Μόνον η αυθαιρεσία και η κακοτεχνία κατέρρευσαν στην Κεφαλλονιά
Ό,τι κατασκευάστηκε στην Κεφαλλονιά βάσει των κανονισμών επέδειξε θαυμαστή αντοχή. Αντιθέτως κατέρρευσαν αυθαίρετες κατασκευές (στέγες, μαντρότοιχοι) και προσθήκες, ενώ σοβαρές ζημίες εμφάνισαν κακότεχνες υποδομές (π.χ. λιμάνι Ληξουρίου, με θεμελίωση σε μπάζα). Αυτό κατέστησαν σαφές χθες, σε συνέντευξη Τύπου, ο πρόεδρος του ΤΕΕ Χρ. Σπίρτζης και ομάδα ειδικών επιστημόνων (καθηγητών από το ΕΜΠ: Γ. Πρωτονοτάριος, Γ. Μπουκουβάλας, Κ. Σπυράκος, Γ. Ψυχάρης και ο δομοστατικός Π. Ψυχογιός).
Ενώ από τα τέλη του 2011 οι κυβερνήσεις τακτοποιούν κάθε αυθαιρεσία και παράνομη χρήση σε όλα τα κτήρια, δημόσια και ιδιωτικά, με την καταβολή ειδικού προστίμου το οποίο κατευθύνεται στο ταμείο του Μνημονίου, χωρίς κανέναν έλεγχο για τη στατική επάρκειά τους και με τη συνδρομή του ΤΕΕ στη διεκπεραίωση της τακτοποίησης, οι σεισμοί στην Κεφαλλονιά έδειξαν, όπως είπαν οι ομιλητές, το εξής:
Ο αντισεισμικός κανονισμός έλαβε βαθμό λίαν καλώς, αφού τα κτήρια άντεξαν και δεν σημειώθηκε καμία κατάρρευση κτηρίου, θάνατος ή τραυματισμός πολίτη. Πόσο μάλλον όταν στους δύο σεισμούς καταγράφηκαν πολύ υψηλές επιταχύνσεις, 0,53 g και 0,72 g αντίστοιχα, και, σύμφωνα με τον κτηριοδομικό κανονισμό, τα κτήρια υπολογίζονται με επιτάχυνση 0,36 g.
Για τις σοβαρές ζημιές (ρήγμα μεταξύ οδοστρώματος και προκυμαίας και καθίζηση οδοστρώματος) στο λιμάνι του Ληξουρίου αναφέρθηκε ότι μπορούν να αποκατασταθούν το επόμενο τρίμηνο προσωρινά, πριν ξεκινήσει η τουριστική περίοδος, και μακροπρόθεσμα να προχωρήσει η ανακατασκευή του, όπως και στο λιμάνι του Αργοστολίου με μικρότερες ζημιές. Για τις σοβαρές ζημιές στον δρόμο Ληξουρίου – Αργοστολίου επισημάνθηκε ότι, εκτός από τις καθιζήσεις, σε μήκος επτά χιλιομέτρων σημειώθηκαν αποκολλήσεις βράχων, ακόμη και από ύψος 60 μέτρων, ανάλογες με αυτές των Τεμπών και, παρότι προϋπήρχε το φαινόμενο, δεν τους είχε δοθεί η πρέπουσα σημασία.
Οι ομιλητές υπογράμμισαν με έμφαση πως είναι απαραίτητη και επείγει η υποστύλωση κυρίως των μνημείων ώστε να μην καταρρεύσουν έως την αποκατάσταση των βλαβών τους ύστερα από ειδική μελέτη και επιμελή επίβλεψη. Εκφράστηκε δε και η άποψη πως ο αντισεισμικός κανονισμός παρουσιάζει κενό το οποίο πρέπει να συμπληρωθεί για τις προδιαγραφές δικτύων και εγκαταστάσεων. Επισημάνθηκε ακόμη πως η επισκευή των κτηρίων στην Κεφαλλονιά πρέπει να μην είναι μια απλή επισκευή και η αποκατάσταση να στοχεύει στην ενίσχυσή τους βάσει του Κανονισμού Επεμβάσεων (ΚΑΝ.ΕΠΕ.) σε κτήρια από οπλισμένο σκυρόδεμα.
Ένα άλλο επικίνδυνο κενό που αναδείχθηκε είναι η απουσία ελέγχου για τα κτήρια που δεν αποκαταστάθηκαν οι βλάβες τους από τους σεισμούς της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης, του Αιγίου κ.ά. Κενό που τουλάχιστον για την Κεφαλλονιά πρέπει να “συμπληρωθεί”, όπως και για τις άλλες περιοχές, έστω και τώρα.
Ενώ από τα τέλη του 2011 οι κυβερνήσεις τακτοποιούν κάθε αυθαιρεσία και παράνομη χρήση σε όλα τα κτήρια, δημόσια και ιδιωτικά, με την καταβολή ειδικού προστίμου το οποίο κατευθύνεται στο ταμείο του Μνημονίου, χωρίς κανέναν έλεγχο για τη στατική επάρκειά τους και με τη συνδρομή του ΤΕΕ στη διεκπεραίωση της τακτοποίησης, οι σεισμοί στην Κεφαλλονιά έδειξαν, όπως είπαν οι ομιλητές, το εξής:
Ο αντισεισμικός κανονισμός έλαβε βαθμό λίαν καλώς, αφού τα κτήρια άντεξαν και δεν σημειώθηκε καμία κατάρρευση κτηρίου, θάνατος ή τραυματισμός πολίτη. Πόσο μάλλον όταν στους δύο σεισμούς καταγράφηκαν πολύ υψηλές επιταχύνσεις, 0,53 g και 0,72 g αντίστοιχα, και, σύμφωνα με τον κτηριοδομικό κανονισμό, τα κτήρια υπολογίζονται με επιτάχυνση 0,36 g.
Για τις σοβαρές ζημιές (ρήγμα μεταξύ οδοστρώματος και προκυμαίας και καθίζηση οδοστρώματος) στο λιμάνι του Ληξουρίου αναφέρθηκε ότι μπορούν να αποκατασταθούν το επόμενο τρίμηνο προσωρινά, πριν ξεκινήσει η τουριστική περίοδος, και μακροπρόθεσμα να προχωρήσει η ανακατασκευή του, όπως και στο λιμάνι του Αργοστολίου με μικρότερες ζημιές. Για τις σοβαρές ζημιές στον δρόμο Ληξουρίου – Αργοστολίου επισημάνθηκε ότι, εκτός από τις καθιζήσεις, σε μήκος επτά χιλιομέτρων σημειώθηκαν αποκολλήσεις βράχων, ακόμη και από ύψος 60 μέτρων, ανάλογες με αυτές των Τεμπών και, παρότι προϋπήρχε το φαινόμενο, δεν τους είχε δοθεί η πρέπουσα σημασία.
Οι ομιλητές υπογράμμισαν με έμφαση πως είναι απαραίτητη και επείγει η υποστύλωση κυρίως των μνημείων ώστε να μην καταρρεύσουν έως την αποκατάσταση των βλαβών τους ύστερα από ειδική μελέτη και επιμελή επίβλεψη. Εκφράστηκε δε και η άποψη πως ο αντισεισμικός κανονισμός παρουσιάζει κενό το οποίο πρέπει να συμπληρωθεί για τις προδιαγραφές δικτύων και εγκαταστάσεων. Επισημάνθηκε ακόμη πως η επισκευή των κτηρίων στην Κεφαλλονιά πρέπει να μην είναι μια απλή επισκευή και η αποκατάσταση να στοχεύει στην ενίσχυσή τους βάσει του Κανονισμού Επεμβάσεων (ΚΑΝ.ΕΠΕ.) σε κτήρια από οπλισμένο σκυρόδεμα.
Ένα άλλο επικίνδυνο κενό που αναδείχθηκε είναι η απουσία ελέγχου για τα κτήρια που δεν αποκαταστάθηκαν οι βλάβες τους από τους σεισμούς της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης, του Αιγίου κ.ά. Κενό που τουλάχιστον για την Κεφαλλονιά πρέπει να “συμπληρωθεί”, όπως και για τις άλλες περιοχές, έστω και τώρα.
Πηγή άρθρου: avgi.gr