα

Μαρίνος Αντύπας
Μαρίνος Αντύπας
Μαρίνος Αντύπας. Στην Πύλαρο Κεφαλονιάς και συγκεκριμένα στα Ποταμιανάτα, η “Αδελφότητα Κεφαλλήνων και Ιθακησίων Πειραιά” σε συνεργασία με τις Κοινότητες Μακρυωτίκων και Αγίας Ευφημίας, «στους Μύλους», στο σημείο που είχε εκφωνήσει τον πολιτικό του λόγο έστησαν ανδριάντα, τιμώντας τη μνήμη ενός σπουδαίου και ελεύθερου Έλληνα που αγωνίστηκε και θυσιάστηκε για τους συνανθρώπους του.
Ο Μαρίνος Αντύπας γεννήθηκε στο χωριό Φερεντινάτα της περιοχής Πυλάρου στην Κεφαλονιά το 1872 από μικροαστούς γονείς. Φοίτησε για ένα διάστημα στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Μαρίνος Αντύπας
Ήταν υπέρμαχος των λαϊκών ελευθεριών και των φυσικών δικαιωμάτων του ανθρώπου, κυρίως των ανθρώπων του μόχθου. Αγωνίστηκε σ’ όλη του τη ζωή για την αφύπνιση του λαού, και μάλιστα των αγροτικών και εργατικών τάξεων. Δολοφονήθηκε από άνθρωπο των μεγαλοκτηματιών του θεσσαλικού κάμπου (τσιφλικάδων), στις 8 Μαρτίου 1907 στον Πυργετό Λάρισας.
Μαρίνος ΑντύπαςΠατέρας του Μαρίνου Αντύπα ήταν ο Γιώργος Αντύπας, μαραγκός και ξυλογλύπτης το επάγγελμα, και της Αγγελικής Κλαδά. Η οικογένεια μετακόμισε στο Αργοστόλι, όπου ο Μαρίνος αποφοίτησε, μέσα σε στερήσεις, από το Γυμνάσιο, τον Ιούνιο του 1890.
Στη συνέχεια, γράφτηκε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Από την αρχή, τον χαρακτήριζαν οι πολιτικοί και κοινωνικοί του αγώνες ως σοσιαλιστής, οργανώνοντας ομιλίες. Κατά την Κρητική Επανάσταση του 1896, πολέμησε μαζί με άλλους φοιτητές στο πλευρό των Κρητών.
Μετά από ένα χρόνο, επέστρεψε στην Αθήνα με τραύμα στο στήθος. Εκεί οργάνωσε το συλλαλητήριο της 14ης Σεπτεμβρίου 1897 στην Πλατεία Ομονοίας. Σε εκείνο το συλλαλητήριο, κατάγγειλε δημόσια τον ρόλο μελών της βασιλικής οικογένειας και των Μεγάλων Δυνάμεων στην έκβαση του ελληνοτουρκικού πολέμου του 1897. Αποτέλεσμα αυτής της ομιλίας ήταν η καταδίκη του σε φυλάκιση ενός έτους. Μετά την αποφυλάκισή του, συνελήφθη και φυλακίστηκε ξανά, με πρόσχημα την ηθική αυτουργία σε υπόθεση απόπειρας δολοφονίας του βασιλιά Γεωργίου Α΄.
Το 1898, ο Αντύπας διέκοψε τις σπουδές του και επέστρεψε στην Κεφαλονιά. Την επόμενη χρονιά εξέδωσε την εφημερίδα Ανάστασις, της οποίας η κυκλοφορία διακόπηκε εξαιτίας ενός άρθρου όπου ο Αντύπας καταφερόταν εναντίων της πολιτικής και δικαστικής εξουσίας και των υπευθύνων της ήττας του 1897. Σημαντικό εδώ -από ένα περιληπτικό πρόγραμμα του 1905- είναι ότι ζητούσε νόμους που να περιορίζουν τις ώρες εργασίας, να καθοριστεί ημερομίσθιο, να δημιουργηθούν ταμεία σύνταξης για τους ανίκανους εργάτες είτε λόγω ηλικίας, είτε ασθενείας ή τραυματισμού.
Το 1903 ο Μαρίνος Αντύπας πήγε στο Βουκουρέστι όπου ζούσε ο θείος του Γεώργιος Σκιαδαρέσης. Υπάρχει η πεποίθηση ότι ο Αντύπας ήταν αυτός που τον έπεισε να αγοράσει γη έκτασης 300.000 στρεμμάτων στον θεσσαλικό κάμπο, στην περιοχή των Τεμπών. Την ίδια χρονιά, ξαναγύρισε στην Κεφαλονιά όπου επανεξέδωσε την εφημερίδα του και ίδρυσε το «Λαϊκόν Αναγνωστήριον Η Ισότης», ένα είδος λαϊκού σχολείου.
Μαρίνος ΑντύπαςΤο 1906, μετά την αποτυχία του στις εκλογές στην Κεφαλονιά (ως υποψήφιος βουλευτής επαρχίας Κρανιάς), έφτασε στη Θεσσαλία όπου ανέλαβε επιστάτης στα κτήματα του θείου του. Εκεί εφάρμοσε προοδευτικά μέτρα όπως η εφαρμογή της αργίας της Κυριακής, η αμοιβή των κολλήγων με το 75% της παραγωγής (αντί του 25% που ίσχυε ως τότε) και η παραγραφή των χρεών τους. Ταυτόχρονα συνέχισε να μιλάει σε συγκεντρώσεις στα χωριά του κάμπου, κινητοποιώντας και οργανώνοντας τους εξαθλιωμένους αγρότες της Θεσσαλίας. Οι ενέργειές του αυτές και η μαχητικότητά του προκάλεσαν το μίσος των τσιφλικάδων, οι οποίοι προσπάθησαν, στην αρχή, να τον σταματήσουν μέσω συστάσεων από τη Χωροφυλακή και τη Νομαρχία.
Ο Μαρίνος Αντύπας ωστόσο συνέχισε να διατρέχει τα χωριά του θεσσαλικού κάμπου και να κινητοποιεί τους αγρότες για τα δίκαιά τους, με αποκορύφωμα το συλλαλητήριο στο Λασποχώρι στις αρχές του 1907. Οι τσιφλικάδες της Θεσσαλίας, βλέποντας πως με κανένα μέσο δεν μπορούν να τον κάμψουν, αποφάσισαν τη δολοφονία του στις 8 Μαρτίου 1907 στον Πυργετό Λάρισας, βάζοντας τον επιστάτη Ιωάννη Κυριακό να προκαλέσει επεισόδιο και, στη συνέχεια, να τον πυροβολήσει. Με τον τρόπο αυτό έλπιζαν να εμφανίσουν τη δολοφονία ως αυτοάμυνα για να αθωωθεί ο δράστης, όπως και έγινε.
Οι τελευταίες λέξεις του Μαρίνου Αντύπα ήταν: “Ισότης, Αδελφότης, Ελευθερία”. Η δολοφονία του προκάλεσε λαϊκές εκδηλώσεις και αντιδράσεις σε όλη την Ελλάδα.

Στο παραπάνω βίντεο η δολοφονία του Μαρίνου Αντύπα, τον οποίο ερμήνευσε ο σπουδαίος ηθοποιός Νότης Περγιάλης στην κινηματογραφική ταινία “Το χώμα βάφτηκε κόκκινο” (1965) σε σενάριο Νίκου Φώσκολου, σκηνοθεσία Βασίλη Γεωργιάδη και μουσική Μίμη Πλέσσα, με το Νίκο Κούρκουλο, το Γιάννη Βόγλη, τη Μαίρη Χρονοπούλου, το Φαίδωνα Γεωργίτση, το Μάνο Κατράκη, κ.ά.
Πηγή άρθρου: theovaf.blogspot.gr/
- See more at: http://www.kefaloniatoday.com/kefalonitika/afieromata/o-kefalonitis-marinos-antipas-eleftheria-isotita-adelfotita-98007.html#sthash.z3IWg0ci.dpuf

Δευτέρα 14 Ιουλίου 2014

Το “ναυάγιο” της Ζακύνθου & η απομυθοποίηση του


Ναυάγιο της Ζακύνθου
Ναυάγιο της Ζακύνθου
Για το τσιγαράδικο “Παναγιώτης”, το πλοίο που ναυάγησε το έτος 1982 στη βορειοδυτική, τη δυσκολοπροσπέλαστη από ξηρά, αλλά και από θάλασσα πλευρά του νησιού, έχουν γραφτεί πάρα πολλά άρθρα, έχουν παρθεί εκατομμύρια φωτογραφίες, έχουν γυριστεί αμέτρητα μέτρα βιντεοταινίες, και έγινε η αιτία να προκληθεί ένα ακόμα ναυάγιο, με τούτη τη φορά ανθρώπινα θύματα, όταν στις 13 Αυγούστου 1999 το τουριστικό-επιβατικό σκάφος “Ιάσων”, που ξεκίνησε από το λιμάνι του Αγ. Νικολάου στις Βολίμες, με 24 επιβάτες και δύο άτομα πλήρωμα, λόγω εισροής υδάτων βυθίστηκε με αποτέλεσμα να πνιγούν 4 άτομα. Στον παράξενο κόσμο μας, το “ναυάγιο” έγινε το πιο πολιτογραφημένο αξιοθέατο του νησιού και το σήμα κατατεθέν του.
Φιγουράρησε και φιγουράρει στα εξώφυλλα τουριστικών οδηγών και οδικών χαρτών. Έγινε καρτ ποστάλ και πόστερ, και αναρτήθηκε στις εισόδους εισδοχής επισκεπτών : αεροδρόμια, λιμεναρχεία, σταθμούς λεωφορείων και τρένων ολόκληρης της χώρας, αλλά και ταξίδεψε σε όλον τον πλανήτη. Προβλήθηκε σε εκθέσεις και αξιολογήθηκε ως τέταρτο στον κόσμο τοπίο ιδιαιτέρου κάλλους.
Το πλοίο”Παναγιώτης” ανήκε σε έναν Κεφαλλονίτη, ονόματι Χαράλαμπο Κομποθέκλα, και μετέφερε λαθραία τσιγάρα, που παραλάμβανε από λιμάνια της Γιουγκοσλαβίας και της Αλβανίας, τα οποία μεταφόρτωνε σε μικρά ταχύπλοα πλοιάρια με προορισμό τη γειτονική μας Ιταλία. Καπετάνιος και πλήρωμα ήταν επίσης από την Κεφαλλονιά, ενώ το παράνομο φορτίο συνόδευαν κάθε φορά και δύο Ιταλοί λαθρέμποροι, οι οποίοι και επέβλεπαν την παράδοση. Το “ναυάγιο” ξεκίνησε από πειρατεία…
Άλλη μια φωτογραφία του περίφημου ναυαγίου της Ζακύνθου που τράβηξα από τον Άϊ Γιώργη των Γκρεμνών το Πάσχα του 2008.Καπετάνιος και πλήρωμα συνέλαβαν τους Ιταλούς συνοδούς του φορτίου, τους έκλεισαν σε μια καμπίνα και αφού συνεννοήθηκαν με διαφορετικούς μεσολαβητές, αποφάσισαν να πουλήσουν για λογαριασμό τους το παράνομο εμπόρευμα. Οδήγησαν το πλοίο στο σημείο που γνωρίζουμε, τον όρμο του “Σπυριλή”, και περίμεναν. Λόγω όμως των κακών καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν, προσάραξαν στα αβαθή του όρμου. Άρχισαν τότε να ξεφορτώνουν στη μικρή αμμουδιά τις κούτες με τα τσιγάρα, μήπως και κατορθώσουν και αποκολλήσουν το σκάφος. Όμως τα πράγματα δυσκόλεψαν, δεν μπόρεσαν να τα καταφέρουν, ενώ παράλληλα αρκετές κούτες με τσιγάρα παρασύρθηκαν από τα κύματα, με αποτέλεσμα να εκβραστούν στη γύρω περιοχή. Στη συνέχεια, οι ναυτικοί του πλοίου, αφού ελευθέρωσαν τους δύο Ιταλούς, το εγκατέλειψαν και σκαρφαλώνοντας την απόκρημνη πλαγιά βρήκαν τρόπο να φθάσουν στην πόλη της Ζακύνθου.
Στο μεταξύ και, αφού είχε πλέον ξημερώσει, οι κάτοικοι των Βολιμών είδαν τα επιπλεόντα τσιγάρα στη θάλασσα και άρχισαν να τα μαζεύουν και να τα μεταφέρουν στα χωριά τους. Πρέπει να αναφερθεί ότι τα πακέτα ήταν με τέτοιο τρόπο συσκευασμένα, ώστε να μη καταστρέφεται το περιεχόμενό τους από το θαλασσινό νερό, αν για κάποιο λόγο κατέληγαν στη θάλασσα. Αποθήκευσαν τα τσιγάρα λοιπόν όπου μπορούσαν, σε αποθήκες, κατοικίες, φούρνους, στάβλους, λινούς.
Σαν μαθεύτηκε το γεγονός από τις Αρχές, οι ναυτικοί συνελήφθησαν και ύστερα από έρευνες εντοπίστηκαν και τα τσιγάρα στα σπίτια των χωρικών, και από εκεί μεταφέρθηκαν στο τελωνείο του νησιού. Αργότερα ακολούθησε δίκη, όπου καταδικάστηκαν ο πλοιοκτήτης και οι πειρατές – λαθρέμποροι, τα δε τσιγάρα πουλήθηκαν σε πλειστηριασμό και οι Ιταλοί απελάθηκαν στην πατρίδα τους.
Ακολούθησε στη συνέχεια η λεηλασία του πλοίου. Όποιος ήθελε, πήγαινε στο προσαραγμένο πλοίο και αποσπούσε ό,τι μπορούσε να μεταφερθεί από αυτό. Τα πάντα έγιναν φύλλο και φτερό. Έμεινε σκέτο κουφάρι, να χτυπιέται από τον αγέρα, να σκουριάζει και να κατατρώγεται από την αλμύρα του θαλασσόνερου. Παράλληλα, τα κύματα συσσώρευαν σιγά σιγά όλο καιπερισσότερα βότσαλα μεγαλώνοντας την σπιάντσα και αποκόβοντας την επαφή του πλοίου με τη θάλασσα. Κάπου εκεί τραβήχτηκαν και οι πρώτες φωτογραφίες και φανερώθηκε στους πολλούς η ομορφιά του τοπίου. Η ομορφιά εκείνη, που είχε γενναιόδωρα χαρίσει η Ζακυνθινή φύση, και την προσδιόριζε πληθωρικά μια εικόνα γεμάτη από φως και χρώμα.
Με την ανάπτυξη του τουρισμού και με δεδομένη την ύπαρξη των σπηλαίων της περιοχής, που ήταν γνωστά από τα παλαιότερα χρόνια, εντάξανε οι βαρκάρηδες και την επίσκεψη στον όρμο του ναυαγίου, όπως πλέον ονομάστηκε ο όρμος του Σπυριλή. Άς κάνουμε όμως ένα ταξίδι στο παρελθόν.
Το εσωτερικό της μονής του Αϊ Γιώργη των Γκρεμνών..Προτού συμβεί το ναυάγιο, η περιοχή ήταν γνωστή στους ψαράδες της δυτικής ορεινής περιοχής και σε κάποιους υποψιασμένους αναζητητές της φυσικής ομορφιάς του νησιού, έτσι όπως προσφερόταν από ψηλά, από τους απόκρημνους γκρεμούς, σαν έφταναν εκεί για να ξεκουράσουν το μάτι τους, να αναπνεύσουν τον αγέρα του βουνού και της θάλασσας, και να θαυμάσουν το μοναδικά στολισμένο με μύρια χρώματα ηλιοβασίλεμα. Σε όσους δηλαδή έφταναν στις πέρα του Αγίου Γεωργίου στα Γκρεμνά, απόκρημνες πλαγιές των βουνών.
Στο βιβλίο “Πρώται Γνώσεις Φυσικής και Πολιτικής Γεωγραφίας μετά Πατριδογραφίας Ζακύνθου, προς χρήσιν των εν Ζακύνθω Δημοτικών Σχολείων” του Α.Σ. Μπισκίνη, που εκδόθηκε το έτος 1897, διαβάζουμε για την περιοχή : “Νησί του Αγ. Γεωργίου. Κάτωθεν της Μονής πλησίον των κρημνωδών ακτών είναι σκόπελος ηνωμένος δια μικρού ισθμού μετά της ξηράς, ούτος καλείται νησί του Αγ. Γεωργίου. Επ’ αυτού υπήρχε μέχρι το 1550 η Μονή αύτη, ήδη δε υπάρχουσιν ερείπια, 15 δεξαμεναί και ο ναός σώος μεν αλλά κενός και εγκαταλελειμμένος. Ούτος καλείται Κάτω Αϊ Γιώργης”.
Ο Λεωνίδας Ζώης στο βιβλίο “Ιστορία της Ζακύνθου”, που εκδόθηκε το 1966, γράφει : “Άγιος Γεώργιος ή Νησί του Αϊ Γεώργη, ή Κάτου Αϊ Γιώργης, ξηροσκόπελος, ή νησίς κάτω της Μονής του Αγίου Γεωργίου των Κρημνών, ηνωμένος δια λίθων μετά της ξηράς. Μέχρι του 1550 υπήρχεν εκεί η άνω Μονή, της οποίας σώζονται ερείπια. Οι μοναχοί, δια το ακατάλληλον της θέσεως, προέβησαν εις την ανοικοδόμησιν της νυν Μονής. Προς Β. της νησίδος υπάρχει σπηλιά, του Αγ. Γερασίμου καλουμένη, διότι και εκεί ησκήτευεν ο Άγ. Γεράσιμος”.
Ο Ντίνος Κονόμος στη σειρά “ΖΑΚΥΝΘΟΣ 1478-1978, Ύπαιθρος Χώρα”, τόμος 2 γράφει : “Κάτου Αϊ Γιώργης ή Νησί του Αγ. Γεωργίου ή Καταϊγιώργης ή Αϊ Γιώργης στα Γκρεμνά ο Παλαιός, βορειοδυτικά του μοναστηριού της Αναφωνήτριας και στην κορυφή ενός δασωμένου ακρωτηρίου, που σχηματίζει μικροσκοπική χερσόνησο, υπήρχε η αρχαία εκκλησία του Αγ. Γεωργίου των Κρημνών. Η εκκλησία τούτη ανήκε από παλαιότερα στο μοναστήρι της Αναφωνήτριας και παραχωρήθηκε το 1535 στους ιερομονάχους Μακάριο και Βαρλαάμ Μπελέτη για να την ανακαινίσουν. Εκείνο τον καιρό η αρχαία εκκλησία ήταν ερειπωμένη, από μεγάλο σεισμό ή πειρατική επιδρομή”.
Ο Λουδοβίκος Σαλβατόρ στο βιβλίο του “ΖΑΝΤΕ”, που εκδόθηκε στα Γερμανικά το 1904 στην Πράγα, είναι ο πρώτος που σκιτσάρησε την περιοχή, κοιτάζοντάς την από ψηλά και βάζοντας λεζάντα στο σκίτσο “ΓΚΡΕΜΟΙ ΑΠΟ ΤΟΥ ΜΑΓΚΛΙΕΡΑ”. Το σκίτσο φτιαγμένο με μολύβι, αποθανατίζει τον απόκρημνο βράχο και τη βόρεια πλευρά της νησίδας με την εσοχή, όπου το 1982 προσάραξε το “Παναγιώτης”. Είναι ίσως η πρώτη γνωστή απεικόνιση του χώρου, που όπως ήδη αναφέραμε, έγινε το πιο πολυφωτογραφημένο σημείο του νησιού. Στο σχετικό κείμενο περιγράφοντας την περιοχή, γράφει : “Κάτω από τον Άγιο Γεώργιο στα Γκρεμνά κατέρχεται ένα μονοπάτι μέσα από θαμνώδεις πλαγιές με κάποια πεύκα. Εδώ υπερισχύουν τα φιλίκια, οι λιστοι των δύο ειδών και μερικοί θάμνοι σχίνων και έχει εξαίρετη θέα προς τη χερσόνησο της παλαιάς εκκλησίας του Αγ. Γεωργίου στα Γκρεμνά, του Παλαιού. Υπάρχουν τώρα μόνο ένα τειχισμένο κτίριο με τα ερείπια μιας παλιάς μικρής οικίας και κοντά λίγα πεύκα. Ένα άσχημο μονοπάτι οδηγεί στην κομμένη άκρη του γκρεμού. Είναι όμως καλύτερα να αποβιβαστεί κανείς από τη θάλασσα και από κει να ανηφορίσει.
Ακόμα όμως ωραιότερη είναι η θέα από μια επάνω κορυφή που χωρίζεται από τη λαγκάδα, προς τους γιγάντιους, απότομους, άσπρους γκρεμούς του Μαγκλιέρα, από όπου βλέπουμε ολόκληρη τη χερσόνησο με την εκεί πίσω άκρη της, το Γκρεμνάρι”. (Η μετάφραση από τα Γερμανικά είναι του Ζαφείρη Ακτύπη). Μια φωτογραφία έγχρωμη της περιοχής από το ίδιο σημείο του σκίτσου του Σαλβατόρ, έχει καταχωρίσει στο βιβλίο της “Ζάκυνθος όπως την είδα και την φωτογράφησα” η Μαρία Αργυριάδου, που κυκλοφόρησε τον Ιούνιο του 1976 από τις εκδόσεις “Ιωλκός”.
 Η Μαρία Αργυριάδου, κόρη του Ζακυνθινού Διονυσίου Τσακασιάνου, ήταν μια από τις πρώτες γνωστές φυσιολάτρισσες. Με εφόδιο την απλόχερη καλωσύνη της, ένα ντορβά με πρόχειρο φαγητό και την φωτογραφική της μηχανή, φορώντας τα άρβυλά της, όργωνε κυριολεκτικά ολόκληρο το νησί κατά τις επισκέψεις της στη Ζάκυνθο. Γυρόφερνε και φωτογράφιζε τις ομορφιές του. Φωτογράφιζε ό,τι την ευαισθητοποιούσε. Στην εισαγωγή του βιβλίου της γράφει : “Σ’ αυτό μου το βιβλίο προσπάθησα να δείξω, όσο μπορούσα, τις ομορφιές της Ζακύνθου, που ο περισσότερος κόσμος δεν ξέρει, ακόμη κι’ εκείνοι που πήγαν. Δεν είμαι ούτε ιστορικός, ούτε αρχαιολόγος, ούτε γεωγράφος, μα ούτε και συγγραφεύς με λογοτεχνικές αξιώσεις. Αγαπώ την φύση και την Ζάκυνθο και προσπαθώ και με περιγραφές και με φωτογραφίες να δείξω σ’ όσους θελήσουν να με διαβάσουν, το φυσικό κυρίως, αλλά και το ανθρώπινο περιβάλλον του χαριτωμένου αυτού νησιού. Εκείνο που θέλω να τονίσω ιδιαιτέρως, είναι ότι σ’ όσα γράφω δεν υπάρχει η παραμικρότερη φαντασία…”.
Η Αργυριάδου, που την γνώρισα προσωπικά, γνώριζε Γερμανικά και ερχόταν στη βιβλιοθήκη του Μουσείου Σολωμού, όπου εργαζόμουν, και μελετούσε το ΖΑΝΤΕ του Σαλβατόρ από το πρωτότυπο. Έτσι στις περιηγήσεις της ακολουθούσε, κατά κάποιο τρόπο, τα βήματα του Σαλβατόρ. Βρέθηκε λοιπόν στη βορειοδυτική πλευρά του νησιού και φωτογράφισε την περιοχή, πριν ακόμη γίνει διάσημη από το ναυάγιο του “Παναγιώτη”. Στη λεζάντα της φωτογραφίας γράφει : “Η χερσόνησος όπου ήταν άλλοτε η Μονή του Αγίου Γεωργίου”. Για την λήψη της φωτογραφίας (όπως φαίνεται από την σύγκριση των δύο εικόνων) είχε σταθεί στο ίδιο ακριβώς σημείο όπου είχε σταθεί και ο Σαλβατόρ όταν σκιτσάρισε το τοπίο. Έτσι έχουμε την εικόνα της περιοχής με μολύβι από τον Σαλβατόρ και φωτογραφικά από την Αργυριάδου, και με χρονική απόσταση, μεταξύ των δύο απεικονίσεων, εβδομήντα δύο έτη.
Πριν από κάμποσα χρόνια και μετά την προσάραξη του “Παναγιώτης” βρέθηκα κι’ εγώ στο ίδιο σημείο. Φτάνοντας εκεί νομίζεις ότι βρίσκεσαι μέσα σε αεροπλάνο. Η περιοχή πανέμορφη. Παρασύρεσαι, ξεχνιέσαι και απολαμβάνεις την απεραντοσύνη της θάλασσας με τις διαφορετικές της αποχρώσεις έτσι που αλλάζουν συνεχώς, καθώς διαχέεται στον γκρεμό το φως του ήλιου με τις σκιές του. Γαλάζιο, γαλαζοπράσινο, σκούρο πράσινο, μπλε, βαθύ μπλε, σκούρο μπλε, ολόχρυσο, πορφυρό, χαρά Θεού, χάρμα των ματιών, και ο αέρας πρωτόγνωρος μοσχομυριστός σαν την πρώτη μας ανάσα, σαν το χάδι της μάνας μας.
Όταν βρέθηκα εκεί θαύμασα τα βράχια τα κρεμαστά, τα απότομα βράχια των γκρεμών, κεντημένα θαρρείς με διάφορους πέτρινους σχηματισμούς και μύριες αποχρώσεις της γης, γκρίζες, ασπριδερές, ροζ, αλλά και στολισμένα με πράσινα τρυφερά πεύκα, μοβ ρείκια, ξεραμένους από τους αέρηδες κορμούς δέντρων. Όλα τούτα θαρρείς φιλοτεχνημένα στην καλύτερη ώρα δημιουργίας του Θαυμαστού Πλάστη της γης, της γης όπου μας χάρισε να ζήσουμε εμείς και να την αφήσουμε παρακαταθήκη στα παιδιά μας. Την γη που έχουμε υποχρέωση να διαφυλάξουμε και να προστατέψουμε.
Πόσο λίγο αλήθεια έχουμε γνωρίσει τον τόπο μας; Πόσο λίγο γνωρίζουμε το νησί μας; Κάποτε είχα προσπαθήσει να φτάσω στην περιοχή του ναυαγίου και από την πλευρά της θάλασσας, ταξιδεύοντας με ένα από τα ημερόπλοια που κάνουν το γύρο του νησιού. Φτάνοντας όμως στο ακρωτήρι του Αγ. Νικολάου στις Βολίμες, η μεγάλη θαλασσοταραχή μας ανάγκασε να επιστρέψουμε στο λιμάνι.
Πρόσφατα, τελευταίες μέρες του περασμένου Αυγούστου (2008), αποφάσισα να κάνω το γύρο του νησιού με το ταχύπλοο του Μιχάλη. Ένα πεντάμετρο φουσκωτό σκάφος, που σε λιγότερο από μια ώρα από την αναχώρησή μας από το λιμάνι της Χώρας, μας είχε οδηγήσει στον όρμο του ναυαγίου. Επειδή ήταν ακόμη πρωί, δεν είχαν φτάσει τα ημερόπλοια από το λιμάνι της Χώρας ούτε και τα πλοιάρια από τα κοντινότερα λιμανάκια, και έτσι απέφυγα την πολύβουη παρουσία των τουριστών. Το μόνο πλεούμενο που βρισκόταν στον όρμο ήταν ένα κότερο, που προφανώς είχε διανυκτερεύσει στον υπήνεμο ορμίσκο.
Μόλις έφτασα, έζησα την απομυθοποίηση του “ναυαγίου” στην τραγική της μεγαλωσύνη. Το σκουριασμένο, εγκαταλειμμένο κουφάρι, σπαραγμένο, κακοποιημένο, λεηλατημένο, γυμνωμένο, ξεσκισμένο, παραπεταμένο, αχρηστεμένο, να στέκει σιωπηλά. Η ανθρώπινη αδιαφορία και κακότητα να έχουν βάλει την καταλυτική τους σφραγίδα πάνω του. Κακογραμμένα αρχικά ονομάτων και διάφορες επιγραφές ασχημονούσαν στα πλευρά του. Κάποιοι επένδυαν την υστεροφημία τους πάνω στο κακόπαθο σκαρί. Ίδιο με σκιάχτρο, έτσι που το κατάντησαν, να αγριεύεται για να σε διώξει από την περιοχή.
Μάταια γοργοφτέρουγες μαυροσταχτάρες (τάρταροι), πετώντας από πάνω μας προσπαθούσαν να τραβήξουν την προσοχή μας από την ασχήμια του λαβωμένου από το ανθρώπινο χέρι πλοίου. Μάταια τα χρώματα της θάλασσας αιχμαλώτιζαν το φως του πρωϊνού ήλιου για να αναδείξουν τις ομορφιές του κολκπίσκου. Μάταια ο αγέρας βάλθηκε να τραγουδήσει θαλασσινά τραγούδια παρηγοριάς. Το πλοίο άφωνο, βουβό, ντροπιασμένο, ξεψυχούσε παράταιρα. Δεν γνωρίζω πώς αντιμετωπίζουν οι άλλοι την εικόνα που παρουσιάζει το πολυφωτογραφημένο “ναυάγιο” σαν το δουν από κοντά. Εμένα με προσγείωσε καταλυτικά, με απογοήτευσε. Ίσως κάποια άλλη φορά προσπαθήσω να το ξαναδώ, όχι όμως από κοντά αλλά από ψηλά, από τον γκρεμό του Μαγκλιέρα. Ίσως έτσι μπορέσω και ξεπεράσω την ασχήμια της εγκατάλειψης, αλλά και την εντύπωση που μου προκάλεσε η επίσκεψή μου εκεί.
Ίσως μπορέσω να δω το τοπίο αφαιρετικά, παραβλέποντας τη σημερινή πραγματικότητα, με τα χρώματά του, με τις μυρωδιές του, με την ωραιότητά του. Με την πρωτόγεννη χαρά, που αντιστεκόμενη μας χαρίζει ακόμη η Ζακυνθινή φύση.
Υ.Γ.
1. Στην “Ημέρα τση Ζάκυνθος” φύλλο 3392/17.10.2008, γίνεται αναφορά στη λίστα Concierge από το Conde Nast Traveller του National Geographic με θέμα τις ωραιότερες παραλίες του πλανήτη, και σημειώνεται ότι η παραλία του ναυαγίου βρίσκεται στην πρώτη θέση : “… η παραλία είναι τόσο όμορφη που ακόμη κι’ αν έλειπε το πλοίο – σήμα κατατεθέν της – η αξία της θα παρέμενε η ίδια!”.
2. Επίσης, στην εφημερίδα “η Φωνή των Βολιμιατών”, που εκδίδεται στην Αθήνα, φύλλο 78 Ιούνιος-Ιούλιος-Αύγουστος 2008, ο φίλος Ν. Θεοδόσης – Φεξούλης, αναφέρεται στην απόφαση του Δήμου Ελατίων για σύνταξη μελέτης σκοπιμότητας αξιοποίησης της περιοχής του ναυαγίου. Στο άρθρο του (που ανεπιφύλακτα στηρίζω) επισημαίνει τα προβλήματα της περιοχής σήμερα, αλλά και όσα θα ακολουθήσουν από την όποια αξιοποίηση λάβει χώρα εκεί. “Κάτω τα χέρια από το μνημείο της φύσης! Το τοπίο πάνω απ’ την παραλία του “ναυαγίου” έχει ήδη αλλοιωθεί. Δεν πρέπει και να καταστραφεί”, γράφει χαρακτηριστικά.
Σχόλιο “Rib and Sea”.
Είχα την τύχη να θαυμάσω τον όρμο του Σπυριλή και το ναυάγιο του “Παναγιώτης”, από τα Γκρεμνά του Αϊ Γιώργη, όταν πριν από τρία χρόνια είχα επισκεφτεί για λίγες ημέρες τη Ζάκυνθο. Η θέα από κει είναι δύσκολο να περιγραφεί με λόγια. Επικροτώ λοιπόν απολύτως την περιγραφή που έκανε ο κ. Γιάννης Δεμέτης, όταν κι’ αυτός στάθηκε στο ίδιο ακριβώς σημείο.
Πολλά μικρά και μεγάλα σκάφη μεταφέρουν τουρίστες στον όρμο του Σπυριλή. Εδώ ένα ημερόπλοιο έξω από τον Αγ. Νικόλαο Βολιμών. Αεροφωτογραφία : Ι. Παπαδόπουλος 2011Δεν είδα το κουφάρι του “Παναγιώτης” από κοντά, παρ’ όλο που έμεινα φέτος δύο ολόκληρες εβδομάδες στη Ζάκυνθο. Δεν έχω, ως εκ τούτου, άποψη για την βάναυση λεηλασία, κακοποίηση και εγκατάλειψή του. Αυτό που κατάλαβα είναι ότι το “ναυάγιο” αυτό έχει αποφέρει πολλές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ σ’ αυτούς που εκμεταλλεύτηκαν την παρουσία του, όλα αυτά τα χρόνια, και θα τους αποφέρει ακόμη περισσότερα, όσο χρόνο τουλάχιστον παραμείνει στη θέση του. Και, μεταξύ μας, δεν πιστεύω ότι το λεηλατημένο κουφάρι του “Παναγιώτης” θα παραμείνει στον όρμο του Σπυριλή για πολύ ακόμη. Η θάλασσα ξέρει να αποκαθιστά τις ισορροπίες και να βάζει ανθρώπους και πράγματα στη θέση τους. Το μπάζωμα άλλωστε του ναυαγισμένου πλοίου και της παραλίας του Σπυριλή, με άμμο, γίνεται με γοργούς ρυθμούς και αυτό καταγράφεται, σταδιακά, στις χιλιάδες φωτογραφίες που τραβούν κάθε χρόνο οι επισκέπτες…
Γράφει ο Γιάννης Δεμέτης (αναδημοσίευση από το περιοδικό “Libro”, τεύχος 12 του 2008)
Πηγή άρθρου: ribandsea.com
- See more at: http://www.kefaloniatoday.com/arthra-apopsis/navagio-tis-zakinthou-apomithopiisi-tou-97943.html#sthash.Z14ZoX0e.dpuf

Οι Γλύξμπουργκ & το μεγάλο φαγοπότι με την “Ένωση”


Οικογένεια Γλύξμπουργκ
Οικογένεια Γλύξμπουργκ
Ο Γουλιέλμος της Δανίας ο μετέπειτα βασιλεύς Γεώργιος ο Α’ της Ελλάδος, από την εποχή της εφηβείας όταν πάμπτωχος αποδέχτηκε το στέμμα της Ελλάδος μέχρι το θάνατο του ,όπου κληροδότησε τεράστια περιουσία, είχε έντονο το αίσθημα της οικονομικής ανασφάλειας.
Η διαπραγμάτευση για τον θρόνο και η αποδοχή του ελληνικού στέμματος έγινε εφόσον εξασφαλίστηκε στις διαπραγματεύσεις ότι ο βασιλόπαις θα προικιζόταν ισόβια από τις τρεις δυνάμεις με το ποσό των 12.000 λιρών, εκτός της βασιλικής χορηγείας ,και θα εξασφαλιζόταν οικονομικά σε περίπτωση εκθρονίσεως.
Η επίσκεψη του νεαρού Βασιλιά στα Επτάνησα είναι μέρος της οικονομικής του ανησυχίας εφόσον τα νησιά έχουν δεσμευτεί να πληρώνουν 10000 λίρες στερλίνες ετησίως προς «επαύξησιν της βασιλικής επιχορηγήσεως».
Στις επαφές που θα ακολουθήσουν προσπαθεί να συγκεντρώσει πληροφορίες για την παραγωγή των Επτανήσων , το εμπόριο ,τις συναλλαγές ,την οικονομική αντοχή των νησιών.
»Η προσπάθεια ενώσεως της Επτανήσου από μέρους του ελεύθερου ελληνικού κράτους δεν απέβλεπε μόνο στην εθνική αποκατάσταση αλλά και στους συναλλαγματικούς πόρους που προσεπόριζε η παραγωγή σταφίδας και κρασιού από την Κεφαλονιά ,Ιθάκη και την Ζάκυνθο …
Η αποδοχή εκ μέρους της βασιλικής οικογένειας της Δανίας να γίνει βασιλεύς ο Γεώργιος ο Α’ ,είχε σαν προϋπόθεση την ενσωμάτωση της Επτανήσου στον εθνικό κορμό κι αυτό για λόγους ηυξημένων συναλλαγματικών προσόδων…
Στις 17/29 Ιουνίου 1863 ο βασιλεύς Γεώργιος ο πρώτος επισκέπτεται την Κεφαλονιά για ένα διήμερο.Σε μια από πολλές δεξιώσεις βρέθηκε αντιμέτωπος με την πιο ραφινάτη ομήγυρη του νησιού.
Κάποια στιγμή ο Γεώργιος φλεγόμενος να πληροφορηθεί την οικονομική κατάσταση δεν άντεξε και ρώτησε λίγο περίεργα και προκλητικά.
-Καλά ! και τελικά αυτό το νησί σας όλο τι παράγει ;
Δεν πρόλαβε να αποσώσει και άκουσε ολόγυρα του σε όλους τους μουσικούς τόνους την απάντηση,
-Ανθρώπους Μεγαλειότατε!…Ανθρώπους!
Και τότε οι γιατροφιλόσοφοι της Πάντοβας και οι διδάκτορες του Δικαίου της Μπολόνιας, αντάμα με τους τραπεζίτες και τους μεγαλέμπορους με τα ιδιόκτητα καράβια και τις ατελείωτες σαράγιες ,ανανοήθηκαν πως τα βάσανά τους με αυτόν τον συμφεροντολόγο έφηβο μόλις άρχιζαν!!!
ΑΓΓΕΛΟΔΙΟΝΥΣΗ ΔΕΜΠΟΝΟΥ ,”Η ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ ΣΤΟΝ ΑΣΤΕΡΙΣΜΟ ΤΗΣ ΠΑΡΘΕΝΟΥ”
Επιμέλεια Δημήτρια Φωκά
Πηγή άρθρου: eptanisos.blogspot.gr
- See more at: http://www.kefaloniatoday.com/koinonika/glixmpourgk-megalo-fagopoti-tin-enosi-97992.html#sthash.LxFsSs2t.dpufhttp://www.sppantelios.blogspot.gr/

Κυριακή 13 Ιουλίου 2014

Η πανέμορφη, πληγωμένη Ελένη



ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΟΥΡΝΑΡΑ
Το μεγαλύτερο, ίσως, «πέραμα» που έχει απομείνει στην Ελλάδα, διατηρητέο (αριστερά προ 15ετίας), λιώνει σήμερα (δεξιά) σ’ ένα καρνάγιο στη Σαλαμίνα. Τα τελευταία 20 χρόνια, καταστρέψαμε με τις ευλογίες της Ε.Ε. και τη συνεργασία των ίδιων των ψαράδων πάνω από 10.000 πλεούμενα από τον παλαιότερο και ομορφότερο στόλο ξύλινων αλιευτικών σκαφών της Γηραιάς Ηπείρου, που αριθμούσε 17.500 εν συνόλω. Χάθηκαν για πάντα τα «χνάρια» τους, δηλαδή τα μοναδικά τους σχέδια που είχαν συλλάβει και εκτελέσει οι εμπειρικοί καραβομαραγκοί, οι οποίοι είχαν μάθει την τέχνη από πατέρα σε παιδί.Το μεγαλύτερο, ίσως, «πέραμα» που έχει απομείνει στην Ελλάδα, διατηρητέο (αριστερά προ 15ετίας), λιώνει σήμερα (δεξιά) σ’ ένα καρνάγιο στη Σαλαμίνα. Τα τελευταία 20 χρόνια, καταστρέψαμε με τις ευλογίες της Ε.Ε. και τη συνεργασία των ίδιων των ψαράδων πάνω από 10.000 πλεούμενα από τον παλαιότερο και ομορφότερο στόλο ξύλινων αλιευτικών σκαφών της Γηραιάς Ηπείρου, που αριθμούσε 17.500 εν συνόλω. Χάθηκαν για πάντα τα «χνάρια» τους, δηλαδή τα μοναδικά τους σχέδια που είχαν συλλάβει και εκτελέσει οι εμπειρικοί καραβομαραγκοί, οι οποίοι είχαν μάθει την τέχνη από πατέρα σε παιδί.
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Οι παλαιοί ναυτικοί πίστευαν ότι τα ξύλινα πλεούμενα είχαν ψυχή. Ισως διότι ήταν φτιαγμένα από οργανική, «ζωντανή» πρώτη ύλη, ίσως γιατί όταν μάνιαζε ο καιρός, μιλούσαν στο καΐκι σαν να τους άκουγε. Για να περάσουν μαζί την τρικυμία, να φτάσουν σώοι στο λιμάνι. Αν δει κανείς την «Ελένη Π.» στο καρνάγιο του Κουπετώρη στη Σαλαμίνα, με ένα από τα μπουντέλια (τους πασσάλους που την στερεώνουν στο έδαφος) να της έχει τρυπήσει το σάπιο πέτσωμα και να έχει φτάσει μέχρι τους σκαρμούς, νομίζει ότι αν είχε φωνή, θα μούγκριζε όπως το πληγωμένο κήτος. Είναι ένα πανέμορφο πέραμα, μάλλον το μεγαλύτερο που έχει μείνει πια στη χώρα μας, πάνω από 20 μέτρα μήκος. Σκαρώθηκε το 1939 στο περίφημο ξυλοναυπηγείο των Μυτιληναίων στη Σκιάθο και εκτελούσε από το 1972 ώς το 1998 το δρομολόγιο Πειραιάς - Υδρα μεταφέροντας όλα τα αναγκαία στο νησί.

Ανθεκτικό, υπάκουο, με ένα υπερήφανο άλμπουρο από κυπαρισσόξυλο και μια πλεύση όλο χάρη, που θα ζήλευαν σήμερα όλα τα ματαιόδοξα νεόπλουτα σκάφη, η «Ελένη» υπηρέτησε πιστά τους κατοίκους της Υδρας. Χάρις σε αυτήν δεν ξέμειναν από νερό, τρόφιμα, οικοδομικά υλικά. Κουβάλησε στα «σωθικά» της τσιγάρα, αναψυκτικά, γλάστρες με μυριστικά, έπιπλα για τα αναπαλαιωμένα υδραίικα αρχοντικά. Την ζωγράφισαν ο Παναγιώτης Τέτσης, ο Γιάννης Σταύρου και άλλοι καλλιτέχνες, σαν αναπόσπαστο τμήμα του τοπίου και της ζωής στο λιμάνι. Και τα τελευταία 14 χρόνια, παρότι κηρύχθηκε διατηρητέα από το ΥΠΠΟ, λιώνει σιγά σιγά, έξω από το νερό, περιμένοντας μια λύση. Ενα θαύμα, περισσότερο, καθώς το μόνο που μπορεί να διασώζεται πια είναι κάποια μέρη του σκαριού.

Αδιαφορία και αχαριστία

Η «Ελένη Π.» είναι ένα ακόμα θλιβερό κεφάλαιο στην τρομερή αδιαφορία που έχει επιδείξει η Ελλάδα στη ναυτική της κληρονομιά, την ιστορία και την παράδοσή της. Θα έλεγε κανείς, απίστευτη αχαριστία αν αναλογισθεί ότι τόσο την εθνική μας ανεξαρτησία όσο και την επιβίωσή μας στις πιο δύσκολες εποχές φτώχειας και ταπείνωσης την οφείλουμε στη θάλασσα. Μέσα στα τελευταία 20 χρόνια, καταστρέψαμε με τις ευλογίες της Ε.Ε. και τη συνεργασία των ίδιων των ψαράδων πάνω από 10.000 από τον αρχαιότερο και ομορφότερο στόλο ξύλινων αλιευτικών σκαφών της Γηραιάς Ηπείρου, που αριθμούσε 17.500 εν συνόλω (σύμφωνα με τα στοιχεία που μας παρείχε ο Ομιλος Φίλων Παραδοσιακών Σκαφών που ασχολείται με το θέμα).

Στην προσπάθεια καταπολέμησης της υπεραλίευσης στα νερά της Μεσογείου δόθηκαν από την Ευρώπη παχυλές επιδοτήσεις στους Ελληνες αλιείς να αντικαταστήσουν τα παλιά πλεούμενα με νεότερα πλαστικά ή να αποσύρουν την άδειά τους. Και στις δύο περιπτώσεις έπρεπε να διαλύσουν τα παλαιά σκαριά, που έσπαγαν από μια μπουλντόζα, παρουσία εκπροσώπων του Λιμενικού. Ετσι χάθηκαν για πάντα τα «χνάρια» τους, δηλαδή τα μοναδικά τους σχέδια που είχαν συλλάβει και εκτελέσει οι εμπειρικοί καραβομαραγκοί, οι οποίοι είχαν μάθει την τέχνη από πατέρα προς πάππο. Μυστικά ναυπηγικής τεχνικής που μας συνδέουν ακόμα και με την αρχαιότητα, μέσα από την οξύνοια που είχαν οι μάστορες των ταρσανάδων σε κάθε γωνιά του Αιγαίου από την Σάμο ώς τον Βόλο και από τη Σύρο μέχρι τις Σπέτσες.

Από τα βυζαντινά χρόνια

«Το πέραμα, λ.χ., μας γυρίζει ιστορικά πίσω στο Βυζάντιο. Τούτο δεν σημαίνει ότι αν είχαμε τη δυνατότητα να μπούμε στη μηχανή του χρόνου και να γυρίσουμε πίσω στα βυζαντινά χρόνια θα βλέπαμε να αρμενίζουν στο Αιγαίο σκάφη ίδια με το “Ελένη Π.”. Αλλά ως μορφή και κατασκευή θα βρίσκαμε πολλά κοινά, αναγνωρίσιμα σημεία. Οπως αν δεις μαζί παππού και εγγονό», λέει από το γραφείο του, στο κέντρο της Αθήνας, ο αρχιτέκτων Κώστας Δαμιανίδης. Πριν από χρόνια έκανε το διδακτορικό του στη ναυπηγική των παραδοσιακών σκαφών και σήμερα θεωρείται ένας από τους ειδικούς στον τομέα αυτό. Αλλωστε, είναι ο άνθρωπος που έκανε τη μελέτη για την ανακατασκευή της «Ελένης Π.» μόλις είχε πάει στο ναυπηγείο στη Σαλαμίνα.

Ηταν το 2000, όταν το Ιστορικό Αρχείο - Μουσείο Υδρας, χάρις στις άοκνες προσπάθειες της επικεφαλής του Ντίνας Αδαμοπούλου, κατάφερε να αγοράσει το σκάφος από τον τελευταίο του ιδιοκτήτη, Δημήτρη Βλαχόπουλο, με τη βοήθεια γενναιόδωρου Ελληνα χορηγού. Πριν καταλήξει στα χέρια του ελληνικού κράτους, η «Ελένη Π.» είχε γοητεύσει τον τότε πρόεδρο της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, που λάτρευε τα παλιά σκαριά και ήθελε διακαώς να την πάρει στην Αγγλία (όπου απ’ ό,τι φαίνεται σήμερα θα είχε πολύ καλύτερη τύχη). Τελικά, έμεινε στο Αιγαίο με σκοπό να γίνει πλωτό μουσειακό παράρτημα και να έχει στην ευρύχωρη γάστρα της εκθεσιακούς χώρους.

Το σκάφος ρυμουλκήθηκε ώς τη Σαλαμίνα και μέχρι τώρα βρίσκεται εκεί, εκτεθειμένο στη φθορά, καθώς δεν έχει προχωρήσει κανένα σχέδιο για τη διάσωση και τη μετατροπή της χρήσης του. Κάποια στιγμή, ενεπλάκη ο ΕΟΤ και έγινε μία ακόμα προσπάθεια, η οποία όμως δεν τελεσφόρησε, παρά το ότι είχε βρεθεί πηγή ευρωπαϊκής χρηματοδότησης. «Δεν έχουμε παραδώσει τα όπλα», λέει η Ντίνα Αδαμοπούλου που παλεύει ακόμα. «Αλλά κάθε χρόνος που περνάει επιβαρύνει το κόστος της διάσωσης».
Πονεμένες ιστορίες στο καρνάγιο
Συναντήσαμε τους εξάδελφους Δημήτρη και Μάνο Κουπετώρη ένα ζεστό μεσημέρι, πριν φύγουν αποκαμωμένοι από την πρωινή βάρδια στο ναυπηγείο. Κάποτε ο μεγαλύτερος όγκος της δουλειάς τους είχε να κάνει με τα ξύλινα σκαριά. Τώρα, ο χώρος τους είναι γεμάτος με ιστιοπλοϊκά που έχουν βγει από το νερό για συντήρηση. Με τον φωτογράφο Νίκο Κοκκαλιά (που κατά ευλογημένη σύμπτωση είχε φωτογραφήσει το 1987 την «Ελένη», όταν εκτελούσε το δρομολόγιο της Υδρας) πήγαμε να δούμε το σκαρί: το μπλε χρώμα του είχε χαθεί, τα ξύλα του σάπια σε διάφορα σημεία. Με τη βοήθεια μιας σκάλας ανεβήκαμε σε ένα λίμπερτι, που βρίσκεται δίπλα, και από εκεί πηδήξαμε μέσα στην κουβέρτα του «Ελένη».

«Εχουμε φτάσει σε σημείο να κάνουμε εξώδικα στο ελληνικό κράτος μήπως και το πάρουν από το ναυπηγείο. Από τότε που το έφεραν δεν έχουμε εισπράξει ούτε ένα ευρώ για τη φύλαξη, μας πιάνει χώρο πέντε σκαφών, στερώντας μας έσοδα εδώ και 14 χρόνια», λένε αγανακτισμένοι. «Και ένα εκατομμύριο ευρώ να μας δώσουν, δεν το φτιάχνουμε. Ακόμα κι αν σωζόταν, η αποκατάσταση είναι μια εργασία αποκλειστικής απασχόλησης χρόνων. Ποιος θα την κάνει; Εμείς το γυρίσαμε πια στην επισκευή πλαστικών σκαφών. Κανένας δεν ενδιαφέρεται για τα ξύλινα. Είναι πανάκριβη η συντήρηση, δεν υπάρχουν φορολογικά κίνητρα, ακόμα και οι ψαράδες τα ξεφορτώνονται. Εδώ δίπλα τα σπάει η μπουλντόζα. Εχουμε δει να σπάνε σκάφη που φτιάξαμε με τα χέρια μας σε αυτό το ναυπηγείο. Σε ποιον να περάσεις τη γνώση; Εμένα η κόρη μου δουλεύει σε ΤΡΑΠΕΖΑ και δεν την ενδιαφέρει να μάθει τι είναι η καρίνα», λέει ένας από τους ιδιοκτήτες.

Χάνονται οι μάστορες
Η αλήθεια είναι ότι δεν χάνονται μόνο τα σκάφη. «Για να βρεις πλέον τεχνίτη για καλαφάτισμα, πρέπει να φέρεις από την Αίγυπτο. Οι Ελληνες που έχουν μείνει στο επάγγελμα είναι πάνω από 80 ετών», λέει ο Νίκος Καβαλιέρος, πρόεδρος του Ομίλου Φίλων Παραδοσιακών Σκαφών, που κάνει τεράστιο αγώνα για την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης και της Πολιτείας. «Οι Τούρκοι επένδυσαν, έμαθαν τα μυστικά από εμάς και τώρα φτιάχνουν 6-7 σκάφη σε κάθε καρνάγιο, που καταλήγουν σε τουριστικές επιχειρήσεις. Είναι μια ανθούσα βιοτεχνία. Το μόνο καλό της οικονομικής κρίσης είναι ότι σταμάτησε η Ε.Ε. τα κονδύλια προς τους αλιείς που ήθελαν να πάρουν νέα πλαστικά σκάφη ή να αποσύρουν τις άδειες, από τις αρχές του 2014. Βέβαια χάσαμε χιλιάδες από το 1990 από όλους τους τύπους, καθώς ο ιδιαίτερος κυματισμός του Αιγαίου συνέβαλε στη δημιουργία πολλών διαφορετικών ειδών: τσερνίκια, περάματα, τρεχαντήρια, λατίνια κ.ο.κ. Το κρίμα είναι ότι οι Ισπανοί, οι Πορτογάλοι, ακόμα και οι Βέλγοι και οι Ολλανδοί καταφέρνουν να παίρνουν επιδοτήσεις και να σώζουν τα ξύλινα σκάφη, ενώ εμείς, με τη γραφειοκρατία του ελληνικού Δημοσίου, θέλουμε δεκάδες έγγραφα…».

Τα καλά νέα είναι ότι η Διεύθυνση Λαϊκού Πολιτισμού στο ΥΠΠΟ έχει ήδη συγκροτήσει επιτροπή ειδικών έτσι ώστε να γίνει μια ύστατη έστω απογραφή των σκαφών, να βρεθούν ποια κινδυνεύουν περισσότερο και να διασωθούν. Επίσης, γίνεται προσπάθεια να διασωθεί και η γνώση των μαστόρων, με ένα δίκτυο μαθητείας. Ελπίδα μάς δίνει και το Μουσείο Ναυπηγικής Τέχνης που είναι στα σκαριά στο Ηραίο της Σάμου, σε συνεργασία του δήμου με το Ιδρυμα Δημητρίου, μιας και το νησί όχι μόνο έχει τα καλύτερα πεύκα αλλά και μερικούς από τους πιο έμπειρους μαστόρους.
Υπάρχουν ακόμη...
Εκτός από το «Ελένη Π.», άλλα 30 πλεούμενα έχουν κηρυχθεί διατηρητέα ναυτικά μνημεία σε όλη τη χώρα. Ξέρουμε πού βρίσκονται και σε ποια κατάσταση μόνο τα 15 εξ αυτών. Οσον αφορά τα υπόλοιπα, έχουν χαθεί τα ίχνη τους, καθώς οι ιδιοκτήτες ξέρουν ότι θα έχουν κυρώσεις αν δεν τα διατηρούν σε καλή κατάσταση, ή δεν θέλουν να κρατούν επαφή με το ΥΠΠΟ. Υπήρξε περίπτωση που ο ιδιοκτήτης ενός τέτοιου σκάφους το κατέστρεψε μόνος του για να μην το φροντίζει και δεν διαμαρτυρήθηκε κανείς από την τοπική κοινωνία. «Τα διατηρητέα αυτά σκάφη δεν συναπαρτίζουν ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα του πλούσιου σε τυπολογία ελληνικού στόλου, μιας και είναι επιλεγμένα στην τύχη», λέει ο Κώστας Δαμιανίδης, συνεχίζοντας: «Οσο περνάει ο καιρός και καταστρέφονται όλο και περισσότερα ξύλινα πλεούμενα, η διάσωση έστω και αυτών των ελαχίστων γίνεται επιτακτική. Θα αναρωτηθεί κάποιος σήμερα, που μπορεί τα νοσοκομεία μας να μην έχουν γάζες εξαιτίας της κρίσης, αν αξίζει να χρηματοδοτηθεί η διάσωση και αναπαλαίωσή τους. Δεν πρέπει να ξεχνάμε όμως ότι μιλάμε για μνημεία ξυλοναυπηγικής τέχνης, για μάρτυρες μιας παράδοσης που κινδυνεύει να χαθεί και αξίζουν όλον μας τον σεβασμό».
Αναδημοσιευση απο τη Κυριακατικη "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ" 13.07.2014http://www.sppantelios.blogspot.gr/
Έντυπη

Σάββατο 12 Ιουλίου 2014

O Κούταβος και οι ιστορίες του




http://www.sppantelios.blogspot.gr/

ΕΚΘΕΣΗ “KEΦΑΛΟΝΙΑ- ΠΡΟΤΥΠΟ ΝΗΣΙ ΑΠΑΛΛΑΓΜΕΝΟ ΑΠΟ ΠΛΑΣΤΙΚΟ”

ΕΚΘΕΣΗ “KEΦΑΛΟΝΙΑ- ΠΡΟΤΥΠΟ ΝΗΣΙ ΑΠΑΛΛΑΓΜΕΝΟ ΑΠΟ ΠΛΑΣΤΙΚΟ”
Πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της Έκθεσης σύγχρονων έργων τέχνης κατασκευασμένων από πλαστικό.
Η έκθεση έχει δημιουργηθεί από υλικά που προήλθαν από καθαρισμό των ακτών του νησιού της Κεφαλονιάς, στα πλαίσια διεθνούς καλλιτεχνικού και επιστημονικού έργου.
Συνεργασία: Ιονίου Κέντρου Τεχνών και Πολιτισμού
Τεχνολογικού Πανεπιστημίου του Σύδνευ Αυστραλίας , Τμήμα Αρχιτεκτονικής, Σχεδίου ,Οικοδομικών Έγων[Prf.Thea Brezjeck, Prf. Lawrence Wallen, Prf Mark Titmarsh,.Prf. Sasha Abram]
Πανεπιστημίου του Κράτους της Γεωργίας Η.Π.Α [Prf Pam Longobardi]
Plastic Pollution Coalition [ Artist Diana Cohen]
Συμμετοχή Αμερικανών και Αυστραλών φοιτητών
Lauren PetersonSusan,Knippenberg,Wesley Terpstra,Tori Tinsley, Krista Clark, Alex White.
Damien Bool, Thomas Cox, Grace Mathis , Susan Le, Iris Somera, Neha Shivathaya , Darey Green, Brandon Nelson, Wai Ko, Christiana Boutros, Alex Barnet, Leanne Noh, Frances Sentina, Aurelia Hortle, Aimee Stuart, Isabella Zulli, Hannah Clifton, Eleanor Gibson, Melissada Silva, Charlotte Baillie, Fei Wang, Chugiao Sha, Qian Zhang,
plastic11 002 plastic11 003 plastic11 004 plastic11 005 plastic11 008 plastic11 009 plastic11 010 plastic11 012 plastic11 016 plastic11 017 plastic11 020 plastic11 024 plastic11 025 plastic11 027 plastic11 028 plastic11 030 plastic11 031 plastic11 033 plastic11 034
Αναδημοσιευση απο : http://kefalonianews.gr/plastic11 038

Υδρογονάνθρακες στα “μέρη” μας – Ανάπτυξη ή Καταστροφή;


Υδρογονάνθρακες στο Ιόνιο
Υδρογονάνθρακες στο Ιόνιο
Διχάζονται οι απόψεις αναφορικά με την εξόρυξη των πετρελαίων και του φυσικού αερίου στο Ιόνιο. Κυρίως, διότι το δίλλημα που τίθεται είναι εάν πρόκειται για υδρογονάνθρακες της ανάπτυξης ή της καταστροφής.
Η Κυβέρνηση προωθεί διαδικασίες για το διαγωνισμό και την ανάδοχο πετρελαϊκή εταιρεία που θα έχει αναδειχθεί μέχρι τον Μάρτιο του 2015. Θα ακολουθήσει ένα τρίμηνο τουλάχιστον για την αξιολόγηση των προσφορών και στα μέσα της επόμενης χρονιάς αναμένεται να πιάσουν δουλειά τα γεωτρύπανα.
Το ενδιαφέρον αποδίδεται στις ισχυρές ενδείξεις για ύπαρξη κοιτασμάτων, με βάση τις σεισμικές έρευνες που προηγήθηκαν και αφετέρου στη συνέπεια που έχει επιδείξει ως τώρα το ελληνικό Δημόσιο ως προς την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων αλλά και στην επείγουσα ανάγκη της ΕΕ για απεξάρτηση από εισαγωγές ενεργειακών πρώτων υλών.
Τις ενστάσεις και διαφωνίες τους για τους κινδύνους που κρύβονται πίσω από τις έρευνες και τον καθορισμό των οικοπέδων εξόρυξης υδρογονανθράκων έχουν καταθέσει ανοιχτά προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος, οι δήμαρχοι του Ιονίου. Παράλληλα, τόσο ο απερχόμενος Περιφερειάρχης όσο και ο νεοεκλεγέντας έχουν διαφορετικές απόψεις για το καυτό θέμα.
Ο κ. Σπύρου εκτιμά ότι δεν είναι στο χέρι του να αλλάξει την κατάσταση και συνεπώς η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων θα πρέπει να πάρει όσο το δυνατόν περισσότερα χρήματα από την εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων.
Σύμφωνα με την εισήγησή του Περιφερειάρχη, προβλέπεται ο ανάδοχος εξόρυξης και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων να υπόκειται σε ειδικό φόρο εισοδήματος με συντελεστή 20%, καθώς και σε περιφερειακό φόρο με συντελεστή 5%. Ουσιαστικά, λοιπόν, η Περιφέρεια ζητά αυτό που της αναλογεί και θα ασκηθεί πίεση προς κάθε κατεύθυνση, προκειμένου να το πάρει. Βέβαια μπορεί το ποσοστό να θεωρείται μικρό αλλά υπάρχει το ενδεχόμενο αντί να αυξηθεί να μειωθεί περεταίρω.
Σε ότι αφορά την υπόθεση της εξόρυξης των υδρογονανθράκων στα νερά του Ιονίου, ο συνδυασμός ΑΝΑΣΑ του κ. Γαλιατσάτου έχει δεσμευθεί, λόγω της πολύ μεγάλης σημασίας της για το περιβάλλον και την οικονομία, να επανατοποθετηθεί με βασική φιλοσοφία την προστασία του περιβάλλοντος και των κατοίκων του Ιονίου, βάζοντας τον άνθρωπο πάνω από τα κέρδη.
Οι Οικολόγοι πράσινοι από κοινού με άλλες περιβαλλοντικές Οργανώσεις καλούν την κυβέρνηση και τους εμπλεκόμενους Φορείς να πάρουν θέση για το πως μπορεί να αποφευχθεί μια ενδεχόμενη περιβαλλοντική μόλυνση από την Κέρκυρα μέχρι τα Στροφάδια.
Όλοι τους δεν φάνηκαν να πείθονται ότι θα ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία του περιβάλλοντος και ότι η εκμετάλλευση του ορυκτού πλούτου θα γίνει με τέτοιο τρόπο, ώστε να συμβάλλει στην ανάπτυξη της περιοχής, χωρίς να πληγεί ο τουρισμός.
Στο κάδρο της συζήτησης και η ανάγκη των ασφαλιστικών δικλείδων για τον τουρισμό και κυρίως θεώρησαν αδιανόητη τη μετατροπή των Ιόνιων Νησιών από τουριστική βιομηχανία σε πετρελαϊκό εργοτάξιο.
Ζήτησαν εγγυήσεις για τις ενέργειες που έχουν γίνει για την πρόληψη ατυχημάτων (πχ ενδεχόμενη ενεργοποίηση κάποιου σεισμικού ρήγματος) καθώς και την αναγκαιότητα της απόδοσης μέρους των εσόδων ώστε να αξιοποιηθούν σε έργα ανάπτυξης προς όφελος των πολιτών.
Παρόλο που όλοι εξέφρασαν τις ανησυχίες τους, ουδείς έθιξε θέμα για το άνοιγμα νέων θέσεων εργασίας (που προβλέπονται άλλωστε από τους όρους τέτοιου είδους συμβάσεων) για τους κατοίκους του Ιονίου, οι οποίες θα μπορούσαν έστω και παροδικά να μειώσουν τους δείκτες ανεργίας.
Πηγή άρθρου: imerazante.gr
- See more at: http://www.kefaloniatoday.com/arthra-apopsis/idrogonanthrakes-sta-meri-mas-anaptixi-katastrofi-97911.html#sthash.JJQBDFPC.dpuf