Τρίτη 27 Σεπτεμβρίου 2016

ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΗΚΑΝ ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΤΗ VILLA ΡΟΔΟΠΗ



Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκαν στη Σύγχρονη Πινακοθήκη Villa Ροδόπη στο Αργοστόλι, οι πολιτιστικές εκδηλώσεις και εκθέσεις στα πλαίσια της εικαστικής έκθεσης «16 ΧΡΟΝΙΑ ΑΙΣΘΗΤΙΚΕΣ ΥΠΟΘΗΚΕΣ» του ζωγράφου, λογοτέχνη, θεωρητικού τέχνης Κώστα Ευαγγελάτου.
Στη Villa Ροδόπη από αρχές Ιουνίου μέχρι τις 24 Σεπτεμβρίου έγιναν ξεναγήσεις μαθητών σχολείων, βιβλιοπαρουσιάσεις, μουσικές και θεατρικές performance, εικαστικές εκθέσεις και δρώμενα που κυριολεκτικά εντυπωσίασαν τους πολλούς συμμετέχοντες και φιλότεχνους, ντόπιους και ξένους, που τα παρακολούθησαν.
Την καταληκτήρια βραδιά ο Κώστας Ευαγγελάτος ευχαρίστησε θερμά όλους τους συνεργάτες του, τους καλλιτέχνες, φίλους, υποστηρικτές και συμπολίτες του για την ενθουσιώδη κοινωνική απήχηση του ανεξάρτητου εγχειρήματος του στη γενέθλια πόλη και στους διαμορφωμένους εκθεσιακούς χώρους και τον κήπο του πατρικού του σπιτιού στην παλιά γειτονιά της Ανάληψης.
Στη συνέχεια έκανε ξενάγηση σε ορισμένα από τα νεότερα αποκτήματα της συλλογής του, με επιλεγμένα έργα σύγχρονων Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, που έχουν προσφερθεί ευγενικά και με εμπιστοσύνη, για την εκπαιδευτική διάσταση που έχει η μόνιμη συλλογή έργων και εκδόσεων της Villa Ροδόπη.
Εκπροσωπήθηκαν με έργα τους οι εικαστικοί: ΚΩΣΤΑΣ ΑΓΓΕΛΑΚΗΣ, ΜΙΧΑΗΛ ΑΓΓΕΛΑΚΗΣ, ΡΕΝΑ ΑΝΟΥΣΗ-ΗΛΙΑ, ΘΕΜΟΣ ΑΥΓΕΡΙΝΟΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ, ΤΑΚΗΣ ΒΕΚΟΠΟΥΛΟΣ, ΧΡΥΣΑ ΒΕΡΓΗ, CHRYSA (ΒΑΡΔΕΑ), SUGAR BONGARD, ΒΟΥΛΑ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΥ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΔΕΛΛΑΠΟΡΤΑ, KARYNE DUNBAR, ΚΩΣΤΑΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ, ΠΕΤΡΟΣ ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΣ, ΒΑΣΩ ΚΑΤΡΑΚΗ, ΚΩΣΤΑΣ ΚΛΟΥΒΑΤΟΣ, ΑΡΙΑ ΚΟΜΙΑΝΟΥ, ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΒΔΑΣ, ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΛΑΓΑΝΑ, ΓΙΟΥΛΙΚΑ ΛΑΚΕΡΙΔΟΥ, ΗΛΙΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ-ΘΕΟΦΙΛΙΔΟΥ, ΕΛΒΙΡΑ ΛΙΓΝΟΥ, ΤΑΚΗΣ ΛΟΥΚΑΤΟΣ, ΒΑΣΩ ΜΑΡΑΛΙΟΥ, ΤΖΕΝΗ ΜΑΡΚΑΚΗ, ΜΑΡΙΑ ΜΑΤΑΛΑ, ΤΖΕΝΝΥ ΠΑΠΑΔΑΚΗ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΗΛΙΩΝΗΣ, ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΜΟΡΡΕΣ, ΜΑΙΡΗ ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΝΗ, RAMADAN MARGJOKA, ΠΑΥΛΟΣ ΜΟΣΧΙΔΗΣ, ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΜΟΣΧΟΥ, ΕΛΕΝΗ ΝΤΙΝΙΑ-ΜΠΟΥΝΤΑΛΗ, ILONA NOVGORODOVA, ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΛΛΑΝΤΖΑΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΑΣΠΑΣΙΑ ΠΑΠΑΔΟΠΕΡΑΚΗ, ΕΥΑ ΠΕΛΕΚΙΔΟΥ, ΠΑΡΙΣ ΠΡΕΚΑΣ, ΜΕΡΟΠΗ ΠΡΕΚΑ, FRANCK RETTORE, ΦΑΝΗΣ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΡΔΗΣ, ΛΙΑ ΣΒΩΚΟΥ, ΕΛΕΝΗ ΣΕΡΡΑ-ΧΕΡΜΑΝ, ΣΠΥΡΟΣ ΣΟΥΡΤΖΙΝΟΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΤΟΥΠΑΘΗΣ, PAT SWAIN, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΗΝΙΑΚΟΣ, NICK TZANOFF, ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΦΩΚΑ, ΠΟΠΗ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗ, ΕΛΕΝΗ ΧΑΤΖΗΠΟΥΛΙΔΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΙΟΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΨΩΜΟΔΟΤΗΣ κ.α.

Τετάρτη 14 Σεπτεμβρίου 2016

Ιστορίες πάθους με παλιά ιστιοπλοϊκά. Απο τη ΛΙΝΑ ΓΙΑΝΝΑΡΟΥ εφημεριδα "Καθημερινη".


Μπορεί ο 3ος Διεθνής Αγώνας Κλασικών και Παραδοσιακών Σκαφών «Corfu Classic Yacht Race 2016» να μην πραγματοποιήθηκε το περασμένο Σαββατοκύριακο στην Κέρκυρα γιατί αέρας δεν φύσηξε, αλλά η διοργάνωση στέφθηκε με επιτυχία. Τα πληρώματα των 28 σκαφών από διάφορες χώρες, που έδωσαν ραντεβού στον όμιλο της Κέρκυρας, απόλαυσαν με την καρδιά τους την προετοιμασία, τα πάρτι, ενώ ατελείωτες ήταν οι ιστορίες πάθους των ιδιοκτητών με τα παλιά ξύλινα σκάφη, τα περισσότερα ανακατασκευασμένα, που μοιάζουν να αντιδρούν σαν... άνθρωποι.

Ο Γιάννης Μαρουλάκης λέει ότι μια φορά τον τιμώρησε επειδή έλειψε για ολιγοήμερες διακοπές. «Την είχα αφήσει εδώ και όταν γύρισα με πέταξε από τη σκάλα». Πήγε να ανεβεί και, τσουπ, παραπατά και πέφτει. «Δεν είναι τυχαίο», λέει. «Μου κρατούσε μούτρα». Αυτά έχουν οι έρωτες – και αυτός του κ. Μαρουλάκη, προέδρου του Ιστιοπλοϊκού Ομίλου Κέρκυρας, με την «Alexandra» του κρατά από το ’13 και είναι θυελλώδης.

Μην πούμε ψέματα, κι εμείς αργήσαμε να καταλάβουμε ότι δεν μιλούσαμε για γυναίκα αλλά για σκάφος. Αλλά τι σκάφος. Είχε ναυπηγηθεί το ’65 στο Ρίμινι της Ιταλίας από τον Francesco Nanni, που της χάρισε το όνομα της γυναίκας του, είχαν κάνει μαζί εννέα φορές τον διάπλου του Ατλαντικού, μία φορά μάλιστα στις Βερμούδες κινδύνεψαν σοβαρά. Κάποια στιγμή όμως ο ιδιοκτήτης της, μεγάλος πια, την εγκατέλειψε στην Κέρκυρα να βρει την τύχη της. Εκεί τη γνώρισε ο Γιάννης, που φρόντισε να της αποκαταστήσει τις πληγές και να την επαναφέρει στην αρχική της ομορφιά. Είναι γεμάτος τέτοιες ιστορίες ο κόσμος της κλασικής ιστιοπλοΐας, των ξύλινων σκαριών και των ιδιοκτητών τους που τραβούν μαζί πορεία. Βουτήξαμε λίγο σε αυτόν το περασμένο Σαββατοκύριακο στην Κέρκυρα, με αφορμή τον 3ο Διεθνή Αγώνα Κλασικών και Παραδοσιακών Σκαφών «Corfu Classic Yacht Race 2016».

Ο αγώνας δεν έγινε τελικά ποτέ, αφού ο αέρας δεν μας έκανε τη χάρη να φυσήξει στα πανιά μας, ούτε το Σάββατο ούτε την Κυριακή, αλλά η διοργάνωση στέφθηκε με επιτυχία. Αλλωστε, τα πληρώματα των 28 σκαφών από διάφορες χώρες που έδωσαν ραντεβού στον Ομιλο της Κέρκυρας γνωρίζουν ότι πολλά μπορούν να ελέγξουν, όχι όμως και τον άνεμο. Και απόλαυσαν με την καρδιά τους τα τρία πάρτι που έστησαν οι διοργανωτές. Οπως είπε χαριτολογώντας και ο πρόεδρος Επιτροπής Αγώνων Αντώνης Ασημάκος, «ως γνωστόν, η Αεροπορία βομβαρδίζει, το Πεζικό κάνει την κατάληψη αλλά το Ναυτικό την καλύτερη δεξίωση».

Μυστήρια σχέση

Επιχειρώντας να εξηγήσει τη μυστήρια σχέση που αναπτύσσεται στην παραδοσιακή ιστιοπλοΐα μεταξύ σκάφους και ιδιοκτήτη, ο Βρετανός Guy Venables διηγήθηκε το εξής: «Είχα κάποια στιγμή αποφασίσει να αγοράσω το δικό μου σκάφος. Βρήκα ένα πολύ όμορφο σκαρί που είχε βγάλει προς πώληση ένας Γάλλος. Είχαμε συμφωνήσει στην τιμή, όταν με ρώτησε: “Πού θα την βγάλεις στο νερό;”. “Στην Αγγλία”, του λέω. “Α συγγνώμη δεν γίνεται. Δεν θα της αρέσει η Αγγλία”». Ο Guy βρέθηκε στην Κέρκυρα ως πλήρωμα του πανέμορφου «Pandora», πιστού αντιγράφου σκάφους του 17ου αιώνα.

Οταν πριν από πολλά χρόνια ο Ρώσος ιδιοκτήτης της (σ.σ. τα ιστιοπλοϊκά είναι πάντα θηλυκού γένους) βρέθηκε δολοφονημένος στο Παρίσι, το πλήρωμά του πήγε στη Γένοβα, όπου ήταν αραγμένη η «Pandora» για να «γδύσει» το εσωτερικό της και να το πουλήσει, αφήνοντάς τη να βουλιάξει στο λιμάνι. Την ανέσυρε τη δεκαετία του ‘80 ένας Ιταλός και την ανακατασκεύασε. Στο συνεργείο του ήταν και ο 15χρονος Λούκα, ο οποίος ποτέ δεν την ξέχασε. Την αγόρασε πριν από λίγα χρόνια και τη μετέτρεψε σε σχολείο ναυτοσύνης. Η «Pandora» πλέει καθημερινά με πλήρωμα παιδιά 6-16 ετών που μαθαίνουν παραδοσιακή ιστιοπλοΐα, αλλά κυρίως πώς να συνεργάζονται σαν ομάδα.

Η διήμερη παρέλαση των μοναδικών σκαφών, με ανοιγμένα τα πανιά παρά τη νηνεμία, προσέλκυσε το ενδιαφέρον ακόμη και των ιδιοκτητών καϊκιών. «Είμαστε πολύ χαρούμενοι γιατί ιδιοκτήτες κερκυραϊκών καϊκιών ήρθαν και μας ζήτησαν να τους βοηθήσουμε να φτιάξουν ξανά πανιά, τα οποία είχαν καταργήσει εδώ και χρόνια» λέει στην «Κ» η Αμαλία Κανελλοπούλου, από την οργανωτική επιτροπή των αγώνων.

«Υπάρχουν πολλά τουριστικά σκάφη που είναι πραγματικά διαμάντια αλλά που οι ιδιοκτήτες τους δεν το γνωρίζουν». Είναι χαρακτηριστικό ότι η «Διώνη», ένα από τα σκάφη που έκλεψε την καρδιά του κοινού, βρέθηκε από τον ιδιοκτήτη της κ. Σωτήρη Βλάχο, ιδρυτή του Ιστιοπλοϊκού Ομίλου Κέρκυρας, εγκαταλελειμμένη σε αποθήκη. «Σαπάκι» την έλεγαν οι ντόπιοι. «Η κλασική ιστιοπλοΐα είναι για εραστές», λέει η Αμαλία. «Θέλει να πηγαίνεις περισσότερο με τις ανάγκες του σκάφους παρά με τις δικές σου. Να το ακούς».

Αναδημοσιευση απο την εφημεριδα " ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ " ,14 Σεπτεμβρίου 2016

Έντυπη

Κυριακή 11 Σεπτεμβρίου 2016

Αν σου συμβαίνουν αυτά, τότε είσαι… Κεφαλλονίτης!



Δεν είναι πολλές μέρες που έφθασε στο site της «Εφημερίδας των Κεφαλλήνων» από τον αγαπημένο φίλο κ. Μαρίνο Χιόνη ένα άρθρο με τίτλο: «Αν σου συμβαίνουν αυτά, τότε είσαι … Έλληνας».
Άρπαξα την ιδέα και σκέφθηκα: «Γιατί να μην στελιάσω κι εγώ ένα για τους Κεφαλλονίτες που στο κάτω κάτω έχουμε ουκ ολίγες μοναδικότητες»;
Ε … λοιπόν. Να το!
Κεφαλλονίτης είσαι όταν:
• Νομίζεις ότι ανήκεις σε μια ιδιαίτερη φυλή, σε έναν άλλο λαό. Ανήκεις σε μια ράτσα μοναδική που δεν ταυτίζεται με καμμία άλλη στον κόσμο.
• Γενιές και γενιές προγόνων σου επιμένουν να μένουν στον τόπο παρόλο που παραμονεύει ο Εγκέλαδος στο γεμάτο μυστήρια υπέδαφος. Κι όσες φορές ισοπέδωσε τα υπάρχοντά τους και τη ζωή τους μαζί, αυτοί όλο και περισσότερο πείσμωναν, αγωνίζονταν, ανάσταιναν κι ανασταίνονταν από τα ερείπια.
• Όλοι ξέρουν πως η Κεφαλλονιά είναι αυτή: εκεί, στη μέση του Ιόνιου Πελάγους κι έχει στο βορρά τη Λευκάδα, ανατολικά της την Ιθάκη, τις Εχινάδες και τον ελλαδικό κορμό, δυτικά –κάπου στο βάθος- την Ιταλία και στο νότο τη Ζάκυνθο. Εσύ όμως ξέρεις πως τούτη είναι μόνο η Μητροπολιτική Κεφαλλονιά. Η Κεφαλλονιά έχει ξεχειλίσει. Είναι πέρα μακριά κι είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτή που νομίζουν όλοι οι άλλοι. Είναι η ασύνορη Κεφαλλονιά τση Διασποράς.
• Λες και ξαναλές πως διεθνείς στατιστικές φέρνουν το νησί σου πρώτο –βάσει πληθυσμού- σε «παραγωγή» ανθρώπων της επιστήμης, του πνεύματος, της τέχνης και του λόγου.
• Όποια πέτρα κι αν σηκώσεις, όπου κι αν ταξιδέψεις θα βρεις τουλάχιστον έναν συμπατριώτη σου –συνήθως- πετυχημένο, όποιο επάγγελμα κι αν κάνει. Σκοπός της ζωής του είναι η επιστροφή στις «άγιες πέτρες που κουνιούνται» και μαγική λέξη του ο ΝΟΣΤΟΣ.
• Σε όποιο μέρος πάς κι ακούσεις «Ε… Μεμά, ε… ορέ Μάκηηη… », γυρίζεις να δεις ποιος σε φωνάζει, κι ας είναι το όνομά σου … σιόρα Πιερουτζέτα.
• Ξέρεις πως είσαι «πολυσπόρι» -ε, τόσους κατακτητές που είχες πάνω από 750 χρόνια, τι να κάνανε κι οι νιές οι χήρες;-. Είσαι και «διαολόσπορος». Φουσκώνεις ολόκληρος από περηφάνεια σαν λες πως «Ο διάολος έκανε τρία παιδιά. Το ’να τ’ άφησε στην Κρήτη, τ’ άλλο στη Μάνη και το τρίτο στην Κεφαλλονιά. Επειδή όμως ο τόπος τ’ άρεσε έκατσε κι ο ίδιος».
• Ο Θεός όμως, βλέποντας πως του θρονιάστηκε πατέρας και γιός στο νησί, αποφάσισε κι έστειλε Προστάτη Άγιο που θεραπεύει δαιμονισμένους.
• Εκειό το «αλαφρύ» «Μά τον Άγιο» (εν. Γεράσιμο) το ’χεις ψωμοτύρι – οι περισσότεροι όρκοι άλλωστε είναι «δεμένοι» μαζί Του-. Κι όσο για τις βλαστήμιες… πλημμύρα τση Βενετιάς. Άλλωστε, το λένε κι οι κανταδόροι μας: «Όλη μέρα βλαστημάμε και το βράδυ τραγουδάμε». Όταν όμως ακούσεις τον διπλανό σου –που δεν είναι από τον ίδιο τόπο με σένα- να ξεστομίζει όρκους και βλαστήμιες που να περιέχουν έστω τη λέξη «Άγιος» (χωρίς ούτε καν να υπάρχει ο προσδιορισμός -«Γεράσιμος»)… ουαί κι αλλοίμονο του. Κάλλιο φόντο λόντο που ‘χε το θράσος και τη ξεδιαντροπιά να πιάσει στο στόμα του τον ΔΙΚΟ ΣΟΥ Άγιο, Αυτόν που, όταν με πίστη ανάβεις το κερί σου στη μικρή εκκλησιά Του, σε πιάνει δέος και σου κόβονται τα γόνατα, Αυτόν που πάντα καλείς να έρθει αρωγός σου γιατί είναι ο Προστάτης σου.
• Παρόλο που απεχθάνεσαι τις «κατάρες», ξεπετιώνται -άγνωστο πώς- αυτόματα από μέσα σου πού και πού, και είναι του τύπου: «Οπού να μη δουρίσει», «οπού ο κόριζας να βγάλει γραμπαούνι μέσαθέ του και να κουρλαθεί», «οπού να φάει σούζουμους και μουταλιασμένους μπουρθακλάδες με ρομπαρμπαρίνο και να ντον εύρει μπουνέλλο», κ.ο.κ. (κοινώς, ό,τι σού ’ρθει στην άκρη της γλώσσας εκείνη την ώρα. Αν τώρα, ο διπλανός σου απευθυνόμενος σε σένα, σου πει έστω κι μια φράση τέτοιου είδους κι εσύ τον κοιτάξεις με ματιά που φανερώνει άγνοια ή πεις ευγενικά «Ευχαριστώ», τότε δεν έχεις καμμιά σχέση με την Κεφαλλονιά. Και φυσικά δεν προβλέπεται δια παντός να αποκτήσεις).
• Μπορείς άνετα να κατανοήσεις τον κύριο που λέει: «Μπα γιέ, μπα γιέ. Θα μ’ εύρει κόλπο φουλμινάντε με το μπεμπεούρι εδεπά. Ούρδου βωρέ. Γάνιασα να το ρεπομπάρω». Ξέρεις τι είναι ο «κουλόζος», το «ριφόρτσο» και το «μπατίκι». Γνωρίζεις όταν «ταρδίρεις» κι όταν «κιουκιουρίζεις» τι κάνεις ακριβώς, όταν «χλεμπονιάζεις» κι όταν «κλαπάρεις» τι παθαίνεις.
• Σε πιάνει το γλυκί σου όταν ο μανάβης αρνείται πως έχει μέσπολες, κάβολε, περσίμουλο και μορόπουλα ενώ τα βλέπεις φαρδιά πλατιά μπροστά στα μάτια σου. Και μάλιστα μπόλικα.
• Η προνόννα σου μαζί με τη μπαολίνα, τσι αμπαρέ καλικότες, τσι σοτανέλλες και τη σοταμπάρκα, είχε στα προικιά της μια κλανιόρα και ένα αναπαψόλι –ήτανε αρκόντισσα βλέπεις-.
• Όταν σε ρωτάνε ποια ήταν τα βαφτιστικά των προγόνων σου ποτέ δεν τα ξέρεις. Αντ’ αυτών λες πως τον νόννο σου τον έλεγαν Άμπωσον και ήταν γιός του Κούδα και τση Μπούρλας. Τον μπάρμπα σου, γιό του Μόνε και τση Σάλιας, τον φώναζαν Ρουπανέλο. Η θειά σου η Παούρα ήταν κόρη του Μπονμαρσέ και τση Βερβελίθρας. Η νόννα σου απ’ τη μάνα σου ήταν η Μπατάγια θυγατέρα του Πορτοθούρη και τση Τσαρλαδώραινας. Κι η νόννα σου απ΄τον σιορ-πάρη σου λεγόταν Πίργια και ήταν κόρη του Μουζοντούρη και τση Θεοξούρας απ΄την Κολομπία. (Εδώ πάντα δημιουργείται σύγχυση. Όχι. Δεν έχει πρωτεύουσα την Μπογκοτά. Αλλά το Ληξούριον). Κι εδώ που τα λέμε, εσένα σε λένε Λιγκόνη και είσαι γιός του Κουκούδη και τση Βδέλλας. Αλλά το κρύβεις επιμελώς πίσω από το βαφτιστικό σου, ενώ το επώνυμό σου έχει -κατά κύριο λόγο- κατάληξη -άτος.
• Το στέρνο σου διπλασιάζεται από περηφάνεια επαναλαμβάνοντας ότι η Corriere della sera αναφερόμενη στον τόπο σου έγραψε πως «είναι ένα νησί όπου η ‘τρέλα’ είναι συνηθισμένο φαινόμενο».
• Όταν καλείς τους φίλους σου να τους κάνεις το τραπέζι, τους προσφέρεις κρεατόπιτα με φύλλο που έχεις ανοίξει με τα χεράκια σου με ρομπόλα και λάδι. Την πίτα τη συνοδεύετε με φέτα και ξεροτύρι, πίνετε βοστυλίδι και τσαούσι, μετά τρατάρεστε μπουτίνο και παστοκύδωνο και στο τέλος κλείνετε με ροσόλι τριαντάφυλλο.
• Δεν σε ξαφνιάζει το γεγονός ότι πριν πολλά πολλά χρόνια κάποιος συμπατριώτης σου, μούτσος που ναυάγησε στο Σιάμ, έγινε Αντιβασιλιάς και τον προσκυνούσαν σαν Θεό. Το θεωρείς μάλιστα πολύ φυσικό για τη ράτσα σου.
• Επίσης, είναι οικείο για σένα και μάλιστα καμαρώνεις πως στο νησί σου υπήρξε ένας παπάς που τα δώδεκα ευαγγέλια τα έβγαλε δεκατρία. –Κι αυτό απόλυτα κατανοητό-.
• Όταν νευριάζεις πολύ, περνάς ασυναίσθητα τον δεξιό σου αντίχειρα ανάμεσα στον δείκτη και στον παράμεσο, ξεντώνεις το χέρι σου προς τον αίτιο του «κακού» και λες: «Ορέ πάρτα». (Βλ. Φάσκελο μονό ξεμυτιστό. Υπάρχει και το διπλό ξεμυτιστό, αλλά συνήθως θέλει υποβοήθηση. Δηλαδή, «πλέκεις» το μονό ξεμυτιστό και επιπλέον, για να ενισχύσεις το αποτέλεσμα, περνάς τον μικρό ανάμεσα σε παράμεσο και μέσο –κι εδώ ακριβώς έρχεται η αρωγή από το άλλο χέρι, εκτός κι αν, δώσε δώσε καβαλικεύει το δάχτυλο μόνο του. Επειδή όμως δεν σε διακρίνει τέτοια ευλυγισία, προτιμάς πάντα το μονό ξεμυτιστό και «καθαρίζεις» γρήγορα, εύκολα, άμεσα, αποτελεσματικά).
Προσοχή: Η μούντζα με όλα τα δάκτυλα ανοιχτά είναι ελληνική συνήθεια.
• Αν ΟΛΑ τα παραπάνω σού συμβαίνουν, τότε είσαι Κεφαλλονίτης. Βεβαιωμένο. Τέλος. Αν όμως τούτο ΄δω δεν σου φτάνει, τότε λοιπόν:
Αν θέλεις την ανεξαρτησία σου και νομίζεις πως ο τόπος σου είναι άλλη επικράτεια γιατί σε χωρίζει απ΄την πρωτεύουσα του νησιού «τρικυμιώδης θάλασσα τριών μιλίων»,
Αν πιστεύεις πως το Αργοστόλι είναι «στη λάκα» και το πλακώνει ο όγκος του Αίνου, κι οι ‘Ργοστολιώτες είναι «μουντοί και μουζοντούροι»,
Αν κορδώνεσαι για τον Ανδρέα Λασκαράτο –κι ας είναι θαμμένος, κατόπιν επιθυμίας του, στην πρωτεύουσα-,
Αν νομίζεις πως ζεις στο Πίκολο Παρίσι γιατί το «ποτάμι» που το διασχίζει επιμένεις να το αποκαλείς «Σηκουάνα»,
Αν θεωρείς πως η πόλη σου είναι η Αιώνια Πολιτιστική Πρωτεύουσα τουλάχιστον της Ευρώπης ολόκληρης,
Αν για να εισέλθει ακόμα και Κεφαλλονίτης στην ανεξάρτητη επικράτειά σου απαιτείται «διαβατήριο»,
Αν προσπαθείς με το άστε ντούε να πείσεις τον οποιοδήποτε πως έχει ρίζες από τον τόπο σου –έστω επειδή μια προννόνα τού προννόνου του «έκλεισε το βέντουλο» με έναν απ’ τα Κουράτα-,
Αν αποφάσισαν οι προ-προ-πρόγονοί σου να βομβαρδίσουν την πρωτεύουσα γιατί δεν έγινε η δική τους πρώτη πόλη του νησιού,
Αν πιστεύεις πως οι αρκόντοι γεννιούνται μόνον στο «Όγδοο Επτάνησο»,
Αν το πείραγμα κι η σάτιρα κυλούν στο αίμα σου πυρετωδώς και σε πνίγουν αν δεν τα «εξαπολύσεις» -φυσικά και μόνον εναντίον των ‘Ργοστολιωτών,
Αν βιώνεις το καλύτερο καρναβάλι,
ε… τότε είσαι Ληξουριώτης.
Ευρυδίκη Λειβαδά 
Υ.Γ. Παρακαλώ οι αντιρρήσεις ή οι προσθήκες στο mail της ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ ΤΩΝ ΚΕΦΑΛΛΗΝΩΝ (info [at] odusseia [dot] gr, news [at] odusseia [dot] gr).

Αναδημοσιευση απο : https://www.kefaloniatoday.com/kefalonitika/afieromata/sou-simvenoun-afta-tote-ise-kefallonitis-90136.html                   
http://sppantelios.blogspot.gr/

Στην «Πλατεία τση Καμπάνας»…


Θυμάμαι γύρω στο ΄80, τη θέση που είχε το μνημείο της Καμπάνας, στην κεφαλλονίτικη μυθολογία μου. Ένα ιστορικό μνημείο, που γνώρισα από τις αφηγήσεις των παλιών, και το οποίο για κάποια χρόνια ήταν γιαπί. Έστω κι έτσι, τότε, αποτελούσε αναπόσπαστο σημείο της πόλης,  συνδεδεμένο, τόσο με την ιστορική μνήμη, όσο και με την καθημερινότητα. Αργότερα, ολοκληρώθηκε η οικοδόμησή του, παίρνοντας την σημερινή του μορφή. 
Το ρολόι της Καμπάνας, όσο και η αντίστοιχη ομώνυμη πλατεία, συνδέεται με την περίοδο της Ενετοκρατίας και τηςΑγγλοκρατίας  και βρίσκεται προς το τέλος του Λιθοστρώτου, που τότε ονομαζόταν οδός Κρανίων. Υπολογίζεται ότι κατασκευάστηκε γύρω στο 1790, ο «Πύργος του Ωρολογίου», σχεδόν τρεις ορόφους πιο ψηλά από τα υπόλοιπα κτήρια της πόλης. Η πλατεία τότε ονομαζόταν Πλατεία του Αγίου Μάρκου και η καμπάνα του ρολογιού και ο χαρακτηριστικός ήχος της, έδωσαν τελικά στον πύργο και σε ολόκληρη την πλατεία την ονομασία που διατηρούν ως και σήμερα: «Πλατεία και Πύργος Καμπάνας».
λιθ
Το 1797, η πλατεία του Αγίου Μάρκου, μετονομάσθη σε Πλατεία Ελευθερίας, όταν οι Γάλλοι Δημοκρατικοί, μεταλαμπάδευσαν στον νησί το πνεύμα και τις ιδέες της Γαλλικής Επανάστασης και σε τούτη την πλατεία κάηκε το Χρυσό Βιβλίο των Ευγενών της Κεφαλλονιάς (Libro d’oro), ενώ φυτεύτηκε το Δένδρο της Ελευθερίας. «Το δέντρο αυτό τη Ελευθερίας στη Σπιανάδα- σύμβολο της κατάλυσης της Βενετσιάνικης κυριαρχίας και της ανακήρυξης της Δημοκρατίας, κατά την εμφύτευσή του ευλογήθηκε από τον τότε Αρχιεπίσκοπο Κεφαλλονιάς και Ζακύνθου Ιωαννίνιο Άννινο. Τα πλήθη χόρευαν, ζητοκραύγαζαν και τραγουδούσαν τη Μασσαλιώτιδα και έκαιγαν τη λεγόμενη “Χρυσή Βίβλο”. Ανάρτησαν γύρω από το δέντρο επιγραφές στις οποίες τονιζόταν ότι, η αγάπη προς την πατρίδα και το μίσος στα προνόμια είναι οι βάσεις της Δημοκρατίας και, η Ενότητα και Αδελφοσύνη όλων των πολιτών είναι η δύναμη της Δημοκρατίας»(Σπύρος Λουκάτος, ιστορικός , στην Εφημερίδα των Κεφαλλήνων ΟΔΥΣΣΕΙΑ). Μα από τότε, μέχρι τη σύγχρονη εποχή, σαν η ιστορική μοίρα να ταύτισε την πλατεία τση Καμπάνας ως τόπο αντίστασης, σημειώθηκαν, πολλές άλλες εθνικοαντιστασιακές πράξεις και εκδηλώσεις, για τις οποίες θα γίνει αναφορά σε προσεχή μας ανάρτηση.
plateia-kai-purgos-kampanas-3
Η καμπάνα του ρολογιού χτυπούσε τις ώρες και τα ημίωρα και καθόριζε την αρχή και την λήξη κάθε δραστηριότητας στην πόλη την εποχή που λίγοι πολίτες είχαν δικό τους ρολόι. Η καμπάνα ανάγγειλε και τα μεγάλα χαρμόσυνα γεγονότα (π.χ. εθνικές και εκλογικές νίκες), ενώ μαρτυρείται πως κάποιες φορές έσπασε από τον ενθουσιασμό αυτών που την σήμαιναν καθώς γινόταν ταυτόχρονα το μηχανικό και το ανθρώπινο χτύπημα της καμπάνας. Η κεντρική πύλη του πύργου του ρολογιού μέχρι το1900-1910 ήταν τοξοειδής με εντοιχισμένο ανάγλυφο που αναπαριστούσε δύο χέρια σε χειραψία: επρόκειτο για το μεσαιωνικό έμβλημα της Κεφαλλονιάς, που κοσμούσε όλα τα δημόσια κτήρια της εποχής και είναι το το έμβλημα των μοναχών του Τάγματος του Αγίου Φραγκίσκου της Ασσίζης. Καμπάνα.
Κατά την περίοδο της Αγγλοκρατίας και συγκεκριμένα το 1857, ο Πύργος Καμπάνας υψώθηκε κατά τρία περίπου μέτρα για να δεχθεί καινούριο μηχανισμό τελευταίας τεχνολογίας, κατευθείαν από το Λονδίνο! Ειδικός «χορδιστής» φρόντιζε για την ακριβή λειτουργία του, ενώ μετά την Ένωση των Επτανήσων (1864), την αρμοδιότητα αυτή είχε ειδικός υπάλληλος του Δήμου. Σύμφωνα με τον ιστορικό Σπύρο Λουκάτο, επί Αγγλοκρατίας, η πλατεία της Καμπάνας ήταν τόπος των βασανιστηρίων και μαρτυρίων των αντιστασιακών του νησιού, οι οποίοι τις περισσότερες φορές υφίσταντο δημόσιο μαστίγωμα.
Επίσης,
Στις 12 Αυγούστου του 1953 σημειώθηκε ο καταστροφικός σεισμός και ο πύργος του ρολογιού κατέρρευσε. Όταν7bcd7b473b12bb77fc03795d33aca308ανασύρθηκαν τα ερείπια η καμπάνα βρέθηκε θαμμένη αλλά ακέραιη. Ο Πύργος ανοικοδομήθηκε μέσω εράνου με πρωτοβουλία της Κεφαλονίτισσας Μαριγούλας Αλιβιζάτου, η καμπάνα τοποθετείται  εκ νέου στη θέση της και το1985 το ρολόι λειτούργησε για πρώτη φορά μετά από τον σεισμό.
Σήμερα, την πλατεία τση Καμπάνας, εκτός από τον Πύργο-ρολόι, σηματοδοτούν οι τέσσερις αιωνόβιοι φοίνικες (σχεδόν 150 ετών), αλλά και τα παρακάτω μνημεία:
Στο κέντρο της πλατείας Καμπάνας, υπάρχει η χαρακτηριστική τρόμπα-αντλία αρτεσιανού φρέατος, μια βρύση από την οποία παλαιότερα έτρεχε πόσιμο νερό και χρησιμοποιήθηκε για την ύδρευση μέρους της παλιάς πόλης του Αργοστολίου.
Στην άκρη της πλατείας, υπάρχει γλυπτό μνημείο αφιερωμένο στην Εξέγερση του Πολυτεχνείου, το 1973 κατά της Χούντας των Συνταγματαρχών. Πρόκειται για ορειχάλκινο έργο του Κεφαλονίτη καλλιτέχνη Μεμά Καλογηράτου που στήθηκε εδώ το 2010. Παριστάνει δύο μορφές νέων, ένα αγόρι και ένα κορίτσι, που βρίσκονται πολύ κοντά, δίνοντας το αίσθημα της ενότητας που διακατείχε τους αγωνιστές.
Το 2000, ιδρύθηκε η Κοι.Σ.Π.Ε. «Ρότα» του Δήμου Αργοστολίου, με σκοπό την απασχόληση άνεργων νέων και ΑΜΕΑ. Στεγάστηκε στον Πύργο της Καμπάνας, καταλαμβάνοντας το ισόγειο του κτίσματος. Λειτουργούσε ως παραδοσιακό καφενείο με τοπικά αναψυκτικά και γλυκά και διέθετε πρατήριο πώλησης των παραδοσιακών προϊόντων που παρασκεύαζαν οι εργαζόμενοι του καφενείου. Παράλληλα ήταν ανοικτό στο κοινό που επιθυμούσε να επισκεφτεί το ιστορικό κτίριο και το ρολόι του Πύργου της Καμπάνας.
Το Μάιο του 2013 αποφασίστηκε από το Δήμο Κεφαλλονιάς η διακοπή της λειτουργίας του καφενείου με αιτιολογία τη μη-βιωσιμότητα της κοινωνικής επιχείρησης λόγω συσσώρευσης χρεών. Η υπόθεση απασχόλησε έντονα την τοπική κοινωνία, ενώ κοινοποιήθηκε αναφορά στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο εναντίον του Δήμου, για έλλειψη ευαισθητοποίησης απέναντι σε ΑΜΕΑ. Το Καφενείο παραμένει κλειστό και το κτήριο της Καμπάνας δεν είναι επισκέψιμο.
Δημήτρης Ναπ.Γ


Αναδημοσιευση απο :  https://kefalonitiko.wordpress.com/   του καλου μου φιλου Δημητρη Γιαννατου.

Δευτέρα 5 Σεπτεμβρίου 2016

ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ. 32Η ΧΟΡΩΔΙΑΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ «O ΚΕΦΑΛΟΣ»



Μπαίνοντας στην φθινοπωρινή περίοδο, η Χορωδία και Μαντολινάτα Αργοστολίου διοργανώνει το Σάββατο 24 Σεπτεμβρίου 2016 και ώρα 21:15 στο Δημοτικό Θέατρο Αργοστολίου, την 32η ΧΟΡΩΔΙΑΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ.
Τη μέρα αυτή , μέρα εορτής της πολιούχου της πόλης του Αργοστολιού, θα τραγουδήσουμε πανηγυρικά με την Πολυφωνική Χορωδία Αιγιαλείας του Συλλόγου Κεφαλλήνων και Ιθακησίων Αιγιαλείας και Καλαβρύτων και την Χορωδία ΑΡΜΟΝΙΑ, Καλαμάτας.  Την επόμενη μέρα, Κυριακή 25/9 όλοι θα συμμετέχουμε χορωδιακά στην Ι.Θ. Λειτουργία, στον Ι.Ν. Αγ. Σπυρίδωνος.
Το Δ.Σ. της Χορωδίας και Μαντολινάτας Αργοστολίου

ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΜΕΝΟΣ Ο ΦΕΤΙΝΟΣ ΤΗΛΕΜΑΧΕΙΟΣ ΑΓΩΝΑΣ ΔΡΟΜΟΥ




Σας γνωρίζουμε ότι φέτος, ο ιστορικός Τηλεμάχειος Αγώνας δρόμου, έχει αναβαθμισθεί αγωνιστικά μετά από προσπάθεια των τοπικών κοινοτήτων Πόρου-Σκάλας και της Κ.Ε.ΔΗ.ΚΕ. Συγκεκριμένα, θα υποστηριχθεί με λεωφορείο όπου θα μεταφέρει τους δρομείς από τον τερματισμό στην αφετηρία προκειμένου να επιστρέψουν στα οχηματά τους που θα βρίσκονται στο σημείο της αφετηρίας.
Στους νικητές των κατηγοριών θα δοθεί κύπελλο, ενώ θα διεξαχθούν αγώνες καταλλήλων αποστάσεων για παιδιά όλων των ηλικιών, προνηπίων, νηπίων, δημοτικού, γυμνασίων-λυκείων. Στο τέλος θα προσφερθεί κέρασμα στους δρομείς που προετοίμασαν οι κάτοικοι της περιοχής. Ο αγώνας των ενηλίκων θα ξεκινήσει τις έξι οπότε παρακαλείσθε να προσέλθετε νωρίτερα στην πλατεία της Σκάλας και αφετηρία της διοργάνωσης.
Ο αγώνας αυτός είναι από τους παλαιότερους, ωραιότερους από πλευράς διαδρομής και αρκετά απαιτητικούς δρομικά τόσο λόγω της απόστασης όσο και εξαιτίας του ανισόπεδου της διαδρομής. Σας προσκαλούμε όλους να παραβρεθείτε και να τον στηρίξετε με την παρουσία και την συμμετοχή σας.
Εκ του Συλλόγου Δρομέων Κεφαλονιάς

ΕΝΑΡΞΗ ΕΓΓΡΑΦΩΝ ΣΤΟΝ ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟ ΧΟΡΕΥΤΙΚΟ ΟΜΙΛΟ «ΚΕΦΑΛΛΗΝΕΣ»



Ενημερώνουμε τους νέους φίλους που θέλουν να γνωρίσουν από κοντά τη δραστηριότητα μας, ότι εγγραφές και ενημέρωση για τη νέα χορευτική χρονιά 2016-2017, θα πραγματοποιούνται από Δευτέρα 5/9 έως και Παρασκευή 9/9 και ώρες 19:00 μ.μ. – 21:00μ.μ. στη διεύθυνση: Λεωφόρος Γ. Βεργωτή 124 (Ισόγειο), Αργοστόλι.
Σας καλούμε όλους κοντά μας, γιατί… «Παράδοση δεν είναι η διατήρηση της στάχτης, αλλά η μεταφορά της φλόγας…»
Έναρξη μαθημάτων: Δευτέρα 12 Σεπτεμβρίου.



Δευτέρα 29 Αυγούστου 2016

Μουσείο Λαδιού Διλινάτων Κεφαλονιας ''Το λιτρουβιό της Παναγίας''



ΤΟ ΛΙΤΡΟΥΒΙΟ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ
ΛΙΓΑ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Μοναστηριακό ελαιοτριβείο της Υ.Θ.Λάμιας
Πιστοποιητικό της κοινότητας ΔΙΛΙΝΑΤΩΝ (20 Φεβρουαρίου1940) αναφέρει ότι το μοναστήρι της Υ.Θ.Λάμιας κατέχει ‘’από παλαιοτάτων χρόνων’’ ιπποκίνητο ελαιοτριβείο στην θέση ‘’Βαρτελάτα’’.
Το 1938 η Εκκλησία αγόρασε από τον Δημήτριο και Βασίλειο Βικάτο του Βίκου το οίκημα που στεγάζεται σήμερα .
Την ίδια χρονιά αγοράζονται για τον εκσυγχρονισμό του Ελαιοτριβείου η Ντηζελομηχανή και η μηχανοκίνητη πρέσα από τα Βαλσαμάτα.
Η εκκλησία ενοικίαζε το Λιτρουβιό σε κομπανίες Διλινάδων Λιτρουβιαρέων που με μόχθο πάλευαν για το λαδάκι του κόσμου .
Και θέλουμε να τους μνημονέυσουμε έτσι όπως ήτανε…Με τα νύχια κατάμαυρα από το λιόζουμο και το λιοκόκκι:
Τον Ναπολέοντα Καππάτο, τον Γεράσιμο Γιαννάτο, τον Βασίλη Αντωνάτο,τους αδελφούς Λεωνίδα και Γεράσιμο Γιαννάτο, τον Χαρίλαο Γιαννάτο, τον Βαγγέλη Γιαννάτο, τον Γεράσιμο Βικάτο, τον Μηνά Πεφάνη,τον Γεράσιμο Σουπιωνα(Κουφάκια), τον Γιώργη Σουπιώνα, τον Σπύρο Τζωρτζάτο (Κάρμπενο) και άλλους πολλούς.
Το λιτρουβιό πληρωνόταν κρατώντας το 10% από το παραγόμενο λάδι και έπαιρνε και τον πυρήνα. Οι Λιτρουβιαραίοι δούλευαν από το ξημέρωμα μέχρι τα μεσάνυχτα, και από Οκτώβριο μέχρι τον Γενάρη , ανάλογα την παραγωγή.
Αξέχαστοι παραμένουν οι χοροί που διοργάνωναν έξω από το Λιτρουβιο κατά την καρναβαλικη περίοδο.
«Φέτος οι Λιμοκοντόροι
Με τους τρόπους τους ώραίους
Εγινήκανε ρεζίλι από τους Λιτρουβιαραίους» Γ.Μολφέτας
Ο Α. Μηλιαρακης στο έργο του «Γεωγραφία Πολιτική Νέα και Αρχαία του Νομού Κεφαλληνίας» αναφέρει ότι σε απογραφή του Υπουργείου οικονομικών του 1892 τα Διλινάτα παρήγαγαν 53.000 οκάδες έλαιο, για να φτάσουμε στα 1937 και να παράγονται σύμφωνα με την έκθεση του Σταθμάρχη Χωροφυλακής Διλινάτων Ι.Κατρινάκη 97.500 οκάδες έλαιο, παραγωγή τόση που να επιτρέπει την χορήγηση άδειας λειτουργίας στο Λιτρουβιού της Παναγίας από την Νομαρχία Κεφαλληνίας, παρά τις έντονες αντιδράσεις των άλλων δύο ιδιοκτητών ελαιοτριβείων που λειτουργούσαν στο χωριό.
Το ελαιοτριβείο σταμάτησε να λειτουργεί στα τέλη της δεκαετίας του ΄60 οπότε και εγκαταλείφθηκε με ορατές της συνέπειες της εγκατάλειψης του, κυρίως στην στέγη, που είχε ήδη καταρρεύσει,.
Το 1990 ανέλαβε ο Εξωραϊστικός-Επιμορφωτικός σύλλογος Διλινάτων με τα πενιχρά του οικονομικά μέσα αλλά με την αξιοθαύμαστη εθελοντική δουλειά των μελών του,να αποκαταστήσει την στέγη και τα κουφώματα και να το προστατεύσει από τον μαρασμό και την εγκατάλειψη.
Σήμερα ο Σύλλογος με υπερηφάνεια παραδίδει στην τοπική κοινωνία ένα Λιτρουβιό-στολίδι για τον τόπο μας.
Σκοπός μας είναι να διατηρήσουμε τις μνήμες που σχετίζονται με αυτόν τον χώρο ζωντανές και να δημιουργήσουμε νέες.
Να τιμήσουμε τους ανθρώπους και τον κόπο που κατέβαλαν για να δουν το θαύμα του λαδιού στα πιθάρια.
Και τέλος θέλουμε το λιτρουβιό και η διάσωση του να λειτουργήσει σαν παράδειγμα συλλογικότητας, ανιδιοτελούς προσφοράς και αλληλεγγύης μεταξύ των μελών της τοπικής μας κοινωνίας.


Αναδημοσιευση απο /www.facebook.com/Μουσείο-Λαδιού-Διλινάτων-Κεφαλονιας-

Σάββατο 23 Ιουλίου 2016

TΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΑ ΙΟΝΙΑ ΝΗΣΙΑ: ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ



Το Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ιονίων Νήσων, στο πλαίσιο της ανάδειξης και προβολής του πολιτισμού των Ιονίων Νήσων, διοργανώνει δύο σημαντικές πολιτιστικές εκδηλώσεις στην Κεφαλονιά υπό την αιγίδα της Κοινωφελούς Επιχείρησης του Δήμου Κεφαλονιάς (Κ.Ε.ΔΗ.ΚΕ).





Στις 3 Αυγούστου 2016, στις 21:00, σε εκδήλωση στο Κέντρο Καλλιτεχνικής Δημιουργίας & Εκπαίδευσης «Κωνσταντίνος Παρθένης», στην Πεσσάδα, παρουσιάζονται οι «Πολιτιστικές δραστηριότητες του Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Ιονίων Νήσων» με τη συμμετοχή σημαντικών επιστημόνων οι οποίοι θα μιλήσουν για την τέχνη της Επτανησιακής Σχολής, τη Δημόσια Γλυπτική στα Επτάνησα, τη σχέση Κύπρου – Κεφαλονιάς στα νεότερα χρόνια καθώς και για το Εργαστήριο Μελέτης Απόδημου Επτανησιακού Ελληνισμού. Η εκδήλωση θα κλείσει με μουσικό πρόγραμμα των Αδελφών Καραβιώτη με Κεφαλονίτικες καντάδες και δικά τους τραγούδια.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ-ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
Πολιτιστικές δραστηριότητες του Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Ιονίων Νήσων
3 Αυγούστου 2016 και ώρα 21:00
Κέντρο Καλλιτεχνικής Δημιουργίας & Εκπαίδευσης «Κωνσταντίνος Παρθένης»
Πεσσάδα Κεφαλονιάς
21:00-21:15 Χαιρετισμοί
21:15-21:30 Η Τέχνη της Επτανησιακής Σχολής
Παναγιώτης Ιωάννου, Επ. Καθηγητής Ιστορίας Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Κρήτης
21:30-21:45 Η Δημόσια Γλυπτική στα Επτάνησα
Δημήτρης Παυλόπουλος, Αν. Καθηγητής Τμήματος Ιστορίας και
Αρχαιολογίας ΕΚΠΑ
21:45-22:15 Οι Σχέσεις Κύπρου-Κεφαλονιάς στα νεότερα χρόνια
– Γεώργιος Γεωργής, Καθηγητής Πανεπιστημίου, πρ. Πρέσβης Κυπριακής Δημοκρατίας στην Ελλάδα
– Εύη Λειβαδά, Συγγραφέας
22:15-22:30 Το Εργαστήριο Μελέτης Απόδημου Επτανησιακού Ελληνισμού: όραμα και προοπτικές
Αγησίλαος Κονιδάρης, Καθηγητής Εφαρμογών του Τμήματος
Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας του Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Ιονίων Νήσων
22:30-23:00 Μουσικό Πρόγραμμα των Αδελφών Καραβιώτη
23:00 Μικρή Δεξίωση
*Η εκδήλωση τελεί υπό την αιγίδα της Κοινωφελούς Επιχείρησης του Δήμου Κεφαλονιάς (Κ.Ε.ΔΗ.ΚΕ)


Στις 6 Αυγούστου 2016, στις 21:00, στο Δημοτικό Θέατρο Αργοστολίου «Ο Κέφαλος» (αίθουσα Διονυσίου Λαυράγκα) θα παρουσιαστεί το βιβλίο «Λόγια Κεφαλληνιακή Μούσα» των Γεράσιμου Σωτ. Γαλανού και Λαμπρογιάννη Πεφάνη. Πρόκειται για ένα έργο, πρόσφορα του Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Ιονίων Νήσων στον πολιτισμό των νησιών μας. Η εκδήλωση θα πλαισιωθεί από ερμηνεία μελωδιών του παραπάνω βιβλίου από την Ευγενία Φορέστη – Αθανασοπούλου, τον Σταύρο Νιφοράτο, την Αντωνία Καλογήρου, τον Αθανάσιο Τρικούπη και τη χορωδία της Λειβαθούς υπό τη διεύθυνση του Βασίλη Καλογηρά.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ-ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
Παρουσίαση της έκδοσης «Λόγια Κεφαλληνιακή Μούσα» από το Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ιονίων Νήσων
6 Αυγούστου 2016 και ώρα 21:00 Δημοτικό Θέατρο Αργοστολίου «Ο Κέφαλος» (Αίθουσα Διονυσίου Λαυράγκα)
21:00-21:15 Χαιρετισμοί
21:15-21:30 Παρουσίαση του δίτομου έργου «Λόγια Κεφαλληνιακή Μούσα» από τους συγγραφείς:
– Γεράσιμο Σωτ. Γαλανό
– Λαμπρογιάννη Πεφάνη
21:30-21:45 Αναφορά στη «Λόγια Κεφαλληνιακή Μούσα»
Θωμάς Ταμβάκος, Μουσικογράφος, Κριτικός, Ερευνητής
21:45-22:00 Μουσικολογική διάσταση του έργου «Λόγια Κεφαλληνιακή Μούσα»
Αθανάσιος Τρικούπης, Μουσικολόγος, Πιανίστας
22:00-22:45 Μουσικό πρόγραμμα: Μελωδίες από το έργο «Λόγια Κεφαλληνιακή Μούσα»
– Ευγενία Φορέστη-Αθανασοπούλου, Πιανίστα
– Σταύρος Νιφοράτος, Τραγούδι
– Αντωνία Καλογήρου, Υψίφωνος, Σολίστ Εθνικής Λυρικής Σκηνής
– Αθανάσιος Τρικούπης, Μουσικολόγος, Πιανίστας
-Χορωδία Λειβαθούς-ΚΕΔΗΚΕ υπό τη διεύθυνση του Βασίλη Καλογηρά
*Η εκδήλωση τελεί υπό την αιγίδα της Κοινωφελούς Επιχείρησης του Δήμου Κεφαλονιάς (Κ.Ε.ΔΗ.ΚΕ)

Παρασκευή 15 Ιουλίου 2016

Κεφαλονια. Ο ΘΕΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΑΛΩΝΙΣΜΑ ΚΑΠΟΤΕ



ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ  1961
ΘΕΡΙΣΜΟΣ  ΜΕ ΔΡΕΠΑΝΙΑ


2011  ΣΤΟ ΙΔΙΟ ΧΩΡΑΦΙ
50 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ Η ΜΗΧΑΝΗ 


Αναφερόμαστε παρακάτω στην περίοδο μέχρι το


τέλος της δεκαετίας του 1970 Τότε τα χωράφια


στους κάμπους στα Δαμουλιανάτα από τον Μάρτη


ήταν καταπράσινα και στο τέλος του Μάη έπαιρναν


το χρυσό χρώμα των ώριμων πλέον σπαρτών


Στάρι, βρώμη, γέννημα τροφές για τους ανθρώπους


και τα ζώα Κάτι που σήμερα πια δεν υπάρχει για


πολλούς λογούς Ο σπουδαιότερος των οποίων


Δεν υπάρχουν καλλιεργητές (αγρότες)


Τώρα στον κάμπο της Γερασιάς μεγάλη έκταση


καλύπτουν οι ελιές που χρειάζονται ελάχιστη φροντίδα


Εκείνα τα χρόνια έβλεπες όπου και να πέρναγες κάποιον


η κάποιους να δουλεύουν την γη όλες τις ώρες


Από τα μέσα του μηνά Θεριστή (Ιούνιου) άρχιζε ο


θερισμός των σπαρτών Άντρες και γυναίκες με τα


δρεπάνια στα χεριά έκοβαν τα σπαρτά και τ άφηναν


κάτω σε σορούς Τα κομμένα τα έκαναν δεμάτια


Τα έδεναν με δέματα που έφτιαχναν με τέχνη από τα


κομμένα Ακλουθούσε η μεταφορά με τα ζώα σε


ειδικό χώρο που θα ερχόταν η αλωνιστική μηχανή


Πολλοί ήταν αυτοί που τα μετέφεραν στ αλώνια για


να τα αλωνίσουν με τα ζώα











1968 ΜΕΤΦΟΡΕΣ ΜΕ ΑΛΟΓΑ ΚΑΙ ΓΑΙΔΟΥΡΙΑ


Τα ζώα, Άλογα, Γαϊδουριά, μουλάρια ήταν τα μεταφορικά





μέσα Διότι δεν υπήρχαν ούτε δρόμοι να περάσουν ούτε


μηχανοκίνητα την εποχή εκείνη Ο δρόμος της Γερασιάς


όπως είναι τώρα και όλοι οι βοηθητικοί δρόμοι έχουν


κατασκευαστεί μετά το 1975 που άρχισε η χάραξη


Ο παλιός χωματόδρομος έφτανε μέχρι τα πηγάδια στη


Σαρακίνα (καιρός να μάθετε και τα τοπωνύμια )


Στην συνέχεια υπήρχαν στενά μονοπάτια προς στα


χωράφια που περνούσαν μόνο ζώα (όχι οχήματα )


Ετσι συνέχιζε ο δρόμος που οδηγούσε στην Θάλασσα


Μονοπάτια που με το ζόρι περνούσε ζώο Φορτωμένο


Μόνο που ήταν όλοι καθαροί Σήμερα τα περισσότερα


από αυτά τα μονοπάτια είναι αδιάβατα και κλειστά από


βάτους σπάρτα κ α


Ο θερισμός, εργασία πάρα πολύ δύσκολη γιατί γινόταν


με το δρεπάνι με τους ανθρώπους σκυφτούς και με


τον ήλιο από πάνω να στέλνει τις κόφτες αχτίνες του


μεσημεριού Βέβαια τότε η μια αγροτική εργασία ήταν


πιο επίπονη από την άλλη Και οι απόλαβες ελάχιστες


Απόδειξη αυτών η ερήμωση της Υπαίθρου

ΑΛΩΝΙΣΜΑ
Δυο  τρόποι αλωνισμός  ήταν τότε 
Στο  ΑΛΩΝΙ με  τα  ζώα  η Με  την ΑΛΩΝΙΣΤΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ

ΜΕ ΤΑ ΖΩΑ 
                                          ΜΕ ΔΥΝΑΜΗ 1 ΙΠΠΟΥ

                ΓΙΩΡΓΗΣ  ΘΕΟΦΙΛΑΤΟΣ  ΑΓΓΕΛΟΣ ΘΕΟΦΙΛΑΤΟΣ

ΣΠΥΡΟΣ και ΧΑΡΛΑΜΠΙΑ ΑΛΒΙΖΑΤΟΥ 
ΔΥΝΑΜΗ ΔΥΟ ΙΠΠΩΝ
ΠΑΝΑΓΗΣ ΑΠΟΛΛΩΝΑΤΟΣ  ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΘΕΟΦΙΛΑΤΟΣ 

Στο  αλώνι  άπλωναν  τα  δεμάτια  και  τα  σκόρπιζαν  Πάνω
σ αυτά  ένα ζώο η δυο  τρέχοντας  κυκλικά  δεμένα  σ έναν
ΠΑΣΑΛΟ  (ΣΤΗΧΕΡΟ το  έλεγαν) έλειωνε  σιγά σιγά  τα  στάχυα
Έμενε  κάτω  ο  καρπός  και  το  άχυρο 
Οι  εργάτες  στο αλώνι  έπρεπε  να  ωθούν  το  άλογο  να τρέχει
γύρω γύρω  με  κάποιο καμουτσί  το όποιο  κουνούσαν  στον
αέρα  και σπάνια  στο  ζώο Αυτή  την  δουλειά  την  έκανε 
κάποιο  παιδί  συνήθως  Άλλοι ένας  η δυο  με τα ΔΙΚΡΥΑΝΙΑ
μάζευαν  τα  άχυρα  και  τα  πετούσαν  από κει που  πέρναγε
το  ζώο  για  να τα πατήσει  πάλι
Ακλουθούσε  μετά  το  τέλος  το ανέμισμα  Δηλαδή  με  τέχνη 
και  την  βοήθεια  του  αέρα  χώριζαν  το  άχυρο  από τον
καρπό  που  έμενε  κάτω  Το άχυρο  έφευγε  έξω από τ  αλώνι  
Η εργασία  αυτή  απαιτούσε  Ζεστό  καιρό  για  λειώνει  το
στάχυ  Έτσι  ΑΛΩΝΙΖΑΝ καταμεσήμερο  Μετά  όμως  έπρεπε
να  έχει αέρα  ώστε  να  χωρίζει  με  το ανέμισμα  άχυρο καρπός
Έτσι  κάποιες  φόρες  έμενε  στο αλώνι  μέχρι  να φυσήξει  μια
και δυο μέρες  Βέβαια η επιλογή  της  θέσης  του αλωνιού  ήταν
τέτοια  που  σπάνια συνέβαινε

ΜΕ ΤΗΝ ΑΛΩΝΙΣΤΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ 
Τα σπαρτά  τα συγκέντρωνα  σε  θημωνιές  πολλοί  ιδιοκτήτες
σε  κάποιο  χώρο  που  θα  μπορούσε  να  στηθεί  και  να 
δουλέψει  η  ΑΛΩΝΙΣΤΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ
Η κίνηση δινόταν από τρακτέρ. Η αλωνιστική μετά το τάϊσμα
με τα δεμάτια θρυμμάτιζε τα στάχια και διαχώριζε τους σπόρους
από το άχυρο.
Το  αλώνισμα  ήταν  μια  γιορτή  με  παρά  πόλους  χωριανούς 
να  βρίσκονται  στον  χώρο  περιμένοντας  ο  καθένας  σειρά

                                           ΕΔΩ ΓΙΝΟΤΑΝ ΟΙ ΘΗΜΩΝΙΕΣ
                                            ΑΛΩΝΙΖΕ Η ΜΗΧΑΝΗ ΕΩΣ  1973

          
                                           Η ΜΗΧΑΝΗ ΣΕ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ 

Το  πρόβλημα  ήταν  πολύ  μεγάλο  με  την  πρόσβαση  των
Μηχανημάτων  στην  Γερασιά  από  το  ΣΤΕΝΟ τότε  δρόμο 
Αλλά  και  την  δύσκολη  επιστροφή  προ  το χωριό από  τον
χωματόδρομο  και  την  ανηφόρα  Σ ένα  σημείο  του  δρόμου 
έκτος  από  το  τρακτέρ  που  τραβούσε  την  μηχανή  και 
όσοι  άνθρωποι ακλουθούσαν  έσπρωχναν  να  βοηθήσουν
Στην  Γερασιά κατέβαινε  παρ  όλες  τις  δυσκολίες  και  με  τόσα
Πρόβλημα  λόγω  των  Καλών  Σχέσεων  του  ΓΑΒΡΙΛΗ  του
ΜΑΝΤΕΛΗ  με  τον  ΜΙΜΗ τον ΦΑΝΑΡΑ   που ήταν  ο  ιδιοκτήτης
της  αλωνιστικής  μηχανής 

 ΜΕΤΦΕΡΕΤΑΙ ΤΟ ΞΑΙ
ΗΤΑΝ ΗΠΛΗΡΩΜΗ ΣΕ ΕΙΔΟΣ


 ΑΥΤΗ ΗΤΑΝ Η ΑΛΩΝΙΣΤΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ

Περνώντας  τα  χρόνια  μειώθηκε  η  παραγωγή 
Μπήκε  στην  κυκλοφορία  η ΘΕΡΙΖΟΑΛΩΝΙΣΤΙΚΗ και  οι  δρόμοι
βελτιώθηκαν  Τώρα  αν  υπάρχουν  σπαρτά  έρχεται  η  ΜΗΧΑΝΗ

Θερίζει, Αλωνίζει  και  παραδίδει  καρπό  στο παράγωγο 

ΑΛΩΝΙΣΜΑ ΜΕ ΔΥΝΑΜΗ 1 και 2 ΙΠΠΟΥΣ

Η ΛΗΨΗ ΕΓΙΝΕ 1968 και 1969 από τον γιατρό  
Θόδωρο Αθανασιάδη  με μηχανή  8 mm
Η Μετατροπή  σε VIDEO  έγινε  από  τον 
κ Γιώργο Αμάραντο  και την  σύζυγο  του  
κ Άννα Μαρία  Αθανασιάδη  κόρη  του  Θόδωρου 
και της Πόπης Δανελάτου που  πρόθυμα  μας 

παραχώρησαν  Τους ΕΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ 

Ακολουθουν  ΦΟΤΟ απο το  porosnews.blogspot




Αναδημοσιευση απο το υπεροχο Blog : http://damoulianata.blogspot.gr/